Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ikke nok diskant/mellomtone?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ikke nok diskant/mellomtone?

Hei.

Har et problem: Har ikke nok diskant eller mellomtone eller fulltone eller hva det heter...
    Har montert inn en 2x12 basskasse. Problemet er at det blir for mye bass.

Midlertidig løsning: Sette ned bass på spilleren.

Nytt problem: For lite bass

Altså: Jeg vil ha max bass men likevel høre de lyse tonene osv...

Spørsmål: Kan noen anbefale produkter eller løsninger?

Akk nå har jeg: 2x12 sub med monoblokk
    2x?? ovale elemtenter i hattehylla.
    De originale "høyttalerne" som satt i Audi A3 1999.

Tenker det er på tide å "pusse" opp mer enn bare bass^^

På forhånd takk

Kjører du diskant/mellomtone på egen forsterker?

Hvis du skal kjøpe nytt, hvilken pris klasse ser du for deg?
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

da bytter du ut det orginale og får inn noe ordentlig og putter en forsterker på dette= problem løst
      spiller: pioneer p88
      front: Hertz MLK 165
      sub: polk sr104 x2
      forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

Comment

Jeg er den typen som er keen på det mest heftigste. Men selvsagt spiller pris en rolle. Klarer likevel ikke si en pris.

Noen linker hadde vært kjekt!

Oog.. Hvordan finner man ut hvor store de orginale elementene er?

Mye stress å bytte?

Fordel/ulempe å sette diskant osv i ryggen på baksetene?

Skal modifisere bilen min, dere kan ta en titt på forklaring på prosjekter:Audi A3.

Inspill angående hvor man best kan plassere diskant?

Om de sitter i dørene blir de jo liksom gjemt borte nedi en liten krok.. Oo

Ekstra forsterker til mellomtone/diskant/fulltone eller hva for slags høyttalere dere anbefaler sammen med 2x12" (heftig i a3) gjør meg intet, alt er klart for dette

Comment

Bare vær obs på at det ikke er danseplass bak dørpanelet til der vinduet går ned.

Skal du modifisere dørpanelene er det jo bare å kjøre på med hva enn du måtte ønske, men det er vel originalt bare plass til 13cm, grunne (slim-typer) mellomtoner/midbass og som du sier er diskantplasseringen ikke helt optimal.

Blitt nevnt av flere her på forumet angående diskantmontering at de skal settes på dash, pekende mot taket over baksetebenk/rygg. Pass på at det ikke er noe som vil dekke for denne "klare" banen til diskantene.

Hør med Azhar (sikkert på forumet her, men husker ikke nick'et hans) for A3'en hans låt veldig pent når jeg hørte på Gatebil i sommer...

Og lydisolering av dørene foran er noe jeg ville tenkt på før noen andre planer med evt. støp, mods osv... Det er en nøkkeloppgradering til fyldig midbass/mellomtone etter min erfaring...
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

Comment

Takk for svar

Edit: Er det mulig å sette mellomtone/diskant i baksetene? (har fjernet baksetene, så vil da plassere de på en plate lignende hattehylle som peker mot frontrute/tak.

Vet ikke hvor bra høyttalere jeg trenger. Har sett på: http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=351

Ikke noe problemer å kjøpe disse(pris) Men er det anbefalt å kjøpe ovale høyttalere? Negative/positive ting med det?

Er IKKE flink til å støpe inn osv. inn i dash/dører.
            Last edited by ai0vnju; 10-09-2011, 22:23.

Comment

Må gjennopplive denne tråden^^

Comment

Om du vil ha noe som minner om lydkvalitet, så vil jeg fraråde deg å montere diskant/mellomtone "i baksetet" som du sier.

Menneskeører har en utforming som gjør at lyd oppfattest best når den kommer forfra

Hvorvidt ovale høytalere er anbefalet eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er sikkert en grunn for at de aller fleste høytalere som produserer lydkvalitet er runde

De du posta i linken din virket for meg som noe jall, uten at jeg spesifikt kjenner disse. Det er også mye enklere å få til en god montering på komponentsett(separat mellomtone og diskant). Aktiv deling kan også være en fordel både når det gjelder lydkvalitet og lydstyrke, men det krever litt mer utstyr med tanke på forsterkerkanaler og utstyr for aktiv deling (spiller/dsp)

Comment

Originally posted by trustno1 View Post
                  Om du vil ha noe som minner om lydkvalitet, så vil jeg fraråde deg å montere diskant/mellomtone "i baksetet" som du sier.

Menneskeører har en utforming som gjør at lyd oppfattest best når den kommer forfra

Hvorvidt ovale høytalere er anbefalet eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er sikkert en grunn for at de aller fleste høytalere som produserer lydkvalitet er runde

De du posta i linken din virket for meg som noe jall, uten at jeg spesifikt kjenner disse. Det er også mye enklere å få til en god montering på komponentsett(separat mellomtone og diskant). Aktiv deling kan også være en fordel både når det gjelder lydkvalitet og lydstyrke, men det krever litt mer utstyr med tanke på forsterkerkanaler og utstyr for aktiv deling (spiller/dsp)
                  Du har vel tilfeldigvis ikke 5 minutter av din fritid å gi meg, med å gi meg noen lenker som inneholder det jeg trenger?

Forsterker - http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=184 ?
                  Spiller - http://bilstereosenteret.no/product_...oducts_id=1226
                  Komponentsett - http://bilstereosenteret.no/product_...products_id=68

Ser det ut som dette passer? Har rett og slett ikke peiling på noen ting utenom SUB :S
                  Noe mer?

Har en bass som trykker godt, så trenger noe som gir fra seg god lyd
                  Kan også nevnes at det skal inn i en audi a3 3 dørs, så skal vel ikke såå mye til for å gjengi god lyd i den?
                  Trenger bare ET kompnentsystem da jeg har fjerner baksetene.
                  Last edited by ai0vnju; 14-09-2011, 23:15.

Comment

Hva legger du i god lyd? Høy lyd eller pen lyd? Eller begge deler?

Comment

Begge deler:P Kanskje mest "høy" lyd, men vil ikke ha noe skurrete drit xD

Comment

Så med andre ord er det bare å kjøpe et sett?:P Bare se til at forsterkeren er passer..?

Comment

Okei, takk Men det med installisjonen.. Hvordan burde den sitte? Burde det være tett bak elementet(som i en dør) Eller kan jeg plassere dem hvor som helst? Gjør ikke noe om det er 50 kvm luft bak dem? Så lenge de sitter fast i noe?:P

Comment

Working...
                          X