Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kobling av +/- på forsterker med kondensator. + diverse spørsmål.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kobling av +/- på forsterker med kondensator. + diverse spørsmål.

    Hei. Har koblet opp mine doble 12" erne til forsterkeren min. Var hos fetter som har litt mer peiling enn meg, og han mente jeg måtte koble alt av strøm og jord som går igjennom forsterkere igjennom kondensator.

    Kan noen si noe smart om dette? Eventuelt lage en tegning desom han tar feil?
    Har dette av komponenter:
    Kondensator
    2x forsterkere (4 kanal og mono)
    splittboks (50mm² til 2x 35mm²)

    Han nevnte også noe om at jeg måtte ha ekstra sikringer mellom forsterkere og kondensator...

    Til info spiller jeg ofte på max og presser anlegget


    Lurer også på hva egentlig "Ohm" er?

    Liksom... Tror det står 8 ohm på subbene. De blir brokoblet(?) 2 pluss og 2 minus inn i 1 minus og 1 pluss ingang i forsterker.

    Forsterker kjører vel... 1000W RMS x1 @2ohm / 600W RMS x1 @4ohm.


    Kjører 50 mm² jording fra batteri, pluss til dynamo, og til anlegg, bruker kondensator, fortsatt dimmer lysene BITTELITT. Tips?

    På forhånd TAKK

  • #2
    for det første er ikke noe som heter og brokoble bassere, det du har gjort er og parallel koble dem og da får du 4 ohm totalt.

    for det første så er kondensator bare tull, lite mening annet enn at forhandlere tjener penger, men har du en kan du jo koble den til.

    den kobles da i paralell med forsterker (samme som du gjorde med bassene) behøver ikke sikring der, men viktig du har en på hoved kabel.

    du har også glemt og bytte jord fra motor til kaross.
    spiller: pioneer p88
    front: Hertz MLK 165
    sub: polk sr104 x2
    forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

    Comment


    • #3
      Takker for svar.

      Jordkabelen min fra batteriet går til: Jordingspunkt under batteri, også videre til motor eller noe...

      Da er vel også motor jordet, eller..?

      Comment


      • #4
        Okei, Takk for svar.

        Er ganske sikker på at jeg har oppgradert alle kablene som gikk fra batteriet og ut til 50mm².

        Har en kondensator på 1F.

        Skal dobbelsjekke imårra om jeg har glemt noe, eller om det er dårlig forbindelse noe sted.

        Vil tro jeg har orginalt batteri og dynamo, det står i kjøpelista mi (Blir kjøpt når pengene strekker til)

        Men må koste på bilen en 10-20 tusen før den tid...

        Comment


        • #5
          Neida, har 5 meter med 50mm2 strøm fra batteriet, skjært av så den akkurat passer, så splittboks fra 50 til 2x35mm2, som går til forsterkerne.

          Ikke noe unødvendig kabling, utenom 1m for lange høyttaler kabler osv... og remote kabelen er 5 meter for lang, men den har vel ikke noe med dette å gjøre.

          Kan også legge til at jeg har nå 20mm strøm til "frontsettet" og at lysene dimmer mer nå enn før. Gjorde litt om på anlegget, og fikk derfor for korte 35mm2, og har ikke reserve atm^^

          Comment

          Working...
          X