Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jording av Pioneer avic20bt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jording av Pioneer avic20bt

Sliter med en høyfrekvent lyd i venstre diskant som blir drevet av en 4kanaler og Gain er så lav som overhodet mulig. støyen kommer kun når bil er igang.

Tenkte og jorde spilleren mot batteri for å se om det har noen effekt.
    Hvor på spilleren er det jeg ska jorde, er det på disse små skruene med piler på og hvilken diameter bør kabelen ha??
    Attached Files
    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Volkswagen Touran Exclusive 09,
    Pioneer avic F20BT, JL Audio C5-650
    Mosconi - AS100.4, Rockford Fosgate P3L-S12

Jording

Bruker du ekstern forsterker? Det er vitkig å påse at også den er skikkelig jordet, med en kraftig jordkabel som går til en ren og ulakkert godsflate.

Og så var det spilleren:
    De skruene med piler på kan du trygt la være i fred. De skal kun skrus ut om man skal åpne spilleren.

Skal du jorde spilleren ytterligere (altså utover negativ strømledning), er vel det enkleste å feste jordledning til det skruehullet over mikrofoninngangen, der man skrur fast den bakre støtteknotten, skulle den vise seg å være nødvendig. Bruk i så fall en kabelsko der åpningen er omtrent like stor som skruehullets diameter, enten du bruker støtteknotten, eller setter inn en mer vanlig maskinskrue kun for å holde jordledningen på plass.
    Bruker du sistnevnte, skaff en som er maks 8 mm lang, med rundt hode, og samme diameter som støtteknottens gjengede del.

Kabelen for å jorde spilleren bør være minst like tjukk som den jordledningen som fulgte med spilleren (den som sitter i multikontakten som er koblet til inngangen merket "Power supply in"). Den kan godt være tjukkere, enn det, men ikke tynnere.

Varierer støyen i toneleie avhengig av hvilket turtall motoren kjører på? I så fall er det mulig dynamostøy som skaper dette, og god jording er vel det første man skal hente i medisinskapet i sånne tilfeller.
    Dersom ytterligere medisinering trengs, prøv noe så enkelt som å oppgradere jordkablene til dynamo og batteri til noe tjukkere.
    Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
    Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

Comment

Støy

Takk for et kjemepsvar !

Jeg bruker ekstern forsterker ja....den er jordet nede i kanal ved venstre bakdør(0,5m fra punkt til forsterker), lakken er også fjernet.

Jeg kommer eventuelt til og gå for det skruehullet siden det ikke er i bruk.

Er noe usikker på hvilken type støy det er....Jeg hører den kun når det ikke sendes noe lyd til frontsettet.
      Så den er jo ganske svak da, men plager meg noe sykt

sliter forresten med litt støy i handsfree`en som sitter i avicen....
      Det er kun de som ringer meg som hører støyen.
      Selve mikrofonene er jo festet til venstre for solskjermen på førersiden og kabelen er trukket ned langs dør og inn under ratt for også i spiller.....kabelen er jo EVIG lang så jeg la bare kveilen under rattet....kanskje det var en tabbe.?!

Comment

Hva tykkelse har du på jordkabelen? Den skal være minst like tjukk som strømkabelen inn til forsterkeren.
        Er tykkelsen for øvrig i samsvar med forsterkerprodusentens anbefalinger?

Når det gjelder mikrofonkveilen, ville jeg surret den opp i en noe ryddig form, og stripse den fast, litt unna rattstammen og andre bevegelige deler, evt. spandere litt ekstra arbeid på å flytte mikrofonen bort til kupélyset mellom solskjermene, slik at du kan dra mer nytte av kabellengden, når du først har så mye til rådighet.
        Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.

Comment

Løsning

Er kvitt alt som heter støy i frontsett....
          Har oppgradert min gamle JL audio forsterker ut med en splitter ny Mosconi, dette gjorde underverker på alle måter

Comment

Godt å høre at det ordnet seg. :-)

Hvilken JL-modell var det du hadde?

Comment

Det var en JL Audio e4300 4 kanals....

Må jo være noe deffekt en plass med tanke på støyen den ga...
              Lurer på hva det koster og reparere noe sånt??

Comment

Tja…*Spørs helt hva som er feil inni der da.
                Åpne forsterkeren og se om noen av kondensatorene inni der buler ut på toppen, eller om noen av motstandene har brent. Slike skulle være en lett jobb å bytte, om man er stø på loddehånden, og klarer å få tak i erstatningskomponenter med samme verdier, og av god kvalitet.

Kretser som ikke krever for mye effekt, og ikke er direkte i signalveien, pleier som regel å være bittesmå, overflatemonterte komponenter, og disse er vanskelige å lodde på.

Comment

Working...
                X