Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får ikke signal på forsterker utganger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Får ikke signal på forsterker utganger

    Heisann.

    Jeg har:

    RF frontsett
    RF Bakdør høytalere
    RF 6x9

    koblet i en RF 4 kanaler

    2 x SPL dynamics koblet i en Sound Magus(doble monoblokka)

    50mm2 dratt bak til fordelerblokk, som videre gir strøm til hver forsterker.

    Batteri er ca 2 måneder gammelt.

    Alpine CDE 123

    6 kanals phono.

    Lang historie kort.
    Spilte høyt(ikke høyere en vanlig, men på maks volum jeg pleier å bruke.) Har stilt gain med voltmeter.
    Sub ga seg, resten av høytalere fortsatte å spille. Skrudde spiller av og på igjen, sub kom tilbake.

    Ga på litt igjen, sub kutter etter kort tid. Dette forsøkte jeg et par ganger, og det endte med at forsterker gikk i protect hver gang.

    Regnet med at det var sub som kanskje var gåen.

    Feilsøking del 1
    Kobler strøm av forsterker, passer på at + og - ikke er nær hverandre. Skrur ut elemter av kassa, de virker fine. Tester etter dette, og det spiller bra igjen. Etter ca 10 minutter slutter sub igjen.

    Når jeg nå skrur spiller av og på, går ikke lenger forsterker i protect, men det er ingen lyd på sub.

    Feilsøking Del 2
    Er bekymret for at forsterker er gåen, så forsøker å bytte til en annen jeg vet virker.(test i bil til kamerat samme dag)
    Denne har også samme problem.

    *Jeg har 12-13 volt inn på forsterker(ene)
    *Remote går til monoblikk, så videre til RF forsterker som virker, så denne bør være i orden
    *Har byttet om på phonoene, samt forsøkt med ny phono
    *Har jo også byttet forsterker
    *Tatt strømmen på spiller, ventet 10 min, så koblet til igjen
    *Byttet spiller

    Ingen av delene over hjelper, jeg får ikke noe signal ut på høytaler utgangene. Har forsøkt med et annet element, har også forsøkt å måle høytalerutgangene med et voltmeter. Eneste reaksjon jeg får, er at polariteten snur når jeg setter - sonden på pluss og motsatt.


    Jeg er helt tom for videre ting å prøve, noen forslag?

    Det skal nevnes at når jeg testet den andre spilleren, ble det ikke testet så grundig, hvor mye galt kan det være med spilleren min? Den gir signal ut på alle phono utganger.



    Mvh
    Robin

  • #2
    Slik jeg forstod deg, prøvde du en makan forsterker du vet funker (known good), lånt fra en kompis som har makan i sin bil.
    Prøvd _din_ forsterker i hans anlegg, og fått bekreftet at den ikke er knerta?
    I så fall vet du med sikkerhet at det ligger et annet sted i ditt anlegg.
    Hvis ikke, prøv de andre tingene nedenfor først, og kom tilbake til dette etterpå om problemet ikke løser seg.

    Du sier du har justert forsterkningsfaktoren (gain) på nytt allerede. Hva med inngangsfølsomhet (input sensitivity)?
    Er inngangsfølsomheten justert riktig i forhold til signalnivået på spillerens forsterkerutganger?
    CDE-123R har 2 Volt nominell signalspenning på forsterkerutgangene, og forsterkerens inngang skal være justert til å imøtekomme dette.
    Noen forsterkere har bryter til å velge mellom typiske nominelle signalspenninger, mens andre igjen har et potensiometer som lar deg justere dette trinnløst. Det siste er helt klart å foretrekke.

    Er "Remote turn-on"-utgangen på spilleren koblet rett til forsterkerne?
    I så fall, er det rett på "Remote in" på alle sammen, eller er det til bare en forsterker, og fra "Remote out" til neste forsterkers "Remote in" osv.?
    Hvis det er rett på inngangene fra spilleren, og ikke via relé, kan det være at utgangen fra spilleren ikke leverer nok strøm til å skru på flere forsterkere, selv om jeg ikke har vært med om at dette er noe dagligdags.
    Hvis du er usikker på om dette kan være en slik problemkilde, kan du jo koble denne til et relé i stedet, som i sin tur skrur på +12V på forsterkernes Remote-innganger når du skrur på spilleren. Jo flere forsterkere som ikke har egen "Remoute out" for å skru på neste forsterker, jo større grunn til å gjøre det på denne måten.
    Last edited by costeau; 20-09-2011, 09:52.
    Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
    Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

    Comment


    • #3
      Heisann.
      Først og fremst, takk for svar

      Originally posted by costeau View Post
      Slik jeg forstod deg, prøvde du en makan forsterker du vet funker (known good), lånt fra en kompis som har makan i sin bil.
      Prøvd _din_ forsterker i hans anlegg, og fått bekreftet at den ikke er knerta?
      I så fall vet du med sikkerhet at det ligger et annet sted i ditt anlegg.
      Hvis ikke, prøv de andre tingene nedenfor først, og kom tilbake til dette etterpå om problemet ikke løser seg.
      Jeg har en Sound Magus 2 kanals monoblokk som satt i bilen. Byttet denne med en Blaupunkt monoblokk jeg hadde liggende. Da denne heller ikke fungerte, koblet vi den inn i bilen til en kamerat, hvor den fungerte.
      Koblet så denne tilbake i bilen min og fortsatte feilsøking med denne, siden vi vet at den fungerer.

      Originally posted by costeau View Post
      Du sier du har justert forsterkningsfaktoren (gain) på nytt allerede. Hva med inngangsfølsomhet (input sensitivity)?
      Er inngangsfølsomheten justert riktig i forhold til signalnivået på spillerens forsterkerutganger?
      CDE-123R har 2 Volt nominell signalspenning på forsterkerutgangene, og forsterkerens inngang skal være justert til å imøtekomme dette.
      Noen forsterkere har bryter til å velge mellom typiske nominelle signalspenninger, mens andre igjen har et potensiometer som lar deg justere dette trinnløst. Det siste er helt klart å foretrekke.
      Forsterkeren har så vidt jeg vet, ingen innstilling for å justere ingangene på forsterkeren. Kun Gain, frekvens området og høy pass/lav pass/all bryter.


      Originally posted by costeau View Post
      Er "Remote turn-on"-utgangen på spilleren koblet rett til forsterkerne?
      I så fall, er det rett på "Remote in" på alle sammen, eller er det til bare en forsterker, og fra "Remote out" til neste forsterkers "Remote in" osv.?
      Hvis det er rett på inngangene fra spilleren, og ikke via relé, kan det være at utgangen fra spilleren ikke leverer nok strøm til å skru på flere forsterkere, selv om jeg ikke har vært med om at dette er noe dagligdags.
      Hvis du er usikker på om dette kan være en slik problemkilde, kan du jo koble denne til et relé i stedet, som i sin tur skrur på +12V på forsterkernes Remote-innganger når du skrur på spilleren. Jo flere forsterkere som ikke har egen "Remoute out" for å skru på neste forsterker, jo større grunn til å gjøre det på denne måten.
      Forsterkrene jeg har, har kun et remote tilkblingspunkt. Remote går fra spiller - problem forsterker - videre til den forsterkeren som er festet på resten av høytalereme, som fungere. Har også forsøkt med remote kun til problem forsterker, uten hell. I et anfall av desparasjon, lasket jeg også + inn på forsterker med remote for å sjekke. Begge forterkere skrur seg på,men det kommer ikke noe signal ut av høytalerutgangene.(Både Sound Magus og Blaupunkt forsterkerne har slått seg på hele tiden)

      Har remote en mer inviklet funksjon enn kun å fungere som en bryter? Slik jeg forstod det var "remote" i orden så lenge forsterker starter og lyser, stemmer dette?

      Mvh
      Robin
      Last edited by RobinJ; 20-09-2011, 11:58.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jørgen
        Det gir seg, og kun når du spiller høyt?


        Har du målt spenning når det gir seg?
        Det gjorde dette i starten, mens forsterker fremdeles gikk i protect. Nå Går ikke forsterker i protect, og det er aldri noe signal ut på høytaler utgangene, hverken med høytalere, eller multimeter koblet til.

        Regnet derfor med at forsterkeren hadde tatt kvelden, men får ikke noe signal på den andre forsterkeren heller, som jeg vet fungerer.

        Spenningen inn på forsterker ligger et sted mellom 12-13 volt, nærmest 13.

        Originally posted by Jørgen
        Er elementene koblet slik at lasten ikke er under det anbefalte?

        Når du sier "2-kanals monoblokk", tror du da at du har en monoblokk du kan koble til to elementer i 1ohm? For gjør du det så blir det 0.5ohm på innsiden, da disse utgangene summeres. Har du 2-kanaler så skal det gå bra, så sant den støtter 1ohm per kanal. For lav last gjør at forsterker kutter.
        Den Sound Magus saken jeg har, er den feite kladden som vel egentlig er 2 x 1500W monoblokker satt sammen til 1. Den har da 4 "høytalertilkoblinger " for tilkobling av 2 elementer, uten at flere kobles til på samme tilkobling
        Tror det er denne http://images.gittigidiyor.com/1273/...12739527_0.jpg
        Sound Magus X3200

        Elementer skal være koblet slika t de laster 2 Ohm hver, på hver sin utgang.


        Mvh
        Robin
        Last edited by RobinJ; 20-09-2011, 14:14.

        Comment


        • #5
          Jording?! Slike feil kan oppstå etter 1 time, 5 dager eller 2 år.. Hvor sitter jordingen?
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

          Comment


          • #6
            Originally posted by kalosturbo View Post
            Jording?! Slike feil kan oppstå etter 1 time, 5 dager eller 2 år.. Hvor sitter jordingen?
            I belte festet. Er pusset godt ned.
            Så det kan gi utslag i at kun den ene forsterkeren slutter vå fungere? Muligens fordi den vil ha et høyere strømforbruk da eller?

            Mvh
            Robin

            Comment


            • #7
              hei.hva slags batteri har du?den forsterkeren er glad i strøm.tenkte på det samme som jørgen.


              mvh kim

              Comment


              • #8
                Heisann.
                Har ikke gjort TB3 enda, men har fungert fint frem til nå. Målte 13.79 eller noe med bilen i gang på voltmeter i sigarett tenner.
                Jeg har et ca 2 måneder gammelt haze 70ah agm batteri.

                Skal sjekke jordingspunkt. Sjekket bare at kabel satt fast, men er mulig den ikke sitter skikkelig så det ikke er mye kontakt flate.

                Takk for alle svar så langt


                Mvh
                Robin

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jørgen
                  Du skal måle spenning på forsterker, ikke i sigarettenner. Gjør det når du spiller høyt.

                  Spenning i sigarettenner når du ikke spiller høyt sier oss ingenting
                  Jeg har målt spenning inn på forsterker i forbindelse med denne feilen, men har ved db-drag o.l. målt spenning i sigarett tenner ved høyt volum. Burde kanskje spessifisert dette.

                  Originally posted by Jørgen
                  TB3 er lurt å gjøre, bare å gjøre med en gang. Kan sikkert være en del av årsaken, selv om det har fungert fint.
                  Det ligger i planene mine, men siden jeg er lite bilkyndig og kablene er pakket inn i en strømpe sammen med mye annet foran i et serdeles trangt motor rom, har jeg ikke tatt sjansen på å klippe vilt uten fagpersoner til stedet enda


                  Originally posted by Jørgen
                  Edit: Når noen sier "sjekk jording", slik som kalosturbo sa, så er det ikke bare jordkabel fra - på forsterker og til karosseri man mener, jord skal helt til batteri. Foran i motorrom så har du en kabel fra karosseri til batteri, den har også en del å si. Alle (hoved)strømkabler i bilen din har noe å si.
                  [/QUOTE]
                  Da lærte man noe nytt i dag også. Takk for svar

                  Mvh
                  Robin

                  Comment


                  • #10
                    det "enkleste" når det gejlder kabel oppgradering er faktisk å la de originale ligge der de er og heller bruke de n ye og bedre I TILLEG i tilfelle seinre bilsalg eller lignende så er 0 problem å fjerne de nye OG mindre sjangs for at ting går til skogen OM de nye skulle feile eller få dårlig kontakter...

                    Her er en tema jeg skrev for lenge siden og mener jeg nevnte forkjelig, men crazytaxi har laget også en fin guide:
                    http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=214

                    ellers det jeg skrev:
                    http://www.bilforumet.no/elektronikk...ml#post1069537
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment

                    Working...
                    X