Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rar lyd i høyre diskant + død forsterker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rar lyd i høyre diskant + død forsterker

Hei!

Ble litt for ivrig på volumknappen på vei hjem fra jobb idag, da det ble en rar pipe/suse lyd i høyre diskant, vanskelig å forklare lyden, men det var ingen pen lyd. så jeg skrudde av og på anlegget, men lyden var der når jeg skrudde opp igjen. så jeg kryssbytta venstre og høyre for å se om lyden flytta seg, men det gjorde den ikke, men jeg kunne spille mye høyere før lyden kom. så jeg bytta om igjen, og problemet ble mye værre igjen, så plutselig gikk alle 3 25A sikringene på forsterkeren. og nå går alle sikringene bare jeg skrur på forsterkeren.

Frontsettet er et Polk MM6501 6 1/2", og forsterkeren er en MTX Thunder TC6004 600W RMS.

Noen som har en ide om hva som kan ha skjedd? forserkeren er nok død, dette var en billig forskerker fra USA, så tapet der er ikke så stort, men kan høyre diskant på frontsettet også være ødelagt? vanskelig å si slik over nett, men jeg kan da spørre.

På forhånd takk

EDIT: jeg kjøper ny forsterker, så krysser jeg fingra for att diskanten har overlevd.
    Last edited by Simkin; 21-09-2011, 08:18.
    Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

Originally posted by Simkin View Post
    Hei!

Ble litt for ivrig på volumknappen på vei hjem fra jobb idag, da det ble en rar pipe/suse lyd i høyre diskant, vanskelig å forklare lyden, men det var ingen pen lyd. så jeg skrudde av og på anlegget, men lyden var der når jeg skrudde opp igjen. så jeg kryssbytta venstre og høyre for å se om lyden flytta seg, men det gjorde den ikke, men jeg kunne spille mye høyere før lyden kom. så jeg bytta om igjen, og problemet ble mye værre igjen, så plutselig gikk alle 3 25A sikringene på forsterkeren. og nå går alle sikringene bare jeg skrur på forsterkeren.

Heisann.
    Har du testet å koble fra de diskantene som har fått en trøkk, for så å skru på forsterker? Hvis den ene diskanten er ødelagt kan vel kanskje dette skape en kortslutning, og føre til at sikringene ryker?

Mvh
    Robin

Comment

På mtx forsterkeren min er de to skinner inni, å av en eller annen grunn kom disse plutselig borti hverandre, å da gikk alle sikringene, skru opp lokket å ta en titt?
      Lars Ole Spitalen
      bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
      anlegg: DD, mtx, kenwood
      skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

Comment

Har prøvd å koble fra alle høyttalerne, men sikringene går forde. jeg spilte litt høyt, ikke voldsomt høyt, men jeg skrudde opp litt mer en "normalt", og akkurat i det det sangen gikk fra "lavt til høyt" (spilte In Flames, Deliver US, for de som har hørt den, hehe ), så kom skurringa. jeg har tatt opp å sett inni der, men jeg kan ikke se noe unormalt, ikke noe brent eller noe som går bort hverandre. Har egentlig aldrig spilt noe særlig høyt på anlegget, kun moderat volum, og forsterkeren er ikke et år en gang.

Det jeg lurer på nå, kan en evt ødelagt diskant ta knekken på den nye forsterkeren? jeg håper inderlig ikke den har fått seg en smell :S

Sikringene gikk ikke med en gang, jeg fikk spilt litt etter att den første skurringa kom. hvis jeg skrudde opp volumet, og ned igjen til null, hørtes det ut som noen kvelte en gris i høyre diskant. så etter att jeg kryssbytta og så tilbake igjen på høyttalerne, gikk sikringene.
        Last edited by Simkin; 22-09-2011, 21:06.
        Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

Comment

Da er ny forsterker montert, og diskantene og resten fungerer som det skal! så da var det bare forsterkeren som tok kvelden.

MTX'en ble ikke et år en gang, og jeg har brukt den megent pent vil jeg si, ikke mye hardspilling, så jeg er vel ikke akkurat noe spesielt imponert.
          Last edited by Simkin; 23-09-2011, 23:46.

Comment

regner med at du bruker de diskantene med sin egen pasiv delefilter? ikke noe aktiv deling ellers?

om du bruker passiv filter så vil uansett ikke påvirke forsterkerens utganger selv om diskanten er kortlusttet dog de fleste nyere passive delefiltre har en innebygd beksytelses krets til diskanten. Enten i forma av en lyspære eller PTC i serie med diskanten.

Ellers ifølge spec den brente mtx er "bare" på 75W rms... anbefaler deg heller å kjøpe en med litt mer effekt som ikke ligger på klippe grensen -særlig når du liker å høre lenge ved passer høyt volum og husk å justere både gain og delefrekvenser riktig sik at systemet blir brukt mest optimal OG problem fritt
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Den nye er på 125w rms i 4 ohm, og 250w i 2 ohm. Får håpe det er nok. Når det kommer til å stille inn forsterkeren, så er jeg desverre litt blank.

Diskantene er koblet til de delefiltrene som fulgte med.

Comment

Working...
              X