Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterker skrus seg av ved høyt volum

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forsterker skrus seg av ved høyt volum

Heisann, jeg har nettopp koblet til Forsterker med 2 høyttalere fremme, men når jeg spiller høyt eller det er mye bass i sangen, skrur anlegget seg av og det kommer et rødt lys på forsterkeren. Jeg må skru av og på for at det skal funke igjen.

Her er litt info om anlegget:
    - Forsterkeren er en Helix BB Four 4x60W
    - Og høyttalerne framme er JBL GTO 428
    Forsterker er montert på gulvet i bagasjerommet inn mot baksetene, så er masse plass rundt den.

Størmkabelen til forsterkeren er en 15mm^2 og de på bilradiospesialisten sa det var nok.
    2,5mm^2 kabel til høyttalerne.
    Jordet i karosseriet i bagasjerommet, og målt 15V imellom + på forsterkerne og jordingspunktet.

Kan det ha noe med instillingene på forsterkeren å gjøre ?
    Var så masse å stille på der at jeg ble forvirret. Noen som har noen bra instillinger å ha på ?

Eller hva kan være grunnen til at den skrur seg av ?

Syns det høres ut som den får for lite strøm.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Originally posted by Jørgen
      Høres ut som at du har dårlig jording. Bytt jordingspunkt til setebeltefestet eller noe annet der det er tykt metall. Sørg for at det er god kontakt mellom jordingspunkt og kabelsko. Lakk, smuss og annet bør fjernes.
      Jeg hadde tenkt på setebeltefestet, men kabelen som jeg fikk med i "cabel kittet" var ikke litt lang engag, så måtte finne noe i bagasjerommet. Men får se om jeg får kjøpt meg en lenger kabel.

Hva burde jeg pusse vekk smuss med ? Funker sandpapir ?

Comment

Sandpapir funker. Bare sørg for å fjerne all lakk, ned på bart metall.

Comment

Har du sjekket med et voltmeter hvor mange volt det ligger på når du skrur opp lyden?

Skjer akkurat det samme til meg, monoblokk går i protect ved for lite strøm..
          Last edited by lyd; 06-11-2011, 02:31.

Comment

kan også være jordinga mellom batteri og karroseri er for dårlig, ved oppgradering av anlegg, burde denne også oppgraderes til enten samme tykkelse på kabel er større
            VW Golf 4
            Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
            Simen Sormbråten

Comment

Originally posted by lyd View Post
              Har du sjekket med et voltmeter hvor mange volt det ligger på når du skrur opp lyden?

Skjer akkurat det samme til meg, monoblokk går i protect ved for lite strøm..

Nei, det har jeg ikke. Skal sjekke det også

Comment

Jeg må si meg enig i at jording er det aller viktigste, og dernest at forsterkeren får levert nok strøm, samt at spenningen ikke er for lav.

Hvis du velger å jorde ved sikkerhetsbeltefeste, anbefaler jeg sterkt å stramme til med momentnøkkel, etter å ha funnet ut hvor kraftig moment den skal strammes med.
                Dette er med tanke på sikkerhet ved en eventuell kollisjon. For lite eller for mye kan få uønskede konsekvenser.

Hensitken med å pusse vekk lakk rundt der kabelskoen skal sitte, er å oppnå mest mulig metall mot metall, da dette sikrer bedre kontakt.

Har du fortsatt problemer, ville nok en oppgradering av TB3 (the big three) være neste skritt, hvis ikke batteriet er for slitt.

Etter dette burde du ikke ha disse problemene lenger, og kan sette deg ned med en varm kopp kakao og installasjonsveiledningen til forsterkeren. Her ville jeg begynt med inngangsfølsomhet aller først. Vel bekomme!
                Last edited by costeau; 08-11-2011, 01:54.
                Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
                Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

Comment

Originally posted by costeau View Post
                  Jeg må si meg enig i at jording er det aller viktigste, og dernest at forsterkeren får levert nok strøm, samt at spenningen ikke er for lav.

Hvis du velger å jorde ved sikkerhetsbeltefeste, anbefaler jeg sterkt å stramme til med momentnøkkel, etter å ha funnet ut hvor kraftig moment den skal strammes med.
                  Dette er med tanke på sikkerhet ved en eventuell kollisjon. For lite eller for mye kan få uønskede konsekvenser.

Hensitken med å pusse vekk lakk rundt der kabelskoen skal sitte, er å oppnå mest mulig metall mot metall, da dette sikrer bedre kontakt.

Har du fortsatt problemer, ville nok en oppgradering av TB3 (the big three) være neste skritt, hvis ikke batteriet er for slitt.

Etter dette burde du ikke ha disse problemene lenger, og kan sette deg ned med en varm kopp kakao og installasjonsveiledningen til forsterkeren. Her ville jeg begynt med inngangsfølsomhet aller først. Vel bekomme!
                  Jeg har fortsatt jordingen på samme plass og målt den flere ganger er er hele tiden 15V. Så det er nok ikke noe problemer med jordingspunktet. Derfor har jegi kke byttet. Og den har heller ikke slått seg av en eneste gang siden sist. Tror det var noe med instillingene på forsterkeren som gjorde det, for har endret litt der. Har itillegg byttet batteri siden sist, da det andre var ganske dårlig. Så det kan nok også ha litt av skylden.

Nå sliter jeg bare med innstillingene, skjønner fint lite av det.
                  På min forsterker så er det 2 rader med samme knapper oppe og nede.
                  Er dette venstre og høyre side av bilen eller er det bare ene raden jeg trenger å bruke ?

Av nysgjerrighet, hva er TB3 ?

Comment

Kan du prøve å poste et bilde av forsterkeren, med innstilling bryterne synlige?
                    Og samtidig ta et bilde av jordingspunktet ditt?
                    Et bilde av batteriet kan også gi folk en pekepinn på hva som er galt.
                    Så bilder kan være smart i feilsøking på et forum.

TB3:
                    Jeg tror det handler om at du skal oppgrdere kablene dine. Da med 50kvadrats kabler på hele bak til forsterker.
                    Du skal også bytte kabelen mellom batteri og dynamo, til 50 kvadrat.
                    Og til sist bytte jordingspunktet til batteriet med 50 kvadrat.

Dere får rette på me dere andre hvis dette blir feil.
                    Det er ihvertfall det jeg har gjort på min bil, og det er merkbar forskjell. Nå får liksom alt nok strøm, hele tiden.
                    Hvorvidt dette er viktig i et oppsett uten sub, er jeg mer usikker på.

Lykke til.

Comment

Originally posted by Spoooki View Post
                      Jeg har fortsatt jordingen på samme plass og målt den flere ganger er er hele tiden 15V. Så det er nok ikke noe problemer med jordingspunktet. Derfor har jegi kke byttet. Og den har heller ikke slått seg av en eneste gang siden sist. Tror det var noe med instillingene på forsterkeren som gjorde det, for har endret litt der. Har itillegg byttet batteri siden sist, da det andre var ganske dårlig. Så det kan nok også ha litt av skylden.
                      Ja, 15 volt mellom pluss målt ved forsterker og jording er vel absolutt maks - Jeg pleier selv å sette taket på rundt 14,5 volt. Du har i alle fall sørget for at det ikke er for lite.

Hvis batteriet ikke har vært helt bra, er det alltid godt å få byttet ut med et ferskt et, det skal jeg være enig i.

Nå sliter jeg bare med innstillingene, skjønner fint lite av det.
                      På min forsterker så er det 2 rader med samme knapper oppe og nede.
                      Er dette venstre og høyre side av bilen eller er det bare ene raden jeg trenger å bruke ?
                      Åssen forsterker varre detta var?
                      Hvis det er tokanals, er nok knapperad for hver kanal det mest sannsynlige.
                      Og hvis det er firekanals, men du bare benytter to av dem, uten å brokoble, er det sannsynligvis bare ene raden du trenger å justere.

Forsterkerens brukerveiledning vil gi deg det endelige svaret på det spørsmålet.

Av nysgjerrighet, hva er TB3 ?
                      The Big Three (ofte forkortet til TB3) er en oppgradering av hovedledningsnettet i bilen på tre bestemte steder:
                      1) Batteri minus til jord
                      2) Motor til jord (dersom dynamoen er jordet gjennom direkte kontakt med motorgods, som er vanlig
                      Hvis ikke det er tilfelle på din bil, sier vi heller dynamo minus til jord)
                      3) Dynamo pluss til batteri pluss

Denne oppgraderingen består i å legge tjukkere kabler her, enten parallellt med eksisterende ledningsnett eller som en erstatning for eksisterende ledningsnett.
                      Last edited by costeau; 10-11-2011, 18:17.
                      Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.

Comment

Okei, takk for svar. Skal se om jeg får til et bilde av forsterkeren.
                        Det er iallefall en Helix BB Four 4x60W. Altså en 4 kanals forsterker.
                        Nå har jeg kun brukt 2 av utgangene til høyttalere fremme, men har jo planer om å få inn en sub med tiden.

Har forsterkerens brukerveiledning, men teknisk engelsk er ikke helt min sterker side, så fikk ikke så veldig mye ut av den.
                        Her er iallefall de mulige instillingene:
                        - Switch for high-level and low-level input signal
                        - Level controls for input sensitivity
                        - Bassboost controll at 45Hz
                        - Highpass control
                        - Switch for highpass - linear - low pass/band pass
                        - Lowpass controll

De som heter switch er en bryter som har 3 stillinger, de andre er en skrue som man kan skru med et skrujern

Itillegg er det 4 innganger for signalkabelen. Da er det to oppe og to nede. Jeg brukte de to øverste. Da kan det kanskje tenkes at det kun er den øverste raden jeg skal stille på ? Men hva er egentlig poenget med 4 ? Du har jo bare 2 signalkabler.
                        Også har jeg 2 utganger som kalles: Signal output. Dette tror jeg er om du skal koble til en til forsterker.

Comment

Switch for high-level and low-level input:
                          - Low level brukes hvis spilleren har forforsterkerutganger (pre-outs)
                          - High level brukes bare på en spiller som ikke har slike utganger

"Input sensitivity" = inngangsfølsomhet - Denne må justeres til å passe forforsterkerutgangene på spilleren din.

Resten er justering av diverse tonefiltere.

Fire innganger er jo vanlig på en firekanals forsterker, en inngang per kanal.
                          Utgangene er for å koble en til forsterker, ja.

Comment

Det står at spilleren har linjeutgang for forsterker.
                            Må jeg koble noe inn der da ?

Comment

Utgang? Næ…
                              Kan brukes hvis du vil legge til enda en forsterker, da, i stedet for å bruke Y-ledd.

Comment

Working...
                              X