Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bakgrunnsus og skurrete diskanter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bakgrunnsus og skurrete diskanter?

Er det noen her som har peiling på hvorfor jeg har bakgrunnsus i høytalerne?

Jeg har kjøpt meg nytt frontsett; Focal 165VR og en Dynabel BF0802 til å drive disse høytalerne.

Jeg kan høre det suser når jeg ikke har noe volum, og susen kan også høres når volumet skrus opp. Altså susingen forsterkes.

Når jeg kommer opp til et visst nivå begynner diskantene å skurre. Et volum som er utrolig lavt for et par diskanter fra et så bra merke, og til den prisen.

Jeg har vel og merke ikke spilt inn høytalerne enda, har vell kanskje spilt et par-tre timer totalt, så om det er en faktor som spiller stor rolle, så kan det være grunnen.

Bakgrunnsusen er ikke dynamostøy, bilen kan være slått av, og susingen er like kraftig. Noen som vet hvorfor jeg har både bakgrunnsus og skurrete diskanter ved høyere volum?

Mvh Even

EDIT: Jeg har jorda chassiset til spillerern til samme jordingspunkt som forsterkeren. Strømkabler ligger på venstre side av bilen, alt av signal kabler ligger på høyre.
    Last edited by Elgzuhh; 02-07-2012, 17:21.
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

Står Gain på forsterker på mye ?

og har du sjekket om du har koblet + og - riktig på høyttalerkablene ?

Comment

Dynabel BF0802 har ikke gain, men "Sensivity" står på minimum.

Bilde

+ og - har jeg sjekket et par ganger, og er riktig
      Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

Comment

+ og - på høyttaleren har ikke noe å si for dette!

Prøv å ta av signalkablene og sjekk om det er støy da.. Hvis ikke så er det noe feil FØR forsterkeren (defekt spiller eller dårlig kabling...) er støyen fortsatt der, så er det mest sannsynlig noe med forsterkeren, eller evt. for dårlig jording av forsterker.
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

deffekt diodebru og
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

Comment

Det var fortsatt støy i diskantene når jeg koblet ut signalkabelen.

Jeg har jordet begge forsterkerene (En monoblokk til sub) + spilleren i denne skruen bak i bagasjerommet, rett og slett fordi det var jævlig vanskelig å komme til i setebeltet festet (Golf 3, 96 modell)

Forsterkeren er helt ny, så med mindre det er produksjonsfeil, så er det nok ikke den som det er noe galt med.
            Jeg har jordet forsterkeren med 20mm2 kabel, som jeg har klippet av kordeler for å få den til å passe inn i terminalen. Jeg har gjort det samme med + kabelen fra batteriet. (Forbanna irriterende at det står i manualen: ALDRI bruk forsterkeren med mindre enn 50 mm2 jording, når det faen ikke går inn 20 mm2 engang)
            Jordingskabelen er kanskje rett rundt 1 meter.

Så hva mener dere? For dårlig jording, noe galt med forsterkeren, evt. som HLS sier, deffekt diodebru (hva nå enn det betyr ;p)

Comment

Om forsterkeren er satt til minimum- kan det være du forvrenger signalet fra spilleren? forsøkt å sette "sensitivity" på forsterker til 50%

BTW, med minimum, mener du 0,2v? eller andre enden av skalaen?

Comment

På forsterkeren står det kun en skala som er fra "min til max". Men minimum må jo være 0,2V.

Jeg prøvde å stille sensivity til 50%, og ingenting forsvant, verken susingen eller skurringen. Men da jeg stilte "Bass" på spilleren til -7 kunne jeg spille betraktelig høyere før diskantene skurrer. Så det virker som om delefilteret filtrerer dårlig (?) For når jeg stiller "Bass" på spilleren til -2, -1 eller 0, spiller 6,5" fint, uten å vrenge. Men da stopper diskantene meg fra å skru opp, fordi de skurrer.

Susingen er vell det største problemet, noen ideèr folkens?

Comment

Minimum er IKKE 0,2V, skalaen går andre veien. Så står den på 0,2V så står sensitivity/gain på max. Det betyr at 0,2 volt inn er nok til å få forsterkeren til å spille på max, mot 6V på minimum. Altså til lavere tall ( som skal matches til utgangspenning fra spilleren) til mindre så skal til for at den spiller på max. Til høyere denne står til lettere for å plukke opp støy som resulterer i susing i høyttalerene. Prøv å stille den helt ned (mot klokka) til 6V, er det forskjell i støy da?
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Ohh, da er den stilt på 6 V, altså stilt mot klokka så langt det går.

Jeg prøvde å sette den på 50% (3V) Ikke noe forskjell i susingen.
                    Jeg vet ikke om man kan kalle det støy, klart det er jo støy for musikken, men det er en varig suselyd som forsterkes når volumet skrus opp.

Når jeg vipper over delefilteret på +2dB så blir suselyden høyere. Jeg mener at jeg har stilt inn delefilteret på -2dB, da suselyden er lavest (diskanten spiller også lavere)
                    Last edited by Elgzuhh; 03-07-2012, 18:37.

Comment

Delefilter med valgbar delefrekvens og bratthet:
                      6 - 6 dB/oktav 3,5 kHz eller 12 - 12dB/oktav 4,2 kHz
                      Justerbart diskantnivå -2, 0 +2dB

Står det på siden. 6dB filter på diskanten vil jo gi denne effekten. Prøv med et annet filter, 12/18dB eller elektronisk og hør. Kan man velge mellom 6 og 12 på det du har altså?
                      Susingen skyldes vel mest den høye følsomheten. Ligger rca kabelen i nærheten av en elektrisk motor, bensinpumpe eller lignende?
                      Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

Comment

Nå kan ikke jeg så mye om delefilter og frekvenser, men man kan stille mellom 6 og 12 dB på en av "knappene", og den andre kan man stille mellom -2, 0 og +2 dB.

Sånn som det er stilt inn nå, står den ene på 6 dB og den andre på -2 dB. Dette fører til mindre susing, men også lavere lyd fra diskanten (høres det ut som)

RCA kabelen ligger fra spiller, rett til høyre, under hanskerommet og under lista på høyre side av bilen. Opp under baksete og ut i bagasjerommet. Det skal ikke ligge i nærheten av noe strømførende kabler eller som du nevner, elektrisk motor o.l.

Skjønner ikke hva det kan være...

Comment

Sett det på 12, så får du brattere deling. Om du må bytte fase på ett av elementene etter dette, må du nesten bare prøve. 12 dB filter snur fasen. Ellers kan du bare svinge innom så kan jeg høre på det.
                          Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

Comment

Jeg merka ikke noe forskjell i støy nivået når jeg vippa den over på 12 dB, men jeg føler lyden er fyldigere når jeg har den på 6 dB.

Har ikke fått lappen enda, så kan bli vanskelig å ta en tur, bor i Vennesla btw

Begynner å klikke for meg dette, lyden blir jævligere og jævligere for hver gang jeg hører på det, føler jeg o.O

Comment

fant ut på mitt eget anlegg at jeg ikke hadde satt i rca kablen helt inn og det lagde ulyd, tipper du har sjekket dette men slenger det ut som tips

Comment

Working...
                              X