Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bakgrunnsus og skurrete diskanter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Takk for tips, men det er allerede dobbelsjekket og trippelsjekket
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

Comment

Siden du fortsatt hører sus når signalkabel er avtatt, vil jeg gjette på at dette har noe med jordingspunktet å gjøre.
      Har du prøvd å bytte jordingspunktet? Hva med å prøve å ta jording direkte fra batteriet?

Comment

Jeg har ikke prøvd å bytte jordingspunkt, jeg skal ta og se på det i morgen
        Er det ikke "farlig" å ta jord direkte fra batteriet. Ikke farlig, men jeg mener, det er vell en grunn for at vi jorder til chassis og tar jording derfra?
        Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

Comment

Originally posted by Elgzuhh View Post
          Jeg har ikke prøvd å bytte jordingspunkt, jeg skal ta og se på det i morgen
          Er det ikke "farlig" å ta jord direkte fra batteriet. Ikke farlig, men jeg mener, det er vell en grunn for at vi jorder til chassis og tar jording derfra?
          Jorde rett på batteri funker strålende. Bedre jording får du ikke

At man jorder til chassi i de fleste tilfelle er for enkelhetens skyld, så slipper man trekke minuskabel helt fra batteriet.

Comment

Originally posted by trustno1 View Post
            Jorde rett på batteri funker strålende. Bedre jording får du ikke
            Det visste jeg faktisk ikke o.O
            Har lest en plass at jordingskabelen helst ikke skal være mer enn 60 (?) cm lang, hva er egentlig grunnen til dette? Motstanden i kabelen er jo veldig liten i en 50mm2.
            Og egentlig over til det jeg stussa litt på der, om jeg trekker minus rett fra batteri vil jo kabelen bli 4-5 meter lang. Det vil altså ikke bli noe problem utifra hva jeg har lest om lengden på jordingskabelen? ;p

Comment

det Går fint! Jordinga du Har Går jo videre via chassiet og til batteriet tilslutt.. Jeg Har golf 3 selv og jeg merket STOR forskjell når jeg jorda rett på batteriet. Mindre støy, og mindre spenningsfall

Comment

Originally posted by Elgzuhh View Post
                Det visste jeg faktisk ikke o.O
                Har lest en plass at jordingskabelen helst ikke skal være mer enn 60 (?) cm lang, hva er egentlig grunnen til dette? Motstanden i kabelen er jo veldig liten i en 50mm2.
                Og egentlig over til det jeg stussa litt på der, om jeg trekker minus rett fra batteri vil jo kabelen bli 4-5 meter lang. Det vil altså ikke bli noe problem utifra hva jeg har lest om lengden på jordingskabelen? ;p
                Ok, jeg trodde du mente at du hadde batteriet i nærheten av forsterkeren.

Fungerer å jorde på batteriet med en tilsvarende dimensjonert kabel som plusskablen rett på batteriet selv om du har langt strekk, men det blir unødvendig mye tap, arbeid og kostnad.

I ditt tilfelle ville jeg anbefalt å fortsatt jordet forsterkeren i chassi.

Det du eventuelt kan prøve er å trekke en ekstra jordingskabel i fra batteri til jordingspunktet til forsterkeren. Dette vil hjelpe med å utligne eventuelle potensialforskjeller i karrosseriet ditt. Denne trenger isåfall ikke være like grov.

Men jeg ville nok heller bare anbefalt å sjekket følgende:

- Forsikre deg om at jordingspunktet til forsterkeren er pussed ned til metallet (all lakk i mellom må vekk)
                - Det samme gjelder for jordinga til batteriet (fra minus på batteri til metallet)
                - Sjekk etter irr på batteripolene, og eventuelt puss dette vekk og smør inn med batteripolfett.
                - sørg for at jordingskablen til batteriet er minst like grov som plusskablen til anlegget ditt.
                - Samme gjelder jordinga i mellom motorblokk og chassi.

Om du går igjennom alle disse punktene så skal jording i chassi være mer enn tilstrekkelig god. Derimot om dette løser problemet ditt med susing stiller jeg meg noe tvilende til, men dette er uansett punkter som bør gøres i ett bilstereooppsett.

Comment

Jeg har en kabel liggende, så jeg vil nok teste hvordan det høres ut når jeg jorder rett fra batteriet

Og takk for sjekklista, men det eneste jeg ikke har gjort er å sjekke om det er irr på batteripolene, så får kanskje ta og sjekke det, bare for å ha gjort det ;p

Comment

Da prøvde jeg å strekke kabel direkte fra batteriet rett til forsterkeren, samme tykkelse som jeg har på pluss kabelen.
                    Like jævla mye susing. Skrudde forsterkeren opp på 40-50% sensivity, HPF til 100 hz, og alt det andre står på minimum.

Så har jeg ett spørsmål: Er remote kabelen fra spiller til forsterker en kabel som bør ligge borte fra RCA kablene?
                    Om ikke, skal jeg slå fast med at det er en produksjonsfeil på forsterkeren, eller rett og slett kjøpe ny RCA kabel og teste? (Jeg fikk anbefaling på den jeg kjøpte, på Torshov vell og merke, men han brukte den selv og var veldig fornøyd)
                    Eller kan det rett og slett være batteriet som begynner å ta kvelden?

Comment

Hvis du har pioneer spiller, ta en ledning fra jord og til minus på rca. Verd og prøve i tilfelle sikringen i spilleren har gått.
                      Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

Comment

Jeg har Alpine CDE-123 spiller. En ledning direkte fra - på batteriet og til minus på rca? Hvor er minus på RCA ? o.O

Comment

- er den yttre kappen på Rca kabelen Om du ikke finner ut av det kan man sikkert møtes over en kaffe på shell Vikeland, sammen med Isak en dag? Så tar vi med multimeter osv

Comment

Hadde vært topp, skal ta og prøve Isak sitt forslag.
                            Har faen med prøvd alt o.O Kunne sett på det en gang neste uke isåfall

Comment

jepp ..titegn

Comment

Fant dere noengang ut av dette her? Sliter med noe av det samme..
                                Kristiansand Motorforum
                                http://krsandmotorforum.net

Comment

Working...
                                X