Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bakgrunnsus og skurrete diskanter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det virker som problemet ble mindre tydelig da jeg byttet batteri, fra et gammelt syrebatteri til et helt nytt Odyssey PC1500 batteri. Men problemet vedvarer enda.
    Jeg har et par venner som sier at de ikke legger merke til det, og at det er en liten bagatell. Men jeg henger meg opp i det, og vil få dette fikset.

Må få sett om vi kan ordne et møte snart, Golfnos og Isak, så kan jeg høre bedømmelse av noen som har noen år lengre erfaring enn meg
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

Comment

Sjekka kjapt selv. Dro ut RCA kablene og susinga ble svakere. Kun full pupp på spilleren hvor jeg hører det nevneverdig. Kan man da si det er jordinga til spilleren? Dvs, jeg VET at RCA kabelen krysser noen kabler under setet, muligens til setevarmeren. Men denne står jo ikke på.. Alt var værre da RCA`ene lå over kablene til bensinpumpa.. Da ble de kjapt flytta på...

Jeg blir gjerne med på møtet btw, da jeg holder til i Kr.sand...
      Kristiansand Motorforum
      http://krsandmotorforum.net

Comment

send en PM til Isak. Passer det for han skal sikkert jeg også rekke å få hevet meg med Men vi har begge 2 små barn og jobber med til tider ukurrante arbeidstider

Comment

Hmm.. La opp ny jording fra batteri til cdspiller. Hjalp litt det der mener jeg.. Suser og skurrer ennå. Hva slags dimensjon bør jeg ha på jordingskabelen fra setebeltet til batteri? (For utjevning av spenning..) Strømkabelen som går bakover er 50mm2. Samme er jordinga fra motor, (dynamo) til chassis, og fra batteri til chassis. Plusskabelen fra dynamo er ikke oppgradert ennå, men dynamoen er på stakkarslige 60A..

Også skal jeg få flytta hele RCA kabelen så den går utenom de ledningene jeg vet den krysser..
          Last edited by silvrblue; 07-08-2012, 12:26.
          Kristiansand Motorforum

Comment

Et stort MEN her:

Støyen er på orginalhøytalerene som sitter i bakdørene også, la jeg nettopp merke til.... Og disse går hverken via forsterker eller RCA kabler.............

Og susinga er tilstedet selv om motoren ikke er i gang..

Jeg klippa jordingskabelen på "Toyota til ISO" overgangen. Kanskje jeg skulle klippa den på ISO adapteren til spilleren i stedet?
            Last edited by silvrblue; 07-08-2012, 13:32.
            Kristiansand Motorforum

Comment

Originally posted by silvrblue View Post
              Et stort MEN her:

Støyen er på orginalhøytalerene som sitter i bakdørene også, la jeg nettopp merke til.... Og disse går hverken via forsterker eller RCA kabler.............

Og susinga er tilstedet selv om motoren ikke er i gang..

Jeg klippa jordingskabelen på "Toyota til ISO" overgangen. Kanskje jeg skulle klippa den på ISO adapteren til spilleren i stedet?
              Om du har støy i høyttalere drevet direkte av spiller vil jeg tippe den er paj...

Comment

Hmm.. Testa nettopp en annen spiller. Jeg har denne kabelen, og kobla til kun RCA`en til frontsettet. Subben beger seg fremdeles i takt med musikken, veldig lavt sådann, så da mistenker jeg at kabelen ikke er så godt skjermet som stinger vil ha det til...?
                Kristiansand Motorforum

Comment

Hmm.. Testa nettopp en annen spiller. Jeg har denne kabelen, og kobla til kun RCA`en til frontsettet. Subben beger seg fremdeles i takt med musikken, veldig lavt sådann, så da mistenker jeg at kabelen ikke er så godt skjermet som stinger vil ha det til...?
                  Den skal selvfølgelig bevege seg i takt med musikken Men mener du støy bevegelse?

Du sa bakhøyttalerene som er drevet direkte av spilleren også suste. Var det slik med den andre spilleren også?

BTW: hvilke komponenter har du ellers?? Hvor i byen holder du til, og hvor er du i morgen på "dagtid"? Mulig jeg er litt ledig i løpet av dagen, så kunne vi møttes. i tilfelle sms 90627731, eller https://www.facebook.com/svein.gulbrandsen1

Comment

Originally posted by golfnos View Post
                    Den skal selvfølgelig bevege seg i takt med musikken Men mener du støy bevegelse?

Du sa bakhøyttalerene som er drevet direkte av spilleren også suste. Var det slik med den andre spilleren også?

BTW: hvilke komponenter har du ellers?? Hvor i byen holder du til, og hvor er du i morgen på "dagtid"? Mulig jeg er litt ledig i løpet av dagen, så kunne vi møttes. i tilfelle sms 90627731, eller https://www.facebook.com/svein.gulbrandsen1
                    Den beveger seg selv om RCA`en som går til sub forsterkeren ikke er koblet til. Aka, "støy" fra RCA`en til frontsettforsterkeren.

Bakhøytalerene suser også, og de suste med den andre spilleren også. Den var av typen Panasonic, og volumet går ikke like høyt, så fikk ikke framtvunget "skrapelyden" jeg får på full guffe med Pioneer spilleren... (Musikk er avslått, så høytaleren skulle ha vært stille)

Forsterker Sub: Dynabel BF7501
                    Forsterker Frontsett: Alpine MRP-F600
                    Spiller: Pioneer DEH-8400BT
                    Sub: Dynabel DY9812
                    Frontsett: Gladen Audio SQL 165 (Ikke fått montert mellomtoner ennå)

Strømkabling (+) :
                    50mm2 batteri -> fordelerblokk bak.
                    50mm2 fordelerblokk -> Sub
                    50mm2 dynamo -> Batteri (+ standardkabelen, da denne muligens var koblet til noe på vei mot batteriet..)
                    25mm2 fordelerblokk -> Frontsett

Strømkabling (-) :
                    50mm2 Sub -> Jord (Setefestet, ikke setebeltefeste, fikk ikke løsna sistnevnte, hovedmistenkt nå...)
                    50mm2 Motor (Dynamo) -> Jord
                    50mm2 Batteri -> Jord
                    25mm2 Frontsett -> Jord (Samme punkt som sub)
                    1,5mm2 Spiller -> Batteri (Måtte jo testes...)

Holder til på Fagerholt, og har fri i hele morgen. Kan melde deg når jeg har våkna å høre om du er ledig..

Akkurat testa en annen RCA, strukket igjennom bilen. Fremdeles støy. Fant også en "pop" lyd i høytalerene når jeg skur av spiller. Derav jording bak som er hovedmistenkt igjen. Får ikke gjort noe mer med det i kveld da det begynner å bli mørkt ute..
                    Kristiansand Motorforum

Comment

Jording bak kan godt være synderen. Når du sier bassen beveger seg uten signal inn minner det meg om feil innstilling på gain jeg opplevde med en dynabel bf2502 for mange år siden..

Hørte ikke noe fra deg og glemte å sjekke forumet på jobb, men bare send en sms en dag så ser vi om en er nær hverrandre

Comment

Sendte da en sms i går kveld om at du måtte si ifra om du hadde tid.. :P

Var på rånetreff i kveld, og da ble gain på bass stillt en del opp kan man si. Nå kødder ørene med meg tror jeg, for jeg hører nesten ingen suselyd lenger.. Og "skrapelyden" er vekk... Kanskje ting bare trengte å vibrere på plass...... Testes igjen i morra når hørselen har roet seg..
                        Last edited by silvrblue; 11-08-2012, 03:53.
                        Kristiansand Motorforum

Comment

hehe, si ifra om du ikke får det til å stemme Mottok ingen sms dessverre.. 90627731..

Comment

Jepp, det nr`et jeg sendte til. Ligger fremdeles i sendte elementer..

Skal ut å teste litt nuh..
                            Last edited by silvrblue; 11-08-2012, 16:44.
                            Kristiansand Motorforum

Comment

Jepp, det nr`et jeg sendte til. Ligger fremdeles i sendte elementer..

Skal ut å teste litt nuh..
                              ok,ikkeno i innboxen min men kan for all del være jentungen har fiklet med den

Comment

Mer sikker på at det er jordinga som er problemet. Tok en titt i går, og i hullet der bolten til setefestet sitter, kan man se at jeg jorder i ei ca 1mm tykk metallplate, også er det bilens lakkering på ei plate under der igjen...

Regner da med at det er slik i setebeltefestet også da det er ca 30cm unna.. Hvor kan jeg da jorde? Tenker litt på stanga som står baki der reservehjulet skal være..(?)

Nevnte jeg at bilen var en 2000modell avensis?
                                Kristiansand Motorforum

Comment

Working...
                                X