Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynamostøy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dynamostøy

    Mornmorn!

    Nå holder jeg på å gå fullstendig tullerusk av dynamostøy. Har holdt på i en evighet med å prøve og få has på dynamostøyen. Trenger litt flere tips og erfaringer. Er sånn kjekk high pitch tone som følger gassen/dynamoen.

    - Jeg har gjort The Big 3, 0 awg kabel fra batteri til jord og til dynamo med sikring.

    - 2 awg til bagasjerommet på høyre siden av bilen til fordeler til forsterkerene.

    - Signalkablene, remote og høytalerkablene ligger på venstre side (oppå teppe).

    - Jeg har koblet opp ny jording til spilleren, har også koblet til ny strøm på tenningen (AM1).
    Mulig jeg har bommet på noe der, føler jeg hører ett smell når jeg skrur på/av.
    Det eneste orginale igjen til spilleren der er accessory/dimming-kablene.

    - Forsterkerene er skrudd fast i en treplate i hjulbrønnen.

    - Det hjelper ikke å koble fra antennen.

    - Støyen er når radioen er på også.

    - Spilleren målte 0.7 motstand mellom RCA og skjold. Får ikke målt noe på forsterkerene fra skjoldet til rca inngangene, skjer ingenting.

    - Har prøvt å ta en kabel på tenning (jord) og dunke borti spilleren med andre enden, men ingen ekstra ulyd.


    Last edited by Julepils; 15-02-2013, 14:41.

  • #2
    Smell/ poppelyder er symptom på jordfeil. At du har oppgradert kabler er bra, men hvordan er kontakten mellom koblingspunkter? Det er viktig at kontakten er god.
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jørgen View Post
      Smell/ poppelyder er symptom på jordfeil. At du har oppgradert kabler er bra, men hvordan er kontakten mellom koblingspunkter? Det er viktig at kontakten er god.
      Skal i utgangspunktet ikke være noe galt med koblingspunktene. Alt er loddet og isolert med god eltape.

      Strømkabelen til spilleren er tvinnet og loddet i AM1 kabelen til tenningspluggen under nøkkelen, med en sikringsholder før spiller. En hvit kabel.
      Det var også en svart m/rødstripe med konstant strøm AM2. Både den hvite og den svarte med rød strek var konstant strøm og samme tjukkelse.

      Jordingen er koblet til en kabelsko-ring og festet i ett orginalt jordingspunkt i midten under spilleren med en mutter.
      Last edited by Julepils; 14-02-2013, 11:50.

      Comment


      • #4


        Skal være nokså "normalt" lagt opp.

        Tenkte jeg skulle løfte ut en del for å se om det hjelper noe.

        En ting jeg reagerte på var en tråd her inne om dynamostøy, der vedkommende hadde akkurat den samme forsterkeren som jeg har. Kan det være tilfeldig?

        Hva skal jeg se etter/måle etter hvis jeg åpner forsterkeren f.eks?

        Comment


        • #5
          Hva slags spiller bruker du?
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

          Comment


          • #6
            hadde selv lenge problem med akkurat det samme, det som gjorde stort utslag til meg var å justere ned gain ! prøv dette
            Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
            | Gladen 75c6 - DD m4a |
            | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

            Comment


            • #7
              Originally posted by kalosturbo View Post
              Hva slags spiller bruker du?
              Pioneer DEH-P9400BH
              http://www.sonicelectronix.com/item_...H-P9400BH.html

              Helt ny. Har målt motstanden fra RCA utgangen til skjoldet, og den måler ca 0.5-0.7 ohm

              Jeg skal skikke litt på jordingen til forsterkerene og se om det skjer noe når jeg rikker på ting.

              Men litt tilfeldig/morsomt så mens jeg leste i diverse tråder så ser jeg noen andre som har hatt dynamostøy/problemer med samme forsterkeren som jeg har:
              http://www.bilstereoforumet.no/showt...t=dynamost%F8y

              JL e4300

              Originally posted by Rexonix View Post
              hadde selv lenge problem med akkurat det samme, det som gjorde stort utslag til meg var å justere ned gain ! prøv dette
              Du bare skjuler problemet, du fikser ingenting. : (

              Comment


              • #8
                Har du pusset bort lakk når du har jordet i karosseriet?
                Det er viktig å få metall mot metall.
                Og hvor har du lagt ekstra jording for batteriet i motorrommet?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Julepils View Post
                  Skal i utgangspunktet ikke være noe galt med koblingspunktene. Alt er loddet og isolert med god eltape.

                  Strømkabelen til spilleren er tvinnet og loddet i AM1 kabelen til tenningspluggen under nøkkelen, med en sikringsholder før spiller. En hvit kabel.
                  Det var også en svart m/rødstripe med konstant strøm AM2. Både den hvite og den svarte med rød strek var konstant strøm og samme tjukkelse.

                  Jordingen er koblet til en kabelsko-ring og festet i ett orginalt jordingspunkt i midten under spilleren med en mutter.
                  Det første jeg ble fortalt da jeg skulle lære å lodde var at dårlig lodding forringer kontinuitet i kretsen. Hvor god er loddingen din? Det skal helst være påført så lite tinn som mulig, og ikke blitt for varmt.

                  Har du mulighet for å sjekke jordingsbanene dine på forsterker og spiller? Har du koblet vekk strømkabler fra forsterker mens RCA har vært plugget i?
                  Last edited by Jørgen; 14-02-2013, 19:27.
                  Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jørgen View Post
                    Det første jeg ble fortalt da jeg skulle lære å lodde var at dårlig lodding forringer kontinuitet i kretsen. Hvor god er loddingen din? Det skal helst være påført så lite tinn som mulig, og ikke blitt for varmt.

                    Har du mulighet for å sjekke jordingsbanene dine på forsterker og spiller? Har du koblet vekk strømkabler fra forsterker mens RCA har vært plugget i?
                    I utgangspunktet så er loddeerfaringen min ganske god, men det hender at jeg tinner for mye eller varmer for mye hvis jeg må ligge i en dårlig vinkel og ikke kan ta kablene skikkelig frem/ut. Hvordan kan jeg evt. måle om jeg har forringet kontinuiteten/ledningsevnen?

                    Jeg kobler alltid av jording fra batteriet før jeg foretar meg noe som helst på forsterkerene og egentlig generelt uansett hva jeg gjør på stereoanlegget.


                    - Det jeg har prøvt i dag er og endre tilbake til orginal strømkabel på spilleren, ingen endring/påvirkning.

                    - Jeg har samlet alle signalkablene bedre bak spilleren på sin egen side, så de holder seg mer vekke fra annet.

                    - Jeg har flyttet litt på forsterkeren på treplaten så den kom lengre bort fra jordingspunktet som er i midten. Ingen betydelig forskjell men kan faktisk hende at det var litt lavere nå susing fra dynamo nå.


                    Jeg trodde først at jeg hadde klart å fjerne det, men først når jeg kjørte bilen kom lyden - var ikke nok at den bare stod i ro og gasset på pedalen. Merkelig. Kan dynamoen selv være ødelagt/lage til slikt?

                    - Jeg har samlet kablene bedre sammen i hjulbrønnen og prøvt å få strømmen lengst mulig vekk.
                    Remoten ligger oppå/ved siden av jordingen, har det noen påvirkning?


                    Jeg har fått en poppelyd når jeg skrur av annlegget også, noe som ikke var der tidligere faktisk. Snodig.
                    Kun når den skrus av. Har sansynligvis noe med remoten å gjøre.


                    Jordingspunktet til batteriet er alfa omega. Det er slipt av lakk rundt festepunktet til støtdemperen og skrudd fast i bolten.



                    Det er mulig at det kan hjelpe å gjøre noe med jordingen i hjulbrønnen.
                    Last edited by Julepils; 15-02-2013, 14:45.

                    Comment


                    • #11
                      Du har ikke drivstoffpumpa i nærheten av kablene du har samlet baki? Og når du sier samlet, mener du at alle kablene ligger i en floke?
                      Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                      Comment


                      • #12
                        Sleit med dette på forrige bilen. Viste seg at det var dynamoen. Måtte bytte da den første tok kvelden. Og på magisk vis var støyen borte etter den nye ble montert.
                        Spiller: Pioneer p6600DVD
                        Frontsett: Seas Lotus Performance
                        Sub:Morel Elate Sw10

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Nemoas View Post
                          Sleit med dette på forrige bilen. Viste seg at det var dynamoen. Måtte bytte da den første tok kvelden. Og på magisk vis var støyen borte etter den nye ble montert.
                          Dette skulle jeg ønske var mulig å finne ut før jeg eventuellt bestilte ny, hehe.
                          Har tenkt å bestille en 300Ah dynamo fra Excessive Amperage.


                          Originally posted by Jørgen View Post
                          Du har ikke drivstoffpumpa i nærheten av kablene du har samlet baki? Og når du sier samlet, mener du at alle kablene ligger i en floke?
                          Kablene er lagt som på bildet tidligere. Så pumpen er "langt" unna da den er under baksetet i midten. Kablene ligger på sidene.

                          Floke? Nei ikke alt isammen. Bare signalkablene og høytalerkablene (og remoten).
                          Last edited by Julepils; 15-02-2013, 09:53.

                          Comment


                          • #14
                            Skal ta noen bilder og komme med om hvordan det ser ut. Ofte lettere å se feil når du faktisk kan se noe fremfor å lese.

                            Hadde vært orgasmisk og få ordnet på den der fjollete støyen.

                            Comment


                            • #15

                              Bare for å vise bilen.


                              Gode strøm/jordingskabler.


                              The Big 3


                              La opp en ekstra jording til baksetene, bare for å prøve om jordingen var dårlig.








                              Signal/høytalerkablene ligger over teppet så skal ikke plukke opp noe støy.


                              Spilleren får strømmen fra tenningen (AM1) og jording fra ett orginalt jordingspunkt i midten der på en bolt.

                              Jeg har ikke fått testet en annen forsterker.
                              Jeg har derimot brukt en Clarion spiller tidligere og hadde dynamostøy også på den.
                              Vet heller ikke om det kan være dynamoen. Batteriet er nytt.
                              Last edited by Julepils; 19-02-2013, 16:33.

                              Comment

                              Working...
                              X