Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan koble 4ch Gm6500F for maks effekt på en kanal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan koble 4ch Gm6500F for maks effekt på en kanal?

    Hei! Har tidligere kjørt på 4 kanals oppsett men har nå skiftet bil og skal bruke samme pioneer Gm 6500F til kun å kjøre sub på.
    Forstod ikke helt koblingskjema for å brokoble kanalene for maks effekt på en utgang?
    Se bilde jeg har lagt ved, det er slik suben er koblet i dag men er usikker på om dette er beste løsning.

    Har også hatt problemer med at når jeg guffer på slår forsterkeren seg av, vet ikke om det har noe med koblingen å gjøre? Er pioneer competition sub det er snakk om.
    Attached Files

  • #2
    Er det lik effekt ut av både A og B utgang eller er det forskjell på dette? Ser på B-utgangen er det flere justeringsmuligheter.

    Comment


    • #3
      Vil nå tro at den du har på R- skal til L- i steden... Men pioneer har litt forvirrende tegninger på forsterkerene sine. At det kutter kan være dårlig jording/kabler eller at du laster forsterkeren for langt ned. Har suben to spoler? Altså 2 pluss og 2 minus?

      Comment


      • #4
        Kun en spole. Var ikke helt med på at den skulle på L når du ser på koblingskjema. Der er det tydlig en sammenheng mlm de punktene eg har koblet over nå, eller så må kanalene parvis kobles i enten ch a eller b? Ikke godt å forstå dette:s. Hva betyr det at forsterkeren lastes for langt ned?

        Comment


        • #5
          Google is your friend

          Koblingsskjema finn du på side 8:

          http://docs.pioneer.eu/Manuals/GM_65...rceLanguage=no

          Det skal gå å koble slik du har gjort det viss du har signal inn på begge inngangane. Har du kun ein phono-kabel må du brokoble den inngangen du har tilkobla.

          Ch.A: R- og L+
          Ch.B: R+ og L-

          Comment


          • #6
            Thanx Bør jeg bruke utgang a eller b for sub? Eller de helt like? Har lest en plass at effekten er ulik.

            Comment


            • #7
              Prøvde å koble slik som beskrevet over. Da får jeg kun lyd om forsterkeren står innstillt i 4ch uavhengi av hvor jeg kobler phonopluggene. Er det sånn at den gir mer effekt om den står innstillt i 2ch? Sorry for dumme spørsmål kanskje:s

              Comment


              • #8
                Skal stå i 2ch viss du kun har 1 phonokabel etter det eg kan sjå i manualen.
                Ch.A og ch.B skal vere like.
                Går ut frå at det er 4ohm element? Viss du brukoblar eit 2ohms element vil forsterkaren "sjå" 1 ohm, og det tåler ikkje denne forsterkaren og vil mest sannsynlig koble ut når du guffar på.

                Comment


                • #9
                  4ohms element ja, nå har jeg prøvd å koble det på alle mulige måter men forsterkeren kutter fortsatt når en skrur høyt opp Jordingen går rett på hovedjordingen til bilen som igjen har en kabel opp til batteriet. Så bør være bra nok det. Noen flere forslag?

                  Comment


                  • #10
                    Det er vel begrenset hvor høyt du kan spille med 180w som de oppgir.

                    Comment


                    • #11
                      Skal vel kunne spille høyt nok:P

                      Comment


                      • #12
                        Er vel derfor forsterkeren klipper og slutter å spille, pga feil innstilling og du ber den levere over evne..?

                        Comment


                        • #13
                          Forsterkaren blir kun belasta med 1 sub på 4 ohm so den blir ikkje so hardt belasta at det burde by på problem...
                          At suben burde hatt meir effekt er ei anna sak.
                          At forsterkaren kuttar kan tyde på for lite strøm, men det burde ikkje vere so stort strømtrekk på den forsterkaren når du ikkje nyttar alle kanalane.
                          Har du fleire forsterkerar i bilen? Blinkar lysa på bilen? Tjukkelse på strømkabel?

                          Comment

                          Working...
                          X