Announcement

Collapse
No announcement yet.

BF7501, blåser subbene.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BF7501, blåser subbene.

    På fredag kobla jeg opp en 15" på min BF7501. 2ohms spoler, brukte en spole av gangen på en kanal, for å teste. I helga har subben stått i stua, å jeg har testa noen kasser jeg nettopp har bygd som skal stå inne.
    Da jeg skulle montere subben i bilen igjen oppsto probleme :

    NULL lyd, fortsatt en spole av gangen. Seriekobla for å se om det hjalp. fortsatt helt dødt. Så skrudde jeg av stereoen, kobla inn en spole igjen, og slo på. Da ble det lyd en liten stund men så blåste jeg subben. Trodde først det var fordi det var høy lyd på, så jeg testa en gang til med en gammel sub som jeg skal rekone, den røyk også, å denne gangen var volumet stillt veldig lavt.

    Kan det ha skjedd noe med ampen, for eksempel, kan en amp få en feil å begynne å levere likestrøm å ødelegge høytalere? Jeg skal iløpet av kvelden ta med meg en høytaler som hører hjemme på dynga, for å koble inn den mens jeg måler Volt for å se hva som kommer på utgangen.

    Stereoen har spillt uten problemer i 3år.

  • #2
    trenger jo ikke å koble på noe på utgangen for å sjekke spenninga ut fra ampen
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      Originally posted by HLS View Post
      trenger jo ikke å koble på noe på utgangen for å sjekke spenninga ut fra ampen
      Jeg trodde utgangen MÅTTE ha last for å levere effekt? Jaja, jeg kobla ihvertfall på en høytaler i tillegg til multimeter og det var ikke noe likespenning og alt så normalt ut. Sikkert slitne høyttalere, virka ikke tilfeldig men mulig det var det. 2x15 blåst på 10min .

      Comment


      • #4
        Når du justerer gain på en amp så skal du ikke ha last på utgangene

        Søk opp how to put gain on amplifier på google for evnt tips til justering
        Evnt hva som er årsaken er ikke lett å si til problemet ditt
        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
        Mvh
        Rune Kvaal

        Comment


        • #5
          Originally posted by HLS View Post
          Når du justerer gain på en amp så skal du ikke ha last på utgangene

          Søk opp how to put gain on amplifier på google for evnt tips til justering
          Evnt hva som er årsaken er ikke lett å si til problemet ditt
          Har ikke rørt gain på flere år, men kommer en som jobber med elektronikk idag å vil se litt på det

          Comment


          • #6
            ble det du fant ut noe her ?
            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
            Mvh
            Rune Kvaal

            Comment


            • #7
              Det må ha vært min egen feil, for jeg dro ut en høytaler fra ett typisk 90-talls "mini-anlegg", justerte forsterkeren til 300hz og skrudde forsiktig opp volumet. Funka fint det, men for sikkerhets skyld har jeg fjernet jordingskabelen og skal få klemt på en ny kabelsko da den så litt sliten ut. Endte opp med ny kasse, demping av baggasjerom osv dette, så kanskje ikke så dumt at jeg blåste ett par subber

              EDIT : Skal måle og forsikre meg så godt jeg kan FØR den nye rekonede subben kobles på så det ikke skal være noen tvil her

              Comment

              Working...
              X