Lurer på om noen vet hvor store sikringer du kan ha på diverse kabler, gjerne en tabell eller noe som viser alt fra 4kvadrat og opp til 50. Kom just på at jeg må ha sikring der kabelen forgrenes ut til mindre kabler:S går fra 50 - 35 - 8 kvadrat
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Tabell over sikringsstørrelser?
Collapse
X
-
Tabell over sikringsstørrelser?
Tags: None
-
-
Takker, veldig grei tabell, men... jeg kjøpte et kabel sett med 50kvadrat, og der fulgte det med 250amp sikring, men i den tabellen står det at den aldri skal sikres med mer enn 200amp?!
Comment
-
Originally posted by Typhon View PostDet er i følge EMMA-reglene. Noen vil si de kanskje er litt strenge? Tja sier jeg...
Du gjør neppe noe feil i å sikre den av med 250A. Blir det kortslutning så ryker nok den også
Den ryker nok før kabelen brenner opp om den er 250 ja, men dette er ikke en regel som er satt av emma for å være strenge, men en internasjonal standard tabell.
Om du bruker den på 250 så går sikkert det bra, men om du skal konkurrere så vil du få 10 poeng trekk for feil sikring.[SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
[SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]
Comment
-
Har just begynt å sette anlegg i en mr2, og det er det første anlegget jeg bygger, så tipper ikke det er noe vits å være med i noe kunkurranse:P men gidder ikke kjøpe noe ny sikring så lenge det er sikkert nok til at bilen ikke brenner opp... må spare inn penger der det er mulig, det ble litt dyrere enn jeg hadde trodd:S
Comment
-
Jeg ville aldri gjort det med 2 kabler, hvis den ene kabelen da ryker, blir klippet eller løsner på noen som helst måte vil det kunne gå 250amp igjennom en 25kvadrat og da er det kanskje fare for at det kan bli flammer:S
Comment
-
50 kvadrat med 250A sikring er ikke noe problem om du får en skikkelig kortslutning og har et bra batteri.
Har du et dårlig batteri eller får en kortslutning via noe i bilen som leder litt dårlig eller noe slikt (lav kortslutningsstrøm) så kan du regne med at det blir varmt istedet for at sikringen gårAlpine
Audison
Hertz
Soundstream
Comment
-
Originally posted by spade View Post50 kvadrat med 250A sikring er ikke noe problem om du får en skikkelig kortslutning og har et bra batteri.
Har du et dårlig batteri eller får en kortslutning via noe i bilen som leder litt dårlig eller noe slikt (lav kortslutningsstrøm) så kan du regne med at det blir varmt istedet for at sikringen går
Det er vel igrunn same shit om forbruket er en forsterker eller noe annet som trekker 200-250A, enn om det er en "kortslutning" som trekker det samme... En kortslutning vil smelle sikringen tvert, er det som du sier, for dårlig strøm på batteriet (mindre enn 250A) så vil heller ikke kabelen smelte, siden det ikke vil gå mere strøm gjennom kabelen enn den tåler!
Om batteriet er så dårlig, så vil det vel bli forholdsvis for tomt! Så den grillfesten du nevner vil nok bli en kortavrig glede... :P[SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
[SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]
Comment
-
Originally posted by Joakim View PostTenk litt a...
Det er vel igrunn same shit om forbruket er en forsterker eller noe annet som trekker 200-250A, enn om det er en "kortslutning" som trekker det samme... En kortslutning vil smelle sikringen tvert, er det som du sier, for dårlig strøm på batteriet (mindre enn 250A) så vil heller ikke kabelen smelte, siden det ikke vil gå mere strøm gjennom kabelen enn den tåler!
Om batteriet er så dårlig, så vil det vel bli forholdsvis for tomt! Så den grillfesten du nevner vil nok bli en kortavrig glede... :P
Og en 250A sikring ryker ikke så fort akkurat. Den tåler kanskje 500A i 10 sek. 400A kan kanskje stå et minutt uten at den sikringen ryker.
Har vært med på å kortslutte en 50 kvadrat kabel med 250A sikring og det ble noe inne granskauen varmt for å si det mildt. Kjente på sikringen etterpå som ikke var så veldig varm og den blir meget varm før den ryker.
Men for all del, det går som regel braAlpine
Audison
Hertz
Soundstream
Comment
-
Originally posted by Ome View PostJeg ville aldri gjort det med 2 kabler, hvis den ene kabelen da ryker, blir klippet eller løsner på noen som helst måte vil det kunne gå 250amp igjennom en 25kvadrat og da er det kanskje fare for at det kan bli flammer:SVW Golf 4
Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
Simen Sormbråten
Comment
Comment