Originally posted by Roxx
View Post
skal man sette en kondis så bør den være så stor som mulig men med 0,5F er mest sansynlig at det ikke hjelper stor... som jeg nevte tidligere switch frekvensen er på minst 30Khz (30,000 ganger i sekundet blir 12DC spennigen hakket opp) så kondisen vil egentlig ikke reke å lade seg fort nok før den skal laddes ut igjen... men om bateriet er såpas "treig" så vil det også brukes lengre tid på å ladde opp kondesatoren. Det andre er hvor mye ellr hvor stor kondensator banken er på der det virkelig har betydning: rails symetrisk spenning og på en mono kanal er aller mest sansylig passer overdimensjonert -selv i en billig amp. En nyere og friskere bateri koster ikke mer enn en kondensator på 1Farad -derfor jeg ville heller brukt penger på en ny batteri istedenfor å kjøpe en kondensator og fremdeles beholde den gamle batteri.
Argumenten med at kondensatorens fordel under dynamiske pulser er mindre relevant da det er som regel mer innebygd energi i kondensator banken som er nærmere utgangs transistorene, PWM har bedre av høyere eller mer konstant strøm i lengre perioder enn kondensatoren greier å levere.
Apropos det så nevnte joakim at i ampen hans Mcintosh er hørbær forbedring og i forbindelse med det, så tok jeg en titt på ampguts Mc440 som jeg mener det var den du hadde. Det aller først jeg ser er faktisk en ganske underdimensjonert kondensator bank både på primær og sekundar siden (god mulig at det er bedre enn det ser ut men i disse bildene ser jeg det)... men dette blir kompensert med høyere switch frekvens og en PWM for hver 2 kanaler. Men uansett i forhold til effekten så her kan man klar og tydelig se at en kondensator ville hjulpet men da skal den være av meget god kvalitet -som jeg sa tidligere det er indre motstanden som er kritisk i dette tilfelle. Så flere små batterier er bedre enn 1 stor batteri... noe jeg ville heller gjørt enn kondensatorer.
Originally posted by Roxx
View Post
men lydmessig fikk jeg mere dynamikk og klarere lyd med mere ro rundt de forskjellige instrumentene.
OG DA DRITER JEG I AT MAN KAN MÅLE SEG TIL NOE ANNET.
Lydsignaler har aldri bare dreid seg om strøm og motstand.
Bare se på rørforsterkere,,mange sverger til disse selv om de vet at det måler så dårlig at det ikke burde spilt i hele tatt.
OG DA DRITER JEG I AT MAN KAN MÅLE SEG TIL NOE ANNET.
Lydsignaler har aldri bare dreid seg om strøm og motstand.
Bare se på rørforsterkere,,mange sverger til disse selv om de vet at det måler så dårlig at det ikke burde spilt i hele tatt.
ingen her har sagt at lyden er bare strøm og mostand men passer bedre med strøm og impedans...rørforsterkere har sine fordeler og ulemper og ikke alle synes de er det mest optimale heller -at de har sine tilhengere gjør den ikke til det eneste riktig heller.... desuten de aller fleste vet hvordan det er med rør og bass forresten... så rørforsterkere er en dårlig parallel hvis du skal argumentere om målemessig data og gjengitt lyd, da disse har mest "dårlig måle data" ved forvrengnings karakterisktik kontra det vi snakker om her er om lyden blir positiv bedre ved bruk av kondensator i en bilforsterker....
Nevner igjen at kjernen i diskusjonen er hvor mye eller hvor lite det hjelper med en kondensator og i forhold til prisen er en nytt batteri å foretrekke. For å bekrefte det jeg selv har opplevd i flere konfigurasjoner og forkjellige biler limte jeg inn måle resultater som visser hva som kan måles under forkjellige forhold, dette bekrefter det som kan forklare på "hvorfor man ikke hører noe positiv forbedring" når jeg hører etter og IKKE bare fordi jeg er halv døv eller tilsvarende... Fint om vi er saklige og kommer med ordentlige kommentarer enn teite og barnslige kommentarer....
tenkte jeg setter opp bildene også kan man sammengline selv
Mcintosh MC440: den brune overste ibilden er til primær siden og det MÅ være minst 2 stk minst (pga symetrisk spenning til utgangene) av den brune på 4,700uF under toroid trafo som er rail kondensatorer.
PG MS2125: kondis til venstre er på primær siden (12volt) de blå er rails kondis bank.
PPI 2350: blå kondis for primær siden, sorte kondis er rails kondis bank.
SS Class A6.0: de gulle er på primær siden og de blå til rail spenningen.
USamp 400: de til venstre er på primær siden og til venstre er rail kondis (tror jeg da den har doble PWM)
JVC 4 kanaler: dette karakteriser jeg som en "billig modell" da ser man fort at uansett dårlig/svak elektrisk system så vil dette ikke få noe bedre med en kondenssator i tilleg til de 2 kodensatoren til venstre for toroiden, de til høyre er rail kondensatorer.
Adcom 2x75w: State of the art i PWM venstre boks er selve pwm og de kondensatorene til venstre for toroiden er primære kondensatorer, til høyre for toroiden er rail kondensatorer og i den høyre boksen er alle kondensatorer bare rail kondiser....
Sinfoni 45x: til høyre under toroiden er det primær kondiser og til venstre er rail kondiser.
SS VGA 1600.2: nederst under begge toroidene primær kondiser, over spolene de sorte kondenstorene til rail spenningen med 2x80volt til utgangs transistorene...
Audison HR100: de største rundt toridene er pimær side kondensatorer og de sorte store liggende er til rail + de som er aller narmeste utgangs transistorerne... selv om det er en Audison den har ikke egen uttak for ektern kondis forresten
Audison VRx300: til venstre for toroidene er primær kondiser og de sorte til ca midten av bilde er rail kondensatorer.
med dette vil jeg påstå at u få tilfeller er bruk av kondensator å anbefalte kontra et batteri -men self ingen regel uten unntak. Ellers er flere små kondensatorer i paralle å anbefale for å få mest mulig maksimalt utnyttelse av kondensator bruk. Hybride kondensatorer har som regel 2 forkjellige typer kondensatorer men som jeg sa tiligere dere må gjerne bruke penger på kondensatorer men ikke forvent i 95% av tilfelle noe positiv bidrag til bedre lyd uansett tilstand på det elektriske--dette er min personligg menig--
Comment