Announcement

Collapse
No announcement yet.

mono blokk stopper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mono blokk stopper

    Har 2 forsterkere i bilen, men når eg har på 4 kanalsen ståpper monoblokken å spille, men den spiller helt fint når 4 kanalsen er av.. ka e problemet?

  • #2
    Ingen som har noe svar eg kan bli klokere på? kan det være att det er dårlig joring?

    Comment


    • #3
      Originally posted by iamaad View Post
      Ingen som har noe svar eg kan bli klokere på? kan det være att det er dårlig joring?
      Prøv å myse litt innom søkefunksjonen oppe på kontrollpanelet. Søk innen strøm eller kabling/ batteri. Tror nok du finner svar på ting der. Kan nok i første omgang høres ut som du får litt for lite strøm bakover. Kanskje spenningen faller stygt ved store pådrag som igjen fører til at forsterkeren kaster inn håndkledet.
      Raymond Pedersen

      Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
      Tar det som det kommer, og løser det som det går.

      Comment


      • #4
        Prøv å koble remote gjennom et relè.
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          jepp.. kan hende remotespenningen synker så mye at det er kun den ene ampen som godtar og reagerer på spenningen.
          MVH, Øivind Sandvik
          sigpic
          www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
          www.sandviksbassogbongel.com

          Comment


          • #6
            kor får eg tak i sånnt rele da?

            Comment


            • #7
              Det får du tak i på en bensinstasjon eller kansje noen som har sett med 1000 meter som skulle ha vært på bilen. Det følger som regel med dær..... Helt vanlig (30A) relé(kontaktene er 85,86,87 og 30 hvis du er usikker om du har rett relé). Du vet å koble det?

              Bol
              No Windows-crap,just Mac Power

              Comment


              • #8
                Åja, men då har eg jo det liggene i den ene bilen min ubrukt, visst ikkje att det gikk ann å bruke det
                Nei, veit ikkje kordann eg skal koble det..

                Comment


                • #9
                  Ska prøve å forklare deg litt på oppkobling av et slikt relé....
                  Her er hva de nummerene på uttaket og hva de skal gå til:

                  30 på relé skal det strøm inn(+). Husk sikring(5A)
                  85 og 86 kan du selv velge om du vil ha jord(-) eller styrestrøm(i dette tilfellet den blå Remoteledninga).
                  For å gjøre det helt klart....85 kobles jord(-) og 86 den blå ledninga fra spiller(den du hadde koblet til forsterker). ELLER 85 til den blå ledninga og 86 til jord(-). Ikke bli forvirret. Det spiller INGEN rolle hva du velger.
                  Og da er det mulig bare en kontakt igjen,og det er 87. Den skal til Remote på begge forsterkere. Det kan hende at du har to stk 87(87 a og 87 b) Dette spiller heller ingen rolle. Har du to uttak på 87 kan du dra en ledning fra hver av kontaktene og til hver sin forsterker.

                  Var dette greit?

                  Bol
                  No Windows-crap,just Mac Power

                  Comment


                  • #10
                    Ja, forstod det (får vi håpe, hehe)
                    Skal ta å prøve det når eg får anlledning
                    Tusen takk for hjelpen!!

                    Comment


                    • #11
                      Ellers så er det ikke værre enn at noen tegner et enkelt koblingsskjema i paint Tar 2 min
                      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by iamaad View Post
                        Ja, forstod det (får vi håpe, hehe)
                        Skal ta å prøve det når eg får anlledning
                        Tusen takk for hjelpen!!
                        No problem....
                        No Windows-crap,just Mac Power

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Bassoflove View Post
                          Ska prøve å forklare deg litt på oppkobling av et slikt relé....
                          Her er hva de nummerene på uttaket og hva de skal gå til:

                          30 på relé skal det strøm inn(+). Husk sikring(5A)
                          85 og 86 kan du selv velge om du vil ha jord(-) eller styrestrøm(i dette tilfellet den blå Remoteledninga).
                          For å gjøre det helt klart....85 kobles jord(-) og 86 den blå ledninga fra spiller(den du hadde koblet til forsterker). ELLER 85 til den blå ledninga og 86 til jord(-). Ikke bli forvirret. Det spiller INGEN rolle hva du velger.
                          Og da er det mulig bare en kontakt igjen,og det er 87. Den skal til Remote på begge forsterkere. Det kan hende at du har to stk 87(87 a og 87 b) Dette spiller heller ingen rolle. Har du to uttak på 87 kan du dra en ledning fra hver av kontaktene og til hver sin forsterker.

                          Var dette greit?

                          Bol
                          Hvor har du 87b fra????
                          87a er normalt lukket NC (Normally Closed), Det vil si den bryter når releet slår inn..............
                          85 - 86 spiller ingen trille men DIN-(etteller anna) betegenelsen sier; 85 Minus på spolen til rele, 86 Pluss på spolen til rele


                          DIN Klemmebetegnelser: (noen jeg fant "fort og gæli")

                          1 Lavspenning (coil, fordeler)
                          4 Høyspent i coiltårn
                          4a Fra coil 1, klemme 4
                          4b Fra coil 2, klemme 4
                          15 Utgang på tenningsbryter, tenning på
                          15a Utgang fra starter innslag til formotstand
                          17 Gløderør- og startkontakt ved start
                          19 Gløderør- og startkontakt ved forvarming
                          30 Spenning direkte fra batteriet
                          31 Gods
                          45 Fra starterinnslag til startmotor
                          49 Blinklysrele inngang
                          49a Blinklysrele utgang
                          50 Starterstyring, (direkte)
                          53 Viskermotor inngang (+) lav hastighet
                          53a Viskermotor parkering (+)
                          53b Visker (shuntvikling) høy hastighet
                          53c Elektrisk vindusspylerpumpe
                          53e Visker bremsevikling
                          53i Tilkopling til 3.børste (høyere hastighet)
                          54 Bremselys, (tilhengerkontakt, lyskombinasjoner)
                          55 Kurve / tåkelys
                          56 Frontlys (hovedlys)
                          56a Fjærnlys og kontrollampe
                          56b Nærlys
                          56d Kontakt for forbikjøringslys
                          58 Baklys, markeringslys, skiltlys, instrumentlys
                          58d Regulerbar instrumentbelysning
                          58L Parklys, venstre
                          58R Parklys, høyre
                          61 Ladelampe
                          81 Bryterkontakt og omskifer, inngang
                          81a 1.utgang
                          81b 2.utgang
                          82 Sluttkontakt, inngang
                          82a Sluttkontakt, 1.utgang
                          82b Sluttkontakt, 2.utgang
                          82z Sluttkontakt, 1.inngang
                          82y Sluttkontakt, 2. utgang
                          83 Flerstillingskontakt, inngang
                          83a Flerstillingskontakt, utgang stilling 1
                          83b Flerstillingskontakt, utgang stilling 2
                          83L Flerstillingskontakt stilling venstre
                          83R Flerstillingskontakt stilling høyre
                          85 Minus på spolen til rele
                          86 Pluss på spolen til rele
                          86a 1.vikling
                          86b 2.vikling
                          87 Utgang på relekontakten, hovedstrøm
                          87a Utgang på hvilekontakten, hovedstrøm
                          88 Sluttkontakt
                          88a 1.Utgang
                          88b 2.Utgang
                          Last edited by Øyvind; 22-07-2009, 00:09.
                          Øyvind Kalbækken

                          Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Øyvind View Post
                            Hvor har du 87b fra????
                            87a er normalt lukket NC (Normally Closed), Det vil si den bryter når releet slår inn..............
                            85 - 86 spiller ingen trille men DIN-(etteller anna) betegenelsen sier; 85 Minus på spolen til rele, 86 Pluss på spolen til rele


                            DIN Klemmebetegnelser: (noen jeg fant "fort og gæli")

                            1 Lavspenning (coil, fordeler)
                            4 Høyspent i coiltårn
                            4a Fra coil 1, klemme 4
                            4b Fra coil 2, klemme 4
                            15 Utgang på tenningsbryter, tenning på
                            15a Utgang fra starter innslag til formotstand
                            17 Gløderør- og startkontakt ved start
                            19 Gløderør- og startkontakt ved forvarming
                            30 Spenning direkte fra batteriet
                            31 Gods
                            45 Fra starterinnslag til startmotor
                            49 Blinklysrele inngang
                            49a Blinklysrele utgang
                            50 Starterstyring, (direkte)
                            53 Viskermotor inngang (+) lav hastighet
                            53a Viskermotor parkering (+)
                            53b Visker (shuntvikling) høy hastighet
                            53c Elektrisk vindusspylerpumpe
                            53e Visker bremsevikling
                            53i Tilkopling til 3.børste (høyere hastighet)
                            54 Bremselys, (tilhengerkontakt, lyskombinasjoner)
                            55 Kurve / tåkelys
                            56 Frontlys (hovedlys)
                            56a Fjærnlys og kontrollampe
                            56b Nærlys
                            56d Kontakt for forbikjøringslys
                            58 Baklys, markeringslys, skiltlys, instrumentlys
                            58d Regulerbar instrumentbelysning
                            58L Parklys, venstre
                            58R Parklys, høyre
                            61 Ladelampe
                            81 Bryterkontakt og omskifer, inngang
                            81a 1.utgang
                            81b 2.utgang
                            82 Sluttkontakt, inngang
                            82a Sluttkontakt, 1.utgang
                            82b Sluttkontakt, 2.utgang
                            82z Sluttkontakt, 1.inngang
                            82y Sluttkontakt, 2. utgang
                            83 Flerstillingskontakt, inngang
                            83a Flerstillingskontakt, utgang stilling 1
                            83b Flerstillingskontakt, utgang stilling 2
                            83L Flerstillingskontakt stilling venstre
                            83R Flerstillingskontakt stilling høyre
                            85 Minus på spolen til rele
                            86 Pluss på spolen til rele
                            86a 1.vikling
                            86b 2.vikling
                            87 Utgang på relekontakten, hovedstrøm
                            87a Utgang på hvilekontakten, hovedstrøm
                            88 Sluttkontakt
                            88a 1.Utgang
                            88b 2.Utgang

                            Det forekommer på enkelte relé,at det er to stykk 87.... En 87a og en 87b. Dette er f.eks hvis en kobler xtralys på bilen og vil dra hver sin ledning fra relé og ut til lykta.... Det er SAMME hvilken en bruker(som på en monoblokk med +/-a og b utgang til sub).

                            Er du med?
                            No Windows-crap,just Mac Power

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Bassoflove View Post
                              Det forekommer på enkelte relé,at det er to stykk 87.... En 87a og en 87b. Dette er f.eks hvis en kobler xtralys på bilen og vil dra hver sin ledning fra relé og ut til lykta.... Det er SAMME hvilken en bruker(som på en monoblokk med +/-a og b utgang til sub).

                              Er du med?
                              Da er det to 87. Ikke 87a 87b... 87a er normalt lukket (hvilekontakt om du vil) det vil si så lenge spolen på releet ikke har fått strøm henger den inne, med kontakt til 30... Når spolen på releet får strøm, brytes 87a fra kontakt med 30.

                              87 er normalt åpen, NO (Normally Open) det vil si den får kontakt med 30 når spolen på releet får strøm...
                              Last edited by Øyvind; 22-07-2009, 20:28.
                              Øyvind Kalbækken

                              Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

                              Comment

                              Working...
                              X