Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isobaric-kasse

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Isobaric-kasse

Har hatt lyst i en lang periode å få testa ut ei kasse som lages med isobaric-løsning(pull&push,4 ordens?) til f.eks 2 stk DDaudio 1515 2x4 ohm.
    Noen som har prøvd isobaric med 15 tommere?
    Lov å komme med innspill

Bol

PS: Er det riktig som jeg har hørt at de ikke kan spille riktig så høyt som "vanlig" kasser,men dog 10 Hz dypere i frekvens?
    No Windows-crap,just Mac Power

Isobarik = to element og halvt kassevolum

Mao så vil kassen kun trenge å være halvparten så stor, ulempen er at en må bruke to element som kun spiller like høyt som kun ett element.

Hadde selv slik kasse på 2 JBL GTI 1500 for mange år siden, fungerte bra det når en er mer ute etter SQ enn SPL

Comment

Det står to stk 15 år gamle Kenwood 12" subber i en sånn kasse i BilXtra Krsund sin firmabil. Jeg bygde kassa for noen år sida, og det man kan si om den er at den går FRYKTELIG dypt men mangler nok de meste av trøkk og slagbass.
      Roar Sørlie
      Tlf 90127075
      Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Tror nok du vil få mest utbytte av subbene om du setter dem i ei porta kasse. DD subber trives best der
        Mvh Werner Harstad

Comment

Skal du prøve isobaric, som forsåvidt er spennende, så ville jeg ikke gjort det med DD-elementer hvertfall. Det blir som å kaste både SQ og SPL evnen dems ut av vinduet

Portet og båndpass er best for DD
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Det er ingen problem med å bruke isobaric montering i kombinasjon med bassrefleks , båndpass eller andre kassetyper.

Frode

Comment

Joda, men det er jo å sløse et helt element sånn sett. Eneste fordel såvidt jeg kjenner til er at man kun trenger halve kassestørrelsen. Vet lite om isobaric generelt da bare så det er sagt
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Har vært på kjøring fra kl 24 igår kveld og til nå,så jeg har ikke vært innom for å gi noen tilbakemeldinger på mine spørsmål&planer
                Jeg bare husker hvor tøft det såg ut den gang tidlig på 90-tallet det ble diskutert å slags kasse-konfiguarsjon den enkelte mente var "best" og jeg så 4´re ordens i aksjon og det glemmer jeg ikke.
                Tanken var jo å ha glass sånn at en kunne se elementene jobbe med hverandre. Den ene drar,mens den andre skyver. Det var ikke for å spare plass o.l. jeg tenkte tanken på i et slik bygg.
                Men jeg takker for at dere delte synspunktene med meg(og andre her på forumet)

Bol

Comment

Såvidt jeg vet, er vel isobaric sånn ca. det mest ineffektive man kan konstruere, nest etter en kasse uten elementer, så klart. Hehe...

En isobaric-kasse med to elementer er 3dB mindre effektiv enn en kasse med ETT element, ja. Med andre ord, ca. 6dB mindre effektiv enn om man hadde begge elementene i en konvensjonell kasse. Den trenger jo da også 1/4 av volumet til de to elementene i en "normal" kasse, men det frister ikke veldig likevel. For mitt vedkommende, i alle fall.

Høyttalere er liksom så utrolig ineffektive fra før, og det blir å gå litt mot strømmen å bygge noe ineffektivt med vlije, når alle "sliter" med det motsatte. Ikke at det er feil å gå mot strømmen, altså, bare at det blir litt spesielt med mindre man "må" i dette tilfellet?

Det blir i alle fall ikke mye SQ når både forsterker og element må pines til de grader, for å levere lydtrykket man ønsker. Men har du liten plass, et par kraftige elementer til overs, og en forsterker som leverer nok kraft, så hvorfor ikke? Det kan nok låte bra.

En kompis hadde to 12" i en isobaric-kasse for fem-seks år siden. Det var ingen suksess, akkurat!

Edit: Isobaric kan jo være kjekt om man har to 12", og kun har 25 liter tilgjengelig, og ikke gidder å selge dem for å kjøpe en 10".

Comment

Hvordan går det med DDn du kjøpte av meg? Spillte den greit i den kassa du fikk med?

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
                      Hvordan går det med DDn du kjøpte av meg? Spillte den greit i den kassa du fikk med?
                      Hadde bare bilen vært iorden. Fikk vel spilt med den i en time ellerno. Så bilen får ny motor(fra B19E til B23E) så vi håper at den kommer tilbake før jul.
                      Så vi får se om ikke det blir handlet ett element til,slik at hun får 2 stk.
                      Den var litt u-høvelig den kassa i bilen. Måtte legge den slik at den spiller opp og dær befinner hattehylla seg. Måtte fóre oppunder for at den ikke skulle ligge nedpå elementet. Derfor vil jeg ha fått bygd en ny kasse og handle et likedan element sånn at hun fikk 2X1515 DDaudio i bilen

Comment

Working...
                      X