Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp! Sikring foran ryker hele tiden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp! Sikring foran ryker hele tiden

    Da jeg var ute og kjørte bil i helgen med musikk på middels volum så tok sikringen foran kvelden helt plutselig under fart.
    Jeg gikk derfor over pluss-kabelen min foran, strekte den om litt og så etter sår eller skader, men fant ingen.
    Prøvde da og sette i ny sikring, men denne gikk med en gang.

    Jeg plukket og ut sikringene til kondensatoren (se tegning under) for å sjekke om det var den som kunne skape problemet, men sikringen foran ryker fortsatt.



    Tegnet bare helt grunnleggende pluss og jord for enkelthetens skyld slik som kablene ligger i dag.
    (Rød er pluss, gul er jord og blå er sikring/fordelerblokker med sikringer)
    Jeg har koblet inn 2 fordelerblokker, en før og en etter kondensator, slik at jeg kan gi monoblokken min strøm direkte i de få øyeblikkene hvor kondensatoren lader seg opp igjen. Henrik/DDaudio mente jeg burde gjøre det, da jeg ikke visste om kondensatoren var helt oppegående eller ikke.

    Noen som har noen ideer til hvordan jeg bør fortsette og feilsøke?
    Sikringene i begge fordelingsblokkene baki er fortsatt like hele.
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

  • #2
    Originally posted by J.T. View Post
    Jeg har koblet inn 2 fordelerblokker, en før og en etter kondensator, slik at jeg kan gi monoblokken min strøm direkte i de få øyeblikkene hvor kondensatoren lader seg opp igjen. Henrik/DDaudio mente jeg burde gjøre det, da jeg ikke visste om kondensatoren var helt oppegående eller ikke.
    Nå får ikke jeg opp noen bilder her på jobb, og tør ikke uttale meg om problemet ditt. Men det å koble monoblokka "før" kondensator har ingenting å si. Den er en del av kretsen uansett om den er foran ved batteri eller rett "etter" forsterker pga en fordelingsblokk. Strømmen går dit det er lavest motstand, og det er kondensatoren når den har gitt fra seg sitt.

    Edit: Prøv å feilsøk systematisk. Mål motstand mellom bakerste del av sikringsholder og jord. Koble strømkabelen løs fra første fordelerblokk og mål igjen. Du må jobbe deg fremover og finne ut hvor det er en kortslutning.
    Last edited by Hifonic; 17-11-2009, 18:41.
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      For å forklare den koblingen nærmere:
      Fra pluss foran og inn på fordelerblokk.
      1 kabel fra fordelerblokk 1 og inn på kondensatoren.
      1 kabel fra kondensator til fordelerblokk 2.
      1 kabel fra fordelerblokk 1 til fordelerblokk 2.
      1 kabel fra fordelerblokk 2 til monoblokk.

      Men pr. nå så har jeg koblet ut kondensatoren, slik at det går strøm fra pluss foran og inn på fordelerblokk 1, og videre til fordelerblokk 2 og så inn på monoblokk.

      Skal ta med meg multimeteret mitt uti bilen i løpet av kvelden for å se litt nærmere
      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

      Comment


      • #4
        Da har jeg undersøkt mer om denne saken også.

        Testet pluss og minuskabel med prøvelampe UTEN at monoblokk og alt annet var plugget i, og lampen lyste.
        Målte også med multimeter, 12.4 volt med tenning på, 14.4 volt med bilen i gang.

        Koblet så av alle kabler på monoblokka, og kjørte pluss og minus innpå monoblokken før jeg satte i sikringen.
        Slik så er det KUN monoblokken som ble testet FØR jeg evt. setter i høyttalerkablene.
        Sikringen røyk.

        Og for enkelthetens skyld så hoppet jeg over begge fordelerblokkene mine og, så det ble mindre ledd og kun 1 sikring framme ved batteriet (22,5cm unna +polen for å være nøyaktig).

        Så ut ifra dette har jeg utpekt monoblokka som synderen.
        Er jo garantisak, brukerfeil er det ikke, siden alt har fungert knirkefritt i 5mnd.
        Og ingenting er forandret på oppsettet heller, alle kabler er sjekket for brudd/sår, ingenting som kommer borti hverandre og visa verca.

        Noen som har noen synspunkter til dette?
        2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

        Comment


        • #5
          jeg er enig med adeg at det kan være forsterkeren og i den kan være forkjelige ting men heldigis har du garanti på den

          og bare for å bekrefte det 100% om det er ampen eller ikke så kan du faktisk ohme mellom pluss og minus inntaket til forsterkeren -regner med at du måler langt under 1ohm selv om du bytter om måle pinnene- og self må du måle uten noen som helst strøm tilkoblet forsterkeren.
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment


          • #6
            Ja, har hatt kontakt med Henrik/DDaudio, og jeg sender den inn til han så han får sett på den og tatt det videre

            Takk for tipset matador, jeg tenkte ikke så langt som å ohme ampen i dag, men skal få gjort det i morgen før jeg pakker den ned og sender den
            2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

            Comment

            Working...
            X