Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sliter med å koble aktiv sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sliter med å koble aktiv sub

    Jeg sliter veldig med å koble min aktiv sub!

    Det jeg har gjort er å koble:

    -> +12 på sub til pluss polen på batteriet (med sikring)
    -> Jorde ledningen fra GND på sub
    -> koble ledning fra REM til blå ledning bak den originale CD-spilleren

    Hvis jeg kobler til den aktive suben skjer det ingen verdens ting. En skulle tro at lampen lyste med tanke på at det faktisk går strøm gjennom kretsen (målte med voltmeter fra +12 til REM og GND og fra REM til GND). Det hjelper ikke å skru på tenningen, da skjer det heller ingenting.. Har prøvd å jorde flere steder, men det funker dårlig.

    Jeg prøvde så å koble til min ene forsterker jeg har liggende her, og da sier det bare "ppzitt" og sikringen ryker!

    Hva har jeg gjort feil? Begynner å bli rimelig lei av dette problemet nå, ettersom jeg har prøvd i 8-9 timer uten hell!

    Hvis det er noen rundt omkring skedsmo området som har lyst til å hjelpe meg med å koble opp suben er det bare å komme! All hjelp mottas med åpne armer..

  • #2
    Jeg må bare spøre om du har koblet på signal kable? (RCA)

    Lampa skal kun lyse når teningen er på, derfor vi bruker "REM" kabel
    Last edited by OpelPower; 31-03-2010, 23:56.
    Jørgen Dyver - 95 78 60 52

    Comment


    • #3
      Det jeg gjorde (som jeg glemte å nevne) var å koble ledninger fra høy-lav omformer til ledningene bak original spilleren. Deretter trakk jeg en RCA kabel fra omformeren og inn på suben. Men forsatt ingen respons...

      Kunne noen tegnet et ordentlig koblingsskjema for meg slik at jeg er sikker på hva som skal gå hvor?
      Last edited by Yaris; 01-04-2010, 00:09.

      Comment


      • #4
        Du mangler rett og slett +strøm inn på forsterkeren? Du har pusset reint jordingspunktet for lakk slik at du har god kontakt med chassi?
        Eller er det remote du mangler?

        Prøv en jompeledning fra + på forsterkeren til remote, bare for og se om det skjer noe,

        Comment


        • #5
          http://www.diskusjon.no/index.php?ap...ttach_id=64820
          Attached Files
          Last edited by OpelPower; 01-04-2010, 00:32.
          Jørgen Dyver - 95 78 60 52

          Comment


          • #6
            Koblet bare av alle ledningene på suben og koblet inn på samme måte på forsterkeren. Vil si at jeg da hadde + strøm inn på forsterkeren. Jeg prøvde å jorde steder hvor det bare var metall, men ikke å pusse for lakk.. Men det skal vel holde?

            Har prøvd meg litt frem nå... Og har fått til strøm mellom REM, GND og +12 på suben! Problemet mitt nå er at strømmen forsvinner med en gang jeg prøver å jorde! What the hell?!

            Ingen som vil ta seg en tur bort til Strømmen i morgen for å hjelpe en stakkar...?

            Comment


            • #7
              Supert! Tusen takk..
              Men hva er denne "signal" ledningen fornoe? Hvor på suben og spilleren skal den kobles til?

              Comment


              • #8
                Signal ledning er RCA kabelen... den har normalt hvit og rød "han" plugger i vær ende... (kan kommei rød og svart utgava også)

                Originally posted by Yaris View Post

                Ingen som vil ta seg en tur bort til Strømmen i morgen for å hjelpe en stakkar...?
                Er desverre ikke hjemme i morgen...
                Jørgen Dyver - 95 78 60 52

                Comment


                • #9
                  Signal er phonokablene.

                  Du må pusse vekk lakken vet du, lakk leder ikke strøm, gjør det og prøv igjen.
                  Du kan risikere og ødelegge forsterkeren og cd spilleren hvis du ikke har god jording.

                  Comment


                  • #10
                    How to install an amplifier into your car or truck
                    Jørgen Dyver - 95 78 60 52

                    Comment


                    • #11
                      Alright.. Thanks guys!

                      Jeg tenkte å koble alt ut og begynne på nytt. Går frem på følgende måte:

                      1. Kobler fra batteriet.
                      2. Fester ledning til REM ledning bak spiller - denne ledningen fører jeg til REM på suben.
                      3. Fører høytalerledningene fra hver høytaler bak til høy-lavomformeren (en ledning på omformer går til jord), og deretter phonokabel/RCA kabel fra omformeren til sub.
                      4. Fører ledning fra GND på sub til et sted på chassiet hvor det IKKE er lakk (jord).
                      5. Fører ledning fra +12 på sub til pluss polen til batteriet.
                      6. Kobler til først minus pol på batteriet og deretter pluss pol.
                      7. Finito?

                      Sykt at det faktisk høres lettere ut enn det det egentlig er......

                      Comment


                      • #12
                        jeg vil si at det det høres bra ut, har aldri selv brukt en høy-lavomformeren... Så kan ikke si så mye om den...

                        Når du har koblet alt og skrud på teninga kan du måle hvor mye volt ut har på +12 og REM på Forsterker/SUB'en?
                        Og lyser standby lyses på forsterker/SUB'en når teninga er på?
                        Jørgen Dyver - 95 78 60 52

                        Comment


                        • #13
                          Den beste plassen jeg syns personlig, i alle biler, er boltene som setebeltet er festet i. Men ta en dremel eller et slipe verktøy og slip vekk et tynt lag av.
                          Har aldri hatt problemer med de anleggene jeg har hatt, med jordingspunkt der.
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by OpelPower View Post
                            jeg vil si at det det høres bra ut, har aldri selv brukt en høy-lavomformeren... Så kan ikke si så mye om den...

                            Når du har koblet alt og skrud på teninga kan du måle hvor mye volt ut har på +12 og REM på Forsterker/SUB'en?
                            Og lyser standby lyses på forsterker/SUB'en når teninga er på?
                            Skal måle og se hvor mange volt det er.
                            Men jeg får hvertfall ikke "standby" lampen til å lyse.. Verken med tenningen på eller av. Misstenker kanskje at det er noe galt med selve forsterkeren?

                            Men er det forresten ingenting som skal inn på "Hi-level input"?

                            Comment


                            • #15
                              Siden det er snakk i sub, skal den jo kun spille de lavere frekvensene. Og da skal man ikke bruke high level input.
                              Runar E. Olsen ~ Moderator
                              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                              Comment

                              Working...
                              X