Announcement

Collapse
No announcement yet.

heftig rockford bass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nå må du rulle inn Erik Andre! Teskje-modus da: Jeg synes at å sette et digert deksel som forestiller en svær magnet oppå en bitteliten magnet for at den skal se kraftigere ut en den er, stiller på linje med å oppgi effekt langt høyere en hva en forsterker kan levere. Om respektive firma som lager produktene gjør dette bevisst for å øke salget ved at kundene blir imponerte av urealistiske attributter/spesifikasjoner, synes jeg at det er ganske teit ja.

    Hva audison gjør vet jeg lite om, dette er ord du putter i munnen på meg, setter de kanskje store deksler på høyttalerene så uinnvidde skal synes de ser tøffe ut?
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #17
      Wow, det der hadde jeg ikke forventa av P2 elementene! hadde jo vært plass til 5 slike magneter oppi det dekselet jo!
      Last edited by Hifonic; 29-06-2009, 04:42.
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #18
        ja dette ble jeg litt paff over den gangen jeg lekte meg med en sprengt sånn nesten kvalmt så smått det er!!:P
        MVH, Øivind Sandvik
        sigpic
        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
        www.sandviksbassogbongel.com

        Comment


        • #19
          Originally posted by Haakon O View Post
          Nå må du rulle inn Erik Andre! Teskje-modus da: Jeg synes at å sette et digert deksel som forestiller en svær magnet oppå en bitteliten magnet for at den skal se kraftigere ut en den er, stiller på linje med å oppgi effekt langt høyere en hva en forsterker kan levere. Om respektive firma som lager produktene gjør dette bevisst for å øke salget ved at kundene blir imponerte av urealistiske attributter/spesifikasjoner, synes jeg at det er ganske teit ja.

          Hva audison gjør vet jeg lite om, dette er ord du putter i munnen på meg, setter de kanskje store deksler på høyttalerene så uinnvidde skal synes de ser tøffe ut?
          Om det er for å øke størrelse eller gjøre ting penere ligger for meg i samme gata.. snur man et high end element som Pioneer ODR så ser man at det er fett, snur man THESIS så er halvparten på baksiden plast.. ser ved første øyekast vel så frekt ut. Om dette er nødvendig for å selge til en kundemasse som vil at enten ting skal se stort ut eller pent/tøft ut så for de velge dette selv. Jeg bryr meg som sagt ikke, men velger å tro at THESIS spiller musikk som tilsvarer det tøffe utseende og jeg veit at det RF elementet spiller bass som tilsvarer det "store" utseende.

          Du som påstår du er OLD SCHOOL vet vel at størrelse ikke er alt, men at det faktisk er god lyd i eldre basselementer som ikke har veldig store magneten.. Jeg hadde noen gamle SEAS elementer som hadde grise små magneter for utrolig mange år siden, men de spilte bass ut av en annen verden.. disse ble solgt på en tid da lyden faktisk var viktigere enn at magneten var vanskelig å få inn i kassa.

          De tåler nok langt fra samme effekt som elementer i dag, men så trengte de ikke så mye effekt for å spille bass heller. Med en langt lettere membran enn i de fleste store basselementer i dag spilte de selv med en mye mindre effekt langt mer dynamisk og morsomt (før noen kommenterer på dynamisk syns jeg du/dere faktisk skal slå det opp.. har ikke noe med fyldig i bunn som jeg vet flere her inne tror)

          Så at kjøpemassen i dag tror store oppheng, lang slaglengde og grise store magneter er det som må til får å kunne spille bass så skjønner jeg at forskjellige fabrikater velger å la det se større ut enn det egentlig er. Siden kundmassen tydligvis blir styrt av hva gutta i db-drag bruker.. her skal det spilles en frekvens høyere enn et jettfly helst... trenger masse effekt og elementer som tåler det.. så ja store magneter og lang slaglengde er sikkert vesentlig!! hva det har med bass å gjøre derimot vet ikke jeg!

          Har da også hørt at basselementer som JBL GTI ikke kan spille dypt.. "det har jo ikke slaglengde til det".. uvitenheten lenge leve..

          Så for å konkludere.. jeg er ikke noe RF mann i det hele tatt, men ville nok valgt det elementet fremfor veldig mange elementer det er snakk om inne på dette forumet da jeg ikke trenger et element som tåler 1000vis av watt, men vil heller ha et element som faktisk spiller bass på en leken måte. Og skulle jeg ha problemer med å få magneten inn i kassa kan jeg jo bare fjerne halvparten

          Men ser jo at de fleste her inne faktisk er den kundemassen som gjør at fabrikanter gjør ting på denne måten!
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment


          • #20
            Rockford er noe møkk, og det ble det etter dem flyttet til Kina.

            Jeg var selv, tro det eller ei, en skikkelig Rockford fan før, rundt tusenårsskiftet. For da var RF bra, og det var feite elementer som virkelig trøkket. Men så flyttet dem til Kina, og kvaliteten ble deretter. Siden dem hadde så bra image kunne dem gjøre det, og folk ville fremdeles kjøpe RF pga alle vet det er bra.

            Dermed tjente dem mye mer penger, som dog også var målet.

            Jeg har et eldgammelt kompsett fra RF, som kostet 2 lapper den gang. Og det spiller faktisk meget høyt, og pent selv ved høye volumer. Kjøper man et kompsett fra RF til 2 lapper i dag, får man noe som skjærer i ørene ved høye volumer, og en spole som er slått ihjel på bunnen om den er tilført mye effekt.

            Og Erik, du som kan mye om lyd, bør vel ABSOLUTT vite at magnet er det som spares inn på når man lager subber fordi det koster, og at magneten er en av de viktigste delene på en høyttaler. Er magneten stor, får man mer moment på spolen, som utgjør mer presis bass, lengre slaglengde, kjappere slag. Og alt dette gir mer trøkk og finere lyd. Mener du at slaglengde ikke er viktig for å få mye lyd? Mulig jeg misforsto deg, men for å få mye bass må det flyttes mye luft, og om du er uenig i det kan du vel ta opp diskusjonen med Resonant Engineering som lager XXX bassene. Dem slår jo bakluka ut av bilen om subben står for nærme, og dem elementene spiller jæ.... høyt.

            Så har man jo noe som heter neodymium magneter, som er mange ganger kraftigere enn vanlige ferritmagneter selv om de er like i størrelsen. Disse er ekstremt dyre å produsere, men brukes ofte på skikkelig dyre elementer og kompsett, for å få bedre/høyere lyd og at det kan ta mindre plass. Og med sterkere motor, følger bedre og mer lyd som tidligere nevnt.
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #21
              Var forresten dritkult å se hva som skjedde når dekselet forsvant. HAHA, hadde vel skjønt at det måtte være RF uten at noen hadde trengt å nevne det
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #22
                Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                Rockford er noe møkk, og det ble det etter dem flyttet til Kina.

                Jeg var selv, tro det eller ei, en skikkelig Rockford fan før, rundt tusenårsskiftet. For da var RF bra, og det var feite elementer som virkelig trøkket. Men så flyttet dem til Kina, og kvaliteten ble deretter. Siden dem hadde så bra image kunne dem gjøre det, og folk ville fremdeles kjøpe RF pga alle vet det er bra.

                Dermed tjente dem mye mer penger, som dog også var målet.

                Jeg har et eldgammelt kompsett fra RF, som kostet 2 lapper den gang. Og det spiller faktisk meget høyt, og pent selv ved høye volumer. Kjøper man et kompsett fra RF til 2 lapper i dag, får man noe som skjærer i ørene ved høye volumer, og en spole som er slått ihjel på bunnen om den er tilført mye effekt.

                Og Erik, du som kan mye om lyd, bør vel ABSOLUTT vite at magnet er det som spares inn på når man lager subber fordi det koster, og at magneten er en av de viktigste delene på en høyttaler. Er magneten stor, får man mer moment på spolen, som utgjør mer presis bass, lengre slaglengde, kjappere slag. Og alt dette gir mer trøkk og finere lyd. Mener du at slaglengde ikke er viktig for å få mye lyd? Mulig jeg misforsto deg, men for å få mye bass må det flyttes mye luft, og om du er uenig i det kan du vel ta opp diskusjonen med Resonant Engineering som lager XXX bassene. Dem slår jo bakluka ut av bilen om subben står for nærme, og dem elementene spiller jæ.... høyt.

                Så har man jo noe som heter neodymium magneter, som er mange ganger kraftigere enn vanlige ferritmagneter selv om de er like i størrelsen. Disse er ekstremt dyre å produsere, men brukes ofte på skikkelig dyre elementer og kompsett, for å få bedre/høyere lyd og at det kan ta mindre plass. Og med sterkere motor, følger bedre og mer lyd som tidligere nevnt.
                jeg tror du missforstår EA litt her.. bra lyd er ikke masse lyd.. bra lyd er realistist lyd, hence, hifi - high fidelity.. ta morel subene foreksempel, spiller bra de og store magneter har de ikke.. de satser heller på lette membraner og små magneter som betyr att elementet flyttes lettere og har større sjangs blir sjappere og presise.. og man trenger mye mindre effekt..

                men så klart, satser man på db drag holder ikke papir menbraner, men nå var det snakk om bra lyd..
                store magneter er et nytt fenomen, fordi markedet vill ha det.. jeg koser meg selv med små lettdrevne magneter..

                f.eks. Klipsch høyttalere til hjemmekino og hifi funker veldig bra, spiller høyt og brutalt men også fint. Dem er ikke alles favoritter, men det er en stor skare som kjører dem på rør forsterkere på 3-10 watt, og det spiller brutalt selv med så lite watt.. mange bruker dem i hjemmekino pga kraften dem leverer...

                og hvem hører på musikk med bass som peaker på 150db? jeg hører nesten aldri over 105 watt.. så hvorfor ha enorme magneter? kanskje det bare er meg, men jeg holder meg til det jeg trenger i stede for enorme forsterkere og magneter som jeg ikke ha bruk for.. my 2 cents

                Comment


                • #23
                  og on topic.. dette er som jenter som legger sokker i bhen... første intrykket er greit, men når sannheten kommer frem blir man bare oppgitt over trangen til og passe inn..

                  Comment


                  • #24
                    Jo er helt med på den. Snakker også om lydkvalitet når jeg skriver. Til dere som kanskje har misforstått: Jeg er meget glad i stort og mye, men syntes SQ er LIKE viktig som SPL.

                    Når det er sagt, kan det også spørres om Morel subbene kanskje har neodymium magneter? Som gjør at dem kan være små og gi samme effekt. Lette membraner er viktig for å få presis bass, men lette membraner sammen med stor magnet og knallstivt oppheng og spider er enda bedre. Skjønner du hva jeg mener?

                    Har man stiv spider og stivt oppheng samt lett og stivt membran krever magnetkraft for at det skal bli bra, ellers klarer ikke magneten å punche ordentlig ettersom alt annet er så stivt. Så om alt er kombinert, blir det meget dyrt, men også meget bra.

                    DDZ elementene våre veier mindre enn 9500 serien, for Z-elementene har neodymium magnet, men motoren er titalls ganger sterkere enn 9500 serien og kan lage mye mer lyd. I tillegg er membranet veldig lett men alikevel stivt som hardplast. Men igjen, så koster dette, og er kun tilgjengelig for folk mer langt over middels stor interesse.

                    Etter anbefalinger og tester fra andre, spiller Z-elementene så perleklar bass som man kan få, ikke bare høyt, og dette er pga konstruksjonen og valg av materialer
                    Last edited by DD-Henrik; 29-06-2009, 18:53.
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #25
                      Synes på en måte dette er bilstereoverdenens svar på slikt som dette :





                      Mye det samme som å putte sokker i bh'en ja
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                        Etter anbefalinger og tester fra andre, spiller Z-elementene så perleklar bass som man kan få, ikke bare høyt, og dette er pga konstruksjonen og valg av materialer

                        hadde ikke forventa annet for en sub får 50k...

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Haakon O View Post
                          Synes på en måte dette er bilstereoverdenens svar på slikt som dette :





                          Mye det samme som å putte sokker i bh'en ja
                          YES!! Bedre eksempel finnes ikke

                          En ting skal RF ha.. Dem er flinke med markedsføring og salgstriks
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #28
                            Jeg personlig er stor fan av RF, mest forserkerene da. jeg har sett mange som har vært ganske fornøyd med sitt RF og mange som har hatt problemer med det og MANGE som aldri har eid eller hørt ett RF produkt snakke dritt om det. Men når jeg såg det bilde ble jeg ganske skuffa, at de har hatt ett deksel utafor magneten for at den skal virke større er jo bare idioti. syns også det er dumt at etter produktene ble flyttet til asia, så har feilene med RF økt. Men håper de nye produktene de har kommet med kan gjenopprette det gode ryktet de hadde for en tid tilbake
                            Mvh Werner Harstad

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                              J, men lette membraner sammen med stor magnet og knallstivt oppheng og spider er enda bedre. Skjønner du hva jeg mener?

                              Hva er dette for noe tull, knallstivt oppheng og stiv spider har ikke noen videre fordeler ved SQ som vi snakker om her.
                              Dessuten er det direkte useriøst at en forhandler kommer med en slik uttalelse om at RF er møkk pga de har flyttet produksjonen til Kina og feilmarginen har økt noe. De har fremdeles produkter som holder høy kvalitet samtidig med at de har noe som er billig, men ikke MØKK.

                              Er ganske sikker på at DD også har saker som produseres i Østen, kanskje ikke Kina, men likevel.
                              Mvh
                              J. Holm
                              www.b2audio.com
                              http://facebook.com/b2audio

                              Comment


                              • #30
                                Og jeg er rimelig sikker på at jeg skulle fått en bil med komplett RF-utstyr til å spille en god del bedre en mye annet som ruller rundt på Norske veier

                                My point is? Vel.. Ikke alltid utstyret det kommer an på når man opplever dårlig lyd.
                                Mvh Tony
                                - The only road to take is perfection itself

                                Comment

                                Working...
                                X