Originally posted by Joakim
View Post
Et mellomtoneelement som bryter opp ved 3000 hz kan forøvrig være mye bedre enn et som bryter opp ved 10000hz, har med hvordan man implementerer det. Dessuten kommer oppbrytningen av at membranmaterialet er annerledes og har forskjellige karakteristikker.
Jeg har mange gode eksempler på diskanter som ikke spiller opp til 40khz, men som likevel låter helt fabelaktig. Vet også om flere diskanter som spiller langt opp i kattefrekvensregisteret som låter fælt. Ta f.eks. seas sin crescendo diskant, den låter fabelaktig og har frekvensrespons opp til 25k. Dessuten bryter ikke snille membrantyper opp, de bare mister frekvensresponsen. Metall og andre harde membraner kan finne på å bryte opp.
Det er mange parametre som spiller inn for hvordan diskanter oppfører seg, og jeg har tilgode å se at overtonene har en reell sammenheng med hvilke diskanter som låter bra. Hvorvidt du mener jeg prater tull får være opp til deg, men å bruke frekvenser over 20khz for å avgjøre om en diskant låter bra eller ikke blir temmelig vagt for min del. Ihvertfall mtp. at de blir filtrert bort gjennom vanlig cd avspilling.
Comment