Announcement

Collapse
No announcement yet.

Old School Tricks?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Old School Tricks?

Det er en stund siden jeg holdt på seriøst med bilstereo (pusler bare for tiden), men husker at på tidlig 90-tall var det noen som koblet store kondiser
    (1Farad) som delefilter på pluss kabelen fra dynamoen - altså fra dynamo inn på en side og videre fra den andre siden av kondisen til batteri. Den vil jo da funkere som ett highpass-filter(?). Har dette noe for seg eller var det bare en "cool" ting å bruke penger på for dem som hadde for mye av det?

Hvilke andre old school tricks har gått i glemme boka?

Det ble nok koblet pluss på den ene siden og minus på den andre siden, dette vil resultere i at kondensatoren blir ladet opp og vil fungere som en buffer når bassen slår og det trekkes strøm
    hvor effektivt dette er har vært tatt opp i flere fora med ubruklig resultater. blir brukt av mange den dag i dag..
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Du tenker vel før likeretteren, for det kan være med å fjerne rippler i strømmen, så er ikke så gal tanke..
      Mvh
      Rolf Try Nygård

Comment

Jeg spår en gjenopplivning av senterkanalen (til musikk, ikke film). Den forsvant som en konsekvens av at tidskompensering kom på markedet, men kommer sannsynligvis tilbake. Nå har man stort sett de digitale hjelpemidlene som trengs for å virkelig utnytte en senterkanal til sitt fulle for å finpusse og optimalisere lydbildet.

Ellers vil jeg si at store elementer i store kasser er et old-school "triks" som forsvant med langslags-elementene, og som jeg gjerne skulle sett kom tilbake.
        Last edited by epifant; 19-09-2007, 22:17.

Comment

Originally posted by neptyr View Post
          Du tenker vel før likeretteren, for det kan være med å fjerne rippler i strømmen, så er ikke så gal tanke..
          Ok så det var før likeretteren den ble montert. Hadde det /har det fremdeles noe for seg eller er strømforsyningnee i dagens fortserkere så gode at de ikke trenger dette?

Originally posted by Erik André View Post
          Det ble nok koblet pluss på den ene siden og minus på den andre siden, dette vil resultere i at kondensatoren blir ladet opp og vil fungere som en buffer når bassen slår og det trekkes strøm
          hvor effektivt dette er har vært tatt opp i flere fora med ubruklig resultater. blir brukt av mange den dag i dag..
          Det var slik Neptyr forklarer det jeg mente. Er klar over dens mindre nytte som strømreserve.

Comment

Originally posted by epifant View Post
            Jeg spår en gjenopplivning av senterkanalen (til musikk, ikke film). Den forsvant som en konsekvens av at tidskompensering kom på markedet, men kommer sannsynligvis tilbake. Nå har man stort sett de digitale hjelpemidlene som trengs for å virkelig utnytte en senterkanal til sitt fulle for å finpusse og optimalisere lydbildet.

Ellers vil jeg si at store elementer i store kasser er et old-school "triks" som forsvant med langslags-elementene, og som jeg gjerne skulle sett kom tilbake.
            jeg vurderer selv centerkanal i bilen min, men jeg har en McIntosh MX406 spiller uten noen form for hjelpemiddler til å justere den. Måtte blitt passive filtere i såfall.

Store kasser er vel allerede på vei tilbake, bare se på hva de bruker på RE sine 15 og 18" i UK. Mener noen operer med 200+ liter pr. element

IB er jo også en trend som er påvei tilbake.

Tror dere noen gang at systemer med kun en tokanaler og masse passive filtere kommer til å bli pop igjen? Krever jo sin mann å få det rett

Comment

Min kasse er da oldskool? 500liter for to 15"
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Sonus View Post
                Det er en stund siden jeg holdt på seriøst med bilstereo (pusler bare for tiden), men husker at på tidlig 90-tall var det noen som koblet store kondiser
                (1Farad) som delefilter på pluss kabelen fra dynamoen - altså fra dynamo inn på en side og videre fra den andre siden av kondisen til batteri. Den vil jo da funkere som ett highpass-filter(?). Har dette noe for seg eller var det bare en "cool" ting å bruke penger på for dem som hadde for mye av det?

Hvilke andre old school tricks har gått i glemme boka?
                tror du må ha sett feil eller hørt feil sonus... fordi det blir en høy pass filter på 6dB for "vekslende signaler" ellers blir full sperre for alt DC spenning/strøm... ingenting som går på DC spenning vil fungere på andre siden av kondisen, men om det er koblet slik Erik andre nevner så er jeg helt enig med EA.... ellers er jo at nå for tiden har batteriene blitt mye bedre med hensyn til hvor raske de er til å levere/motta strøm. Kondisen i "gamle dager" hjalp på tregheten i bly batterien til å både motta strøm og levere strøm og de første switch mode power supplyenen i mange forsterkere var med vanlige bipolare transistorer som ikke var så effektive heller. Trenden med store kondiser kom etter hvert og dette krevde igjen meget store dynamoer for å fungere tilfrestillende.

senter kanalene ble plutselige borte ja, den "enkleste" måtte å få dette var å bruke den innebygde ampen i cd spillerne mellom plus på den ene kanalen og minus på den andre.... -da disse utgangene er brokoblede-

rene 2 kanals forsterkere var jo best i "ekte" trimode kobling dvs subb i bro mellom høyre/venstre kanal og øvre frekvenser på respektive venstre og høyre kanal... jeg brukte selv en spole på rundt 5kilo spole til 12dB filter til subb løsning.

Kickpanel montering fungerte jo best i slike løsninger uten tidskomp synes jeg. Og analog EQ var jo også et most ellers OA elementer leverte meget gode dype toner men da var det dumt å lukke bagasjerommet for hardt.
                Last edited by matador; 14-10-2007, 14:19.
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Originally posted by Sonus View Post
                  jeg vurderer selv centerkanal i bilen min, men jeg har en McIntosh MX406 spiller uten noen form for hjelpemiddler til å justere den. Måtte blitt passive filtere i såfall.
                  Den spilleren har jo optisk utgang.. kan vel hive på alpine sinn PXA-H701 boks sammen med RUX-C701
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition

Comment

Originally posted by Erik André View Post
                    Den spilleren har jo optisk utgang.. kan vel hive på alpine sinn PXA-H701 boks sammen med RUX-C701

Nå banner du i kirka

Kan ikek bruke eksterne processorer på en MX406, hadde jeg hatt MX4000 eller MX5000 der jeg kunne h akjørt digitalt inn i spilleren igjen så kunne det vært ett alternativ

Comment

what ever, du for flytte stolen til mitt i bilen da vettu

Comment

Working...
                      X