Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereoanlegg/hjemmestereo

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stereoanlegg/hjemmestereo

Har nå fått meg en egen leilighet. En to roms på 55kvadrat.

Tv som skal plasseres i stue er Panasonic TX-P50G20E.
    Planen er å kjøpe eller sette sammen et anlegg som er både bra til tvbruk, filmtitting, spilling og selvfølgelig musikk.

Noen som har noen tips?
    Hva er viktig å tenke på når det kommer til stereoanlegg?
    bør man kjøpe et komplett anlegg eller bør man kjøpe alle elementene og få laget tilpassede kasser(hint hint Dag). har du mulighet til å hjelpe meg hvis det skulle bli aktuelt?

Har hørt på et par dyre anlegg i butikken nå og jeg kan ikke si at alle har levert til den prisen dem skal ha.

Hvordan er det å bruke en bilstereospiller som hovedenhet til hjemmestereo? Kanskje få den felt inn i veggen hvis den er dyp nok eller kanskje i et skap?

Har lyst til å gjøre det litt fancy. Tenkte å slisse inn alt av rør for få alt av kabler skjult.

[QUOTE=gooner87;157309]

bør man kjøpe et komplett anlegg eller bør man kjøpe alle elementene og få laget tilpassede kasser(hint hint Dag). har du mulighet til å hjelpe meg hvis det skulle bli aktuelt?
    QUOTE]

Det fikser vi!

Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Det er veldig mange som har tenkt tanken på å bruke bil-elementer innendørs. Det er ikke noe feil med det i det hele tatt, men det er veldig få bilelementer som er HIFI, hvis du forstår hvor jeg vil hen. Og skal du ha HIFI, så er det mye billigere elementer som er konstruert for innendørsbruk som er bedre enn de som man får kjøpt til bilstereoverden.

Det er ikke noe problem å bruke en bilspiller til hovedenhet, men det er jo ett par minus med det. Det er at du må ha en omformer, feller du den inn en plass, så er den låst til den plassen etc. Så det er ikke bare pluss med det. Men sett bort fra de små tingene, så er det jo bare å knuse på. avforum.no er en plass du bør lete litt hvis du tenker å bygge selv. Det er veldig masse å ta tak i når det kommer til delefilter etc, men om du føler du har kontroll på dette, så er det bare å knuse på. forventer bilder underveis om du setter i gang.

Selv så tenkte jeg på å bygge en komplett mediabenk som jeg kunne ha på hjul, der høytalere, tv, forsterker, spiller, ps3 etc var alt bygget inn i ett. Slik at jeg som sagt kunne flytte rundt på dette, og kun koble fra hovedstrømsledningen når jeg en gang skulle flytte den fra en plass til en annen, der ledningen ikke nådde. ble ikke noe av, dessverre.
      Sture Vedal

Comment

Originally posted by chin View Post
        Det er veldig mange som har tenkt tanken på å bruke bil-elementer innendørs. Det er ikke noe feil med det i det hele tatt, men det er veldig få bilelementer som er HIFI, hvis du forstår hvor jeg vil hen. Og skal du ha HIFI, så er det mye billigere elementer som er konstruert for innendørsbruk som er bedre enn de som man får kjøpt til bilstereoverden.

Det er ikke noe problem å bruke en bilspiller til hovedenhet, men det er jo ett par minus med det. Det er at du må ha en omformer, feller du den inn en plass, så er den låst til den plassen etc. Så det er ikke bare pluss med det. Men sett bort fra de små tingene, så er det jo bare å knuse på. avforum.no er en plass du bør lete litt hvis du tenker å bygge selv. Det er veldig masse å ta tak i når det kommer til delefilter etc, men om du føler du har kontroll på dette, så er det bare å knuse på. forventer bilder underveis om du setter i gang.

Selv så tenkte jeg på å bygge en komplett mediabenk som jeg kunne ha på hjul, der høytalere, tv, forsterker, spiller, ps3 etc var alt bygget inn i ett. Slik at jeg som sagt kunne flytte rundt på dette, og kun koble fra hovedstrømsledningen når jeg en gang skulle flytte den fra en plass til en annen, der ledningen ikke nådde. ble ikke noe av, dessverre.
        Takk for svar

Jeg har egentlig ikke tenkt å bruke bil-elementer hvis det blir dyrere, var bare litt i tenkeboksen om hvordan jeg vil ha det hos meg. Tenkte mer på å kjøpe løse hifi elementer og heller sette sammen et bra anlegg(føler at butikker ofte tar mere betalt for merke og finish enn selve lyden, ihvertfall etter å ha hørt på et par anlegg igår og på fredag). Få laget spesialkasser tilpasset disse elementene av Mr. Dag Johansen.

Føler ikke at jeg har helt kontroll på dette, men har lyst til å prøve meg på dette uansett fordi jeg tror det kan bli billigere enn å kjøpe et anlegg og at jeg kommer til å lære veldig mye av dette.

Jeg må heller ikke ha bilspiller men tenkte det kunne bli litt kult siden alt skal stå på et sted unansett(stuen). Har ingen planer om å flytte rundt på det, har jo ikke den største leiligheten

Men hvordan går jeg frem ved å sette sammen et anlegg?
        Hvilke elementer og komponenter passer sammen best? Noen som har lyst til å dele litt erfaringer.

Skal ta en titt på avforum.no

Comment

Det som er litt vrient, og nå beveger jeg meg selv ut på ganske tynn is her, så rett meg om jeg tar feil.. Men det som er litt vanskelig, er å finne komponenter som matcher. Dvs, signaturen på lyden er lik. Det snakkes jo veldig om varm, nøytral og kald lyd i miljøet rundt HIFI.. Der veldig mange er veldig flink til å bruke mange flotte superlativer når de skal beskrive lyden fra de enkelte høytalerne.

men det går an å høre forskjell på to forskjellige modeller diskanter, til og med fra samme merke. Når det er sagt, så er f.eks seas ganske gode elementer som brukes av veldig mange. Tangband kommer du også ganske langt med, hvis budsjettet er lavt. Det er bare så sykt masse å velge i, at man fort kan bli litt lost in translation til tider. Men så må man jo tenke på forsterker til alt dette også. og delefilter. Ikke minst.

Så du har litt å sette deg inn i. Avforum som sagt, har en veldig god DIY seksjon der veldig mange deler av sine erfaringer når det kommer til selvbygg.

En ide til bilspiller, er å lage en mediabenk der du har forsterkere, recievere og alt annet, og en bra bilspiller som kobler alt dette sammen, hvis det lar seg gjøre. Det er jo fullt mulig å få til. Hvorvidt det er å anbefale, det vet jeg ikke. Men det blir jo helt opp til den enkelte da.
          Sture Vedal

Comment

Hva slags budsjett har dere å rutte med på dette?
            Bygge høyttalere selv kan bli veldig mye bedre enn tilsvarende pris for ferdige, men skal det gjøres fra bunnen av er skikkelig kompetanse et must for å få et bra resultat.
            Det finnes mange kits og byggeveiledninger på nett, det er nok absolutt veien å gå.

Ta en titt på zaph audio sine sider, troels gravesen, humble homemade hifi m.fl.

En bilstereospiller kan sikkert funke, men vil ikke være i nærheten av en god hififorsterker. Det finnes masse til en fin pris på bruktbørsen på hifisentralen og avforum.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Litt usikker på hva budsjettet mitt bør være. Har liksom ikke lyst til å betale 40k for et anlegg. Hvor mye bør det legges i et anlegg som både er bra til fim, tv, spilling og musikk. Er 20k nok til alt jeg trenger for å få et komplett anlegg?

Mye bra du skriver Jørgen at alt må liksom passe i forhold til hverandre.

Når det kommer till kassebygging tror jeg nok at jeg skal bruke Dag Johansen og betale han for å hjelpe meg. Jeg har ikke kunnskapen og verktøy som trengs. Har aldri gjort det før og tror nok at jeg velger å sette bort dette til noen som virkelig kan dette.

Når det kommer til høytalerbygging har jeg også lite erfaring, har loddet litt på skolen og litt på jobben og det er det.

Føler at jeg ikke all kompetanse til dette? Bør jeg gå for dette alikevel? Eller bør jeg kjøpe ferdig høytalere og få hjelp av dag til å lage kasser?

Comment

Kommer langt med 20k om du bruker det riktig ja.
                Jeg hadde gått for en av høyttalerkonstruksjonene hos en av sidene jeg nevnte. Så vet du hva du skal ha av filterkomponenter, hvordan kasse skal være osv. så får du bare dag til å snekre sammen kassen for deg.

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm Denne sammen med en god rørforsterker tror jeg kunne vært helt knall!

Comment

Enig med Legatia at det er mye lettere å gå for et "ferdigsnekret" design, og sette sammen selv. Entusiastene kalkulerer og måler nok en god del mer enn de fleste produsenter, for å si det sånn.

Hadde nok valgt en sånn "ferdigløsning" selv, hvis jeg ikke hadde vært så sær på høyttalervalg og kabinett. Jeg inngikk en del kompromisser for å få det til å se ut slik jeg ville. Hi-Fi-freaksene ville neppe tatt i høyttaleren min med ildtang (prefab-delefiltre og ofret <80hz for liten kasse), men selv synes jeg den låter ganske bra, veldig bra når subwooferen er på. Har i grunn bare fått gode tilbakemeldinger også, men har ingen hardcore lydentusaster i vennekretsen heller, da.

Edit: Og jeg brukte 6 lapper med kabinett - med 20k tror jeg du kommer LANGT.

Comment

Originally posted by Legatia View Post
                    Ta en titt på zaph audio sine sider, troels gravesen, humble homemade hifi m.fl.
                    .
                    Forslag til en side med litt .. størrelse på høytalerene?
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

Comment

scan speak spiller jo bra, er ikke dyrt heller

disse har jo dag laget, og eieren av de er fornøyd vet jeg
                      VW Golf 4
                      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                      Simen Sormbråten

Comment

Originally posted by neptyr View Post
                        Forslag til en side med litt .. størrelse på høytalerene?
                        Sånn alla denne?

http://www.passdiy.com/pdf/KleinHorn.pdf

Comment

Originally posted by Legatia View Post
                          Haha, nei ikke de der :P

Tenkte mer alla dobbel 10/12/15 ish greier
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by neptyr View Post
                            Haha, nei ikke de der :P

Tenkte mer alla dobbel 10/12/15 ish greier
                            Det er etter min smak.
                            Vet igrunn ikke, de fleste skal ha det til å se så slankt ut.
                            Driver selv å bygger noe greier med et par 15" på hver side.

Men du har jo linkwitz sin orion da, doble 12" ihvertfall.
                            Ellers så er vel mye av de type store og sære konstruksjonene forbeholdt diverse forum, er flere utenlandske med masse galninger på.

Comment

Orion er alt for sær imo, sett på den før.

Vil ha en partyhøytaler som kan spille pent. Så evig lei all WAF faktoren.
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

Comment

Working...
                              X