Announcement

Collapse
No announcement yet.

En spennende tankeeksperiment, om lyddommere

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Mr Golf 4 View Post
    Blir med i EMMA 08 KUN for fun.og for å møte flere av forum brukere. Jeg gir blanke F......om jeg deler i aktiv-eller passiv Er blitt så vant med siste plasser
    Per
    Det utstyret som du har tilsier at du kan få kjempelyd i bilen din da.
    Så det er bare å satse lit så er du der.

Tore
    1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
    Pioneer, AD, Audison, Soundstream

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
      Det burde stilles strenge krav til dommerene.
      Hva slags krav det stilles til dommerene vet jeg ikke, men det burde være obligatorisk med minst 5 livekonserter årlig.
      Jeg skulle gjerne hatt en håndsopprekning fra de dommerene som har hørt et Bøsendorfer flygel i fullt driv, eller klimpringen fra en Martin-gitar i virkeligheten, det er først da man vet hva dynamikk og lydbilde egentlig er.

Mvh
      Dag Johansen
      Dette er det beste innlegget jeg har lest på lenge. Virker som folk ikke er så opptatt av dynamikk, bare renhet og jevn frekvensgang uten noen topper.

De konsertene jeg har vært på har vært full av dynamikk, man gliser bare fra øre til øre! Har hørt noen bilstereoanlegg i mitt liv, men jo mer EMMA, jo tammere og kjedeligere er det.

Ungdommer idag stort sett er opptatt av bass, kan jo knapt høre hva som skjer i høyttalerne foran, hvis dem har det. 6x9 i hattehylle er for populært. Hvem sitter med ryggen mot scenen på en konsert?

Litt O.T., men gøy er det.

Geir.

Comment

da skjønner jeg ikke hvorfor ikke dere som går på 5 konserter i året,hørt flygel,gittar+++ live ikke blir lyd dommere,er jo kurs vært år,men ingen som stiller opp.
        er jo veldig dumt att de/dere som virkelig vet hva lyd er ikke er dommere.
        "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

Comment

Originally posted by Jonny.B View Post
          da skjønner jeg ikke hvorfor ikke dere som går på 5 konserter i året,hørt flygel,gittar+++ live ikke blir lyd dommere,er jo kurs vært år,men ingen som stiller opp.
          Vel, jeg mente ikke jeg var rette mann for jobben i det hele tatt da. Lager lyd i bilen kun for min egen del.

Men er enig med deg da.

Comment

Originally posted by GalantV6 View Post
            Det utstyret som du har tilsier at du kan få kjempelyd i bilen din da.
            Så det er bare å satse lit så er du der.

Tore
            Det er sant Tore.Men med en begrenset spiller så stopper det litt opp.Men jeg har tenkt ut noe,så jeg får se hva lyd dommerne sier på EMMA.
            Per
            Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
            Audison Music Expression
            http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
            http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

Comment

Det er sant Tore.Men med en begrenset spiller så stopper det litt opp.Men jeg har tenkt ut noe,så jeg får se hva lyd dommerne sier på EMMA.
              Per
              "desverre" man får ganske bra med poeng når lydbildet blir tidskompensert men dreper noe av dynamikken... jeg brukte ikke tidskompen til å begynne med og låt bedre men med tidskompen fikk mer poeng...
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Originally posted by matador View Post
                "desverre" man får ganske bra med poeng når lydbildet blir tidskompensert men dreper noe av dynamikken... jeg brukte ikke tidskompen til å begynne med og låt bedre men med tidskompen fikk mer poeng...
                att tidskomp dreper litt av vært kan jeg være enig i,men GUD BEDRE det er kjedelig å sitte i en bil å ikke ha fokus på vokalist + att man hører omtrent ALT fra de høytalerene du sitter nermest....skal man på død å liv ungå lyd prossesorer kan man sitte hjemme å flytte godstolen til man har ønsket fokus...Foresten er det tonale det er mest poeng å hente,klarer man å score fult der pga att man ikke bruker DSP så skal det mye til for konkurenten MED dsp klarer å slå deg....
                "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

Comment

Originally posted by Jonny.B View Post
                  Jeg vil ikke si at jeg "vet" bedre enn andre hva god lyd er.
                  God lyd er det den enkelte liker.
                  Jeg tok det fram fordi livemusikk (gjerne unplugged) gir en fin oppdatering og pekepinn på hvordan instrumenter låter i virkeligheten.
                  Jeg har hørt anlegg der gitaren er brettet langt utover bilens fysiske innermål, men ekte?; tja...

Ellers må jeg si at det frister litt med et EMMA-dommerkurs, gøy å se hvilken vinkling de har på det med oppfattelse av lyd og musikk.
                  Men, jeg er vel blitt for gammal, sist jeg sjekket hørte jeg ikke et plukk over 16k!

Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

vel,16 og 20k er vel ikke de viktigste frekvensene vi hører (eller ikke hører)

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Jeg vil ikke si at jeg "vet" bedre enn andre hva god lyd er.
                      God lyd er det den enkelte liker.
                      Jeg tok det fram fordi livemusikk (gjerne unplugged) gir en fin oppdatering og pekepinn på hvordan instrumenter låter i virkeligheten.
                      Jeg har hørt anlegg der gitaren er brettet langt utover bilens fysiske innermål, men ekte?; tja...

Ellers må jeg si at det frister litt med et EMMA-dommerkurs, gøy å se hvilken vinkling de har på det med oppfattelse av lyd og musikk....

Mvh
                      Dag Johansen
                      hehe... ditto Dag.... helt enig med deg

musikk med driv og dynamikk er mer engasjerende enn riktig fokus synes jeg og da jonny men self men selv om du har mange poeng i det tonale så blir du fort innhentet av en annen med pen og riktig plasert lydbilde, selv om den er dårligere tonalt. Du vet jo veldig godt hvor mye har å si hver eneste poeng man kan innhente -til og med at sikringen som ikke er riktig "festet" kan være nok for bli forbikjørt totalt poengmessig jo...selv om det har niks å si på lyden. Men det er vel ikke dette vi diskutere da.

Men ang. dommer kurs: dekker Emma reise, losji og hotel?? når jeg var lyd dommer i Nasca betalte jeg det meste selv. Hvordan er hos Emma nå?

Comment

Det hadde blitt mange "bend over" hvis jeg skulle ha kjøpt toppmodell hu
                        Føler det blir mange ODR-Alpine dsp hu i Experienced Unlimited iår.Ikke det att det gjør meg noe.Er kun med for moroOver siste plasser tar jeg som bonus hehe
                        Per
                        Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                        Audison Music Expression
                        http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                        http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

Comment

hehe... ditto Dag.... helt enig med deg

musikk med driv og dynamikk er mer engasjerende enn riktig fokus synes jeg og da jonny men self men selv om du har mange poeng i det tonale så blir du fort innhentet av en annen med pen og riktig plasert lydbilde, selv om den er dårligere tonalt. Du vet jo veldig godt hvor mye har å si hver eneste poeng man kan innhente -til og med at sikringen som ikke er riktig "festet" kan være nok for bli forbikjørt totalt poengmessig jo...selv om det har niks å si på lyden. Men det er vel ikke dette vi diskutere da.

Men ang. dommer kurs: dekker Emma reise, losji og hotel?? når jeg var lyd dommer i Nasca betalte jeg det meste selv. Hvordan er hos Emma nå?
                          Lyden er halve bedømmingen av en bilstereobil ofte, og at sikringen er rett plassert er jo en essensiell del i bilens oppbyggning og installasjon, samt din sikkerhet for at du har minst risiko for at det skjer noe med bilen.

Så taper man et poeng eller fem der for at den ikke er godt nok plassert etter regelboka så, som ketil sa håp ikke neste dommer ser det eller rett feilen.

Og vis man ikke er så opphengt i installasjon som andre så hvorfor ikke velge ei klasse med mer fokus på lyd og mindre på install, da kan du komme unna med en grei og hyggelig jobb med sikker install og kan konsentrere deg om lyd.
                          Hugo
                          WWW.HUGOH.NO
                          Ford sierra (Rockford Fosgate,Polk audio,Pioneer)
                          Toyota Camry (Audison, Hertz, Pioneer)

Comment

Det hadde blitt mange "bend over" hvis jeg skulle ha kjøpt toppmodell hu
                            Føler det blir mange ODR-Alpine dsp hu i Experienced Unlimited iår.Ikke det att det gjør meg noe.Er kun med for moroOver siste plasser tar jeg som bonus hehe
                            Per
                            hm er ikke like greit og finansiere denne hobbyen her nei det skal jeg være enig i ja.

evnt. drøye da og se om noen har noe for salg som er pent brukt, vil tro det kan bli både odr dsp og cd spiller, p-90 system, alpine f1 til salgs også i disse dager, de selges ofte til en hyggelig pris i forhold til og kjøpe nytt vis en har det litt trangt.

Da jeg begynte så hadde jeg det gode gamle sony mobile systemet med en c90 cd spiller og xdp-4000x dsp enhet, som du måtte bruke laptopp for og konfigurere, for og være helt ærlig den virket meget bra den

Faktisk noe av den klareste mellomtonelyden jeg har hatt, bedre i den en i p-90 i alle fall på infinity høytalere, men klart har litt og si hvilken høytalere en bruker også ikke alle høytalere som liker alle typer signalgivere er nå mitt inntrykk, selv om dette kan være feil
                            Hugo
                            WWW.HUGOH.NO

Comment

Originally posted by hugoh View Post
                              Og vis man ikke er så opphengt i installasjon som andre så hvorfor ikke velge ei klasse med mer fokus på lyd og mindre på install, da kan du komme unna med en grei og hyggelig jobb med sikker install og kan konsentrere deg om lyd.
                              hehe... man kan IKKE velge selv hvilken klasse man skal delta i kjære hugo... har du glemt det?...

sorry hugo men at kablen og sikringsholder er forvarslig sikret er et self.... men at sikringen holderen sitter mindre enn 5 cm fra terminalen på en 50kv kabel og selve sikringsholderen ikke er festet fast er tull å trekke for særlig når den ikke henger i "løse lufta"... regner med at du vet hvor stiv en 5cm 50kv kabel er... det var egentlig ikke dette vi skulle diskutere men siden du belyste det på den måtten...

som mange andre så deltar jeg selv pga at det er moro med lyd i bil -først og fremst... men synes det er håpløs når de som investere mest penger på utsende skal gis mer poeng for... men det er som sagt min personlig mening

det finnes flere andre eksempler på "unødvendig" dill men tror ikke jeg nevner noe mer ellers får jeg "virtuel grissebank"

uansett jeg tror de fleste av oss som er opptat av lyd burde tenke på at man BØR ha en brukbær referanse på god/SQ lyd... så man kan faktisk sammenligne på en bedre grunnlag....

ellers håper jeg at kjetil eller de som vet kan svare på det jeg spurte ang kost, losji, osv

Comment

hehe... man kan IKKE velge selv hvilken klasse man skal delta i kjære hugo... har du glemt det?...

sorry hugo men at kablen og sikringsholder er forvarslig sikret er et self.... men at sikringen holderen sitter mindre enn 5 cm fra terminalen på en 50kv kabel og selve sikringsholderen ikke er festet fast er tull å trekke for særlig når den ikke henger i "løse lufta"... regner med at du vet hvor stiv en 5cm 50kv kabel er... det var egentlig ikke dette vi skulle diskutere men siden du belyste det på den måtten...

som mange andre så deltar jeg selv pga at det er moro med lyd i bil -først og fremst... men synes det er håpløs når de som investere mest penger på utsende skal gis mer poeng for... men det er som sagt min personlig mening

det finnes flere andre eksempler på "unødvendig" dill men tror ikke jeg nevner noe mer ellers får jeg "virtuel grissebank"

uansett jeg tror de fleste av oss som er opptat av lyd burde tenke på at man BØR ha en brukbær referanse på god/SQ lyd... så man kan faktisk sammenligne på en bedre grunnlag....

ellers håper jeg at kjetil eller de som vet kan svare på det jeg spurte ang kost, losji, osv
                                Det klarer dem sikkert vis ikke så er jo pm en fin ting også når det gjelder slike spørsmål, off topic tja jeg starta tråden så diskuttere gjerne hva som måtte komme opp.

Er litt uenig i at du ikke velger klasse selv... for sett det i perspektiv, så er det vel du som bygger bilen din selv?

og med mindre en blir sponset eller har mange år og nm tittel/ers erfaring i ryggen for da burde en være i en klasse egnet for dem som har denne erfaringen slik at nybegynnere eller amatører slipper og havne rett i ringen med ali.

Personlig ment, helt på qt så mener jeg at det kansje er litt for diffust det nye reglementet syntes jeg i år så det på resultatene at det var mange gode personer med gode resultater som kansje skulle vært noe høyere opp på klassene.

men men syntes det var litt bedre før der da.

så tilbake til toppen, dersom du bygger en bil, så har du også reglementet for emma eller burde ha i alle fall. og da kan du jo med enkelhet se hvor du vil bli klassifisert i forhold til utstyr etc. så vis du ikke føler deg komfortabelt med det så kansje bytte litt på oppsettet da

det er jo du som bestemmer hva du vil ha for noe utstyr som igjen bestemmer hvor du skal konkurere i emma nå i alle fall.

men er nå min mening har blitt anklaget for og være sneversynt før
                                Hugo
                                WWW.HUGOH.NO

Comment

Working...
                                X