Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fotoboks?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fotoboks?

    Noen gang blitt knipset av en fotoboks? Ellers strålet med laser? Eller misbrukt av "Police Pilot"?

    http://www1.vg.no/bil-og-motor/artik...p?artid=509015

    Det beste ved denne artikkelen er at folk (i følge spørreundersøkelsen) ser ut til å stole mest på målingene purken gjør når de kjører etter deg. Og dernest laser. Det er ekstremt overraskende at folk er så ignorante. (Jeg har mest lyst til å kalle dem dumme, men holder meg til ignorante, for å holde nivået på et anstendig nivå.....)


    For flere år siden ble jeg tatt av purken. Han kjørte bak meg og målte "gjennomsnittshastigheten" sin med "Police Pilot". Noe sier meg at en uniformert politibil (med minst 130 hk) klarer lett å holde en høyere gjennomsnittshastighet enn hva jeg gjorde på lettmotorsykkel (15 hk) i 100 km/t, med ekstremregn, motvind og storm i kastene.. Merket jo hvordan sykkelen ikke klarte å holde jevn fart pga vindkastene.. Men for all del. La oss stole på politiets metoder. Pfh..

    Og enda bedre. Hva får folk til å faktisk tro på lasermålinger!? Må ha vært en dårlig barndom..


    Noen erfaringer?
    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

  • #2
    For min del har det funket fint å holde fartsgrensene

    På tross av det ble jeg for en stund siden fotografert av en slik boks, og den påfølgende regninga viste at jeg kunne spart ca. en tusenlapp på å holde 1 km/t lavere fart... Jeg kunne sikkert ha nektet å vedta gebyret og prøvd å få justert ned denne ene kilometeren, men til hvilken pris? Da bruker jeg heller to timer ekstra på å jobbe, fremfor å sitte på telefonen med en kjip politijurist. Da har man plutselig tjent inn mellomlegget og litt til

    Hvorfor man stoler på målingene? Det står ingenting i artikkelen om at det var noen feil ved boksen eller målingene den foretok, kun at sertifiseringen ikke var utført tidsnok.Som en konsekvens av dette har politiet henlagt alle sakene i det aktuelle tidsrommet og de som har blitt "rammet" har fått refundert pengene, slik seg hør og bør.

    Hvis ikke man skal stole på politiet, hvem skal man stole på da? Jeg ser for meg mye krangling på telefon og brev dersom man skulle begynne å mistro alt og alle...

    Comment


    • #3
      Originally posted by epifant View Post
      Jeg ser for meg mye krangling på telefon og brev dersom man skulle begynne å mistro alt og alle...
      Hehe.. Så sant så sant.

      Det jeg mente med å blåøyd tro på målingene var rettet mot lasermålinger og målinger av gjennomsnittsfart gjort fra politibilen. Noe man med sikkerhet vet er totalt feilaktige målinger.

      Men det stemmer som du sier; Artikkelen skrev ikke noe om at fotoboksen målte feil. Jeg tør påstå at fotobokser er eneste mulighet for å få en korrekt måling. (så sant de er sertifisert og kontrollert innen for gitt tidsramme).

      - Selv om den ikke ble resertifisert, har den fungert helt fint, forsikrer Nyborg.
      Dette stemmer nok. Men er den ikke resertifisert så er den ikke resertifisert. Sånn er reglene.

      Tror nok du trakk det smarteste strået ved å heller være på jobb to timer ekstra fremfor å skulle diskutere med en politijurist. Du hadde jo tross alt kjørt for fort.. ;p
      [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Hender jo at de gjør feil og da.. Det som er litt surt,for det bør vel egentlig ikke skje. Men det går an å snakke med politi også =) Man skal kunne spore kalibreringa til utstyre som er brukt til å måle med,å hvis man ikke har gjort dette til punkt å prikke så går det an å snakke seg fra bot ( Hvis man er uskyldig å gidder å diskutere)

        Ble litt avsporing men

        Comment


        • #5
          Originally posted by thomasekeli View Post
          Og enda bedre. Hva får folk til å faktisk tro på lasermålinger!? Må ha vært en dårlig barndom..
          Hva får folk til å faktisk tro på alt som skrives i avisene?

          Frode

          Comment


          • #6
            Originally posted by thomasekeli View Post
            ...Noe man med sikkerhet vet er totalt feilaktige målinger....
            Er det ikke litt drøyt å si at man vet med sikkerhet at enhver lasermåling er totalt feilaktig?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jobbe88 View Post
              Hender jo at de gjør feil og da.. Det som er litt surt,for det bør vel egentlig ikke skje. Men det går an å snakke med politi også =) Man skal kunne spore kalibreringa til utstyre som er brukt til å måle med,å hvis man ikke har gjort dette til punkt å prikke så går det an å snakke seg fra bot ( Hvis man er uskyldig å gidder å diskutere)

              Ble litt avsporing men
              Jeg har den "beste" boten: ble stoppet den 14 mars for noen år siden, av sivilbil med to betjenter i, greit nok, hadde kjørt for fort i 3 felts vei, 2 felt den retningen jeg kjørte, var bare glad lappen holdt (Seaten gikk faktisk ikke fortere enn 114 km/t opp til Sollihøgda) Betjenten i passasjersetet skriver ut boten og presterer å skrive at ugjerningen skjedde 14.03.76 (jeg er født i 11.06.76 så han rotet litt der), det beste var hat han klarte å skrive samme dato nederst ved siden av signaturen. Jeg så ikke dette før etterpå, men jeg tror ikke det er så mange som har fått fartsbot før man er født... Har boten rammet inn :-)
              Mvh
              Lars Engen

              Comment


              • #8
                Originally posted by freddie View Post
                Er det ikke litt drøyt å si at man vet med sikkerhet at enhver lasermåling er totalt feilaktig?
                Det er under tvil på kanten for drøyt å si at enhver måling gjort med laser er feilaktig.

                Men når man vet at en laser kan vise at Oslo rådhus flytter på seg med en hastighet på 4 km/t, så er det lov å begynne å lure.
                Når man vet at reglene for bruk av laser tilsier at enheten skal stå på tripod og ikke holdes under bruk men vet at politiet driter i reglene og vel så gjerne sitter i bilen når de måler, hvilket heller ikke er lov, så kan man begynne å lure.
                Når man vet at politiet klarer å bomme med laseren og måle bilen i feltet ved siden av deg, så kan man også begynne å lure.
                Og når en professor som er ekspert innen laser beviser at laseren som politiet bruker er alt for dårlig til det den brukes til, så kan man også begynne å lure.
                Og når politiet sluttet å låne ut laserene til uavhengige interesseorganisasjoner som ønsket å gjøre målinger (på lukket område. les: bilde og mc blader) uten å kunne oppgi hvorfor så kan man også begynne å lure.

                For å si det mildt; det er langt flere punkter som viser at laser er en unøyaktig målemetode, enn det er punkter som viser at det er særlig brukanes til noe som helst..


                Engen: Hehe, da du har den desidert feteste bota!!
                [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                Comment


                • #9
                  Originally posted by thomasekeli View Post
                  For å si det mildt; det er langt flere punkter som viser at laser er en unøyaktig målemetode, enn det er punkter som viser at det er særlig brukanes til noe som helst..
                  ...og allikevel er de eneste gangene jeg har blitt tatt i laserkontroll de gangene jeg faktisk har kjørt for fort. Holder jeg fartsgrensa får jeg kjøre videre uten bot. Nøyaktig nok for meg - har ikke mye til overs for dem som på død og liv skal krangle når de selv vet de har kjørt aaaaaltfor fort.
                  Espen Skogen
                  espen@emmaweb.no
                  ---
                  Webmaster for www.emmaweb.no.

                  Comment


                  • #10
                    Hehe, nei det kan jeg være helt enig med deg i. Så sant ikke førerkortet er på vei til å ryke, så er det lite å krangle på - dersom man vet at man har kjørt for fort. Men det er jo kjipt å bli stoppa og få beskjed om at du har kjørt en del fortere enn det du selv vet at du har gjort. Men er man en ærlig sjel så kan man jo da si at man godtar at man er blitt tatt på fersken, men at man ikke kan gå med på målingen fordi den er kunstig høy. Hvis du skjønner hva jeg mener
                    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      tripod eller sånn kolbe sak.. arm støtte, kall det hva du vill. politiet eier uansett..
                      sound.vision.soul

                      Type R

                      Comment


                      • #12
                        "eier" som i "er best", eller som i "de bestemmer uansett"? (Kan forståes på forskjellige måter )
                        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          de bestemmer uansett..
                          sound.vision.soul

                          Type R

                          Comment


                          • #14
                            nja... Der og da – tror de. Men i all hovedsak er det nå tross alt lover og regler som bestemmer, da..
                            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Javelja gutter, da var det min tur...

                              Ble målt til 143 i 100-sone over 5.5km av sivil MC med police pilot på E18, motorvei kl. A. Dvs. at jeg er 2km/t over lappmistegrensa er på 141km/t. Jeg benekter på ingen måte å ha kjørt for fort, men skulle gjerne klart å krangle det ned et par km for å beholde lappen. Det passer meget dårlig å være uten lappen, og jeg tar en kraftig bot "med glede" om jeg slipper å miste lappen.

                              Som politmannen påpekte; Jeg kjørte ryddig og pent, kun forbi i venstrefila, brukte alltid blinklys, ikke tett trafikk, midt på dagen på tørre veier, lovlig og stabil bil laget for slike veier og hastigheter, har hatt lappen i 9 år sammenhengende, og har kun et forenklet forelegg bak meg.

                              Syns forøvrig at målingen virker noe høy (han påstod jeg hadde hatt 160 som bare er bullshit, jeg lå i jevn fart på ca. 140 på mitt speedometer hele tiden, men at HAN kan ha hatt det tviler jeg ikke på).

                              Jeg sliter litt med å akseptere en slik police pilot måling, enn så lenge det er et så elendig instrument som det er. Det kan jo være så kalibrert det bare vil om han velger å trykke en lyktestolpe for sent eller for tidlig, så er resultatet forskrudd allikevel. Han lå ganske langt bak meg, og la seg opp i ræva mi først i det han slo på blålysa etter 5.5km.

                              Finnes det noen triks i ludo for å krangle ned hastigheten de to kilometrene jeg så sårt trenger?

                              Comment

                              Working...
                              X