Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høytallerbygge i veggen hjemme... trenger tips.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høytallerbygge i veggen hjemme... trenger tips.

    Har satt opp en vegg i stua for å få et ekstra soverom på "baksiden" av veggen.
    Ettersom stua har blitt litt mindre lurer jeg på å kvitte meg med Infinity-høytallerne jeg har pr i dag. Tror det er SM-155 ellerno de heter... er i hverfall 15" i de.
    På denne veggen har jeg hengt opp en 42" LCD og lurer på å felle inn elementer på hver side av denne som erstatning for Infinityhøyt.
    Veggen er nå pr dags dato kun utstyrt med mdf plater på stuesiden så jeg har full mulighet til å koble og styre på baksiden før jeg tetter der også.
    Valget av høytallere/delefilter etc må låte kurrant, ha en relativt lav pris, trøkke litt osv. Ser på mulig valg av doble 8" på hver side som en mulighet her... innvendinger?

    Det er en Denon PMA-1560 som skal drive dette. Det er en litt "eldre" amp og var vel i sin tid den største integrerte amp`n fra Denon. 2 X 150 W / Mosfet Class A.

    Har kikket litt på Eltek og Ljudia sine sider... men usikker på hva som låter bra eller ikke til en fornuftig pris.

    Noen stalltips?
    Reinhardt

  • #2
    Hembiobutiken.se har bl.a. Canton, Dynaudio, JBL og Monitor Audio. Støtter absolutt forslaget ditt om litt membranareale, men utvalget av ferdighøyttalere for innbygning med noe større enn 6" er ikke veldig stort.

    Canton Inwall 800, 1 700,- SEK


    Klipsch har også noen modeller med 8", bl.a. R-5800-W og R-3800-W, men de fant jeg ikke noe pris på i farta..
    EDIT: R-5800-W koster $399 fra Crutchfield.

    Last edited by epifant; 08-08-2008, 16:36.

    Comment


    • #3
      Har du mulighet, anbefaler jeg disse, dette er en høytaler som spiller råflott.....exact....de krever en del power men til gjenngjeld får du en høytaler som spiller gåsehud på folk flest..
      http://www.mamut.net/dynabel/exact_brosj_tester.pdf

      Comment


      • #4
        Takker for tips folkens
        Canton har jeg ikke hørt så mye bra om i grunn så jeg vet ikke... men nå har jeg ikke lyttet til så mye mer en ett sett av merket før heller så jeg skal vel ikke uttale meg for mye her. Prisen var ikke verst da

        De fra Dynabel har jeg sett litt på... men de koster nok litt mye for min del.

        Flere tips? Eller skal jeg plukke ut mellomtone og diskant fra Infintya og snekre noe i "bunn" i steden kanskje? tenke tenke...
        Last edited by vwboy; 07-08-2008, 23:59.
        Reinhardt

        Comment


        • #5
          Du skal lete en stund for å finne noe som spiller pent og trøkker litt som samtidig er billig...

          Comment


          • #6
            Originally posted by Torris View Post
            Du skal lete en stund for å finne noe som spiller pent og trøkker litt som samtidig er billig...
            Derfor jeg vurdere (som jeg skrev i forrige innlegg) å bruke diskant og mellomtone fra de jeg har. Så kan jeg legge penger i f.eks 8" eller hva jeg måtte komme ut med som resultat.
            Eller om noen kjøper høytallerne mine.. da har jeg litt mer kr å rutte med
            Reinhardt

            Comment


            • #7
              Originally posted by vwboy View Post
              Derfor jeg vurdere (som jeg skrev i forrige innlegg) å bruke diskant og mellomtone fra de jeg har. Så kan jeg legge penger i f.eks 8" eller hva jeg måtte komme ut med som resultat.
              Eller om noen kjøper høytallerne mine.. da har jeg litt mer kr å rutte med
              Om du hadde solgt Infinityene åsså kjøpt Eltek sine Exact hadde du ikke angret..
              Jeg ble veldig overasket over det flotte lydbildet, å nor jeg lukket øynene kunne jeg ikke fastsette hvor høytalerene stod....det har vel noe med plassering å gjøre.....de spiller kraftig, høyt og presist

              Comment


              • #8
                Exactene er jo utviklet for å stå på stativer et stykke fra veggen. Når man forandrer baffelstørrelsen fra 23x40cm til en hel vegg endres også frekvensresponsen ganske mye. Dersom det i tillegg er lagt inn baffelstep-korrigering i delefilteret (noe jeg vil tro det er) blir det i hvert fall galt.

                Exact er en god konstruksjon, men jeg tror ikke den passer trådstarters behov. Den er dessuten ganske dyr, og i den prisklassen finnes det flere gode høyttalere som er konstruert for nettopp in-wall montering, som f.eks. Dynaudio IP 24.



                Klipsch R-5800-W koster forresten $399 fra Crutchfield.

                Comment

                Working...
                X