Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frese spørsmål

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Frese spørsmål

Jeg har en fres der jeg skulle gjerne ha freset til 6"
    men denne fresen jeg har så går pinnen ut i 4" og da når jeg sirkler denne fresen så blir det jo 8" sier jo seg selv .. men må kjøre detta manuelt for å få 6" som ikke blir eksakt rundt noe som jeg ikke kan ha. jeg skal ha 100% da dette er meget synlig. !

noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre eller annet utstyr å få kjøpt ?
    eller må jeg gjør dette manuelt ?
    Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

Ikke så vanskelig.
    Lag deg en mal av mdf eller noe du har liggende.

Til høyre i bildet her ser du en kjapp mal jeg lagde da jeg måtte frese ut noen hull.

Du bare fester fresen på et vis til plata, og borrer et hull 3" fra fresestålets ytterkant som du skrur fast i plata du skal frese på.
    No problem.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Kjøp deg en sirkeljg, eller lag deg en mal som sqwannabe sier.
      Mvh
      Rolf Try Nygård

Comment

en sirkel jig? hvor får jeg tak i det hehe?
        det som er greia er at den må være 100% rundt. må så og si ha det i den sirkelen i stål og så dra den rundt. men har jo ikke noe maskin som gjør den rund igjen bortsett fra passer men da er det jo å kutte det igjen så da er vi jo tilbake igjen haahah! .. vanskelig detta skulle være.

Comment

Tror ikke du helt forstår hva vi mener.
          Altså, hva skjer om du borrer et hull midt i en plankebit og skrur den fast til et underlag og dytter på den ene siden? Jo, den lager en sirkel - en helt rundt sirkel, ikke en firkant eller hva du forestiller deg

Samme skal du gjøre, bare at du setter fresen på den ene siden med rett avstand fra sentrum. Da får du sirkelen du trenger.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Hvis du ser på underlaget til fresen, altså den delen du presser ned mot bordet hver gang du freser, så ser du at det er noen skruer der. Skru av disse, og det vil ligge ei plate der som du kan ta bort. Lag så fire identiske hull på ei tynn mdf plate, ei plexiglassplate eller lignende. Så lager du ett hull i platen der fresestålet går igjennom. Så etter det, så lager du ett hull til, som passer med størrelsen på det elementet du skal lage med tanke på avstand.. Fan, det ble jaggu meg dårlig forklart.. hehe

Anyway, ei plate, hull for fresestål, en senterbolt som du kan sette ned i senter for det nye hullet som du har målt opp avstanden på plexiplata.. Så burde du klare å lage en perfekt sirkel.
            Sture Vedal

Comment

Her der bilder som lovt Var det slik en du tenkte på?:

Comment

Denna jiggen som det kalles har du kjøpt ekstra right ?
                jeg fant noe likt på denne siden .
                http://www.mamut.net/controls/shop/s...d=80&subgid=88

finnes det andre steder å få kjøpt dette også?

Comment

Jepp, er kjøpt ekstra. Kostet 8-900kr tror jeg.

Comment

Var ikke så ille pris på den fresejiggen der da Da er det vel bare å handle i vei..
                    Sture Vedal

Comment

så dette er en billig jigg som funker bra ?
                      finnes ikke noen andre steder å få kjøpt dette da? butikk osv for eksempel?

Comment

Working...
                      X