Announcement

Collapse
No announcement yet.

En litt kjedelig situasjon ("Parkeringsbulk")

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• En litt kjedelig situasjon ("Parkeringsbulk")

Dette innlegget har jeg også postet på volvoforum.no. Bare for å presisere litt så det er en '96 850 R det er snakk om. http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=4117

Igår når jeg kjørte sønnen min til svigers så merket jeg at det var kommet en solid bulk på høyre bakdør, den er riktignok ikke større enn ca en femmer, men det er mye lakk som er borte også En skikkelig kjip skade.
    Bilen har stått på min private parkeringsplass siden mandag, og ved nærmere ettersyn så fant jeg igjen den lakken som mangler på min dør på kanten til venstre bakdør på bilen til naboen, de har plass på høyresiden av oss.

Jeg syns det var skikkelig kjipt å gå å snakke med naboen igår, de er veldig ålreite folk og har vært veldig generøse og lot oss låne leiligheten deres 3 uker i sommer mens vi pusset opp hjemme (i ferien deres). De ville ikke ha noe for å låne bort leiligheten men vi kjøpte gavekort på ikea på 500,- og endel bøker og barneting til døtrene deres som takk for lånet.

Når jeg snakket med de igår så innrømmet de at det var de som hadde laget bulken, og så vidt jeg forstod var det heller ikke noe problem at de skulle betale for skaden.

Men idag kom de opp for å snakke om saken, og da sier han plutselig at han syns vi utnytter situasjonen og at siden bilen er 12 år gammel så er ikke dette noe stor sak. De snakket om at de hadde dårlig råd (enda de beviselig har bedre råd enn oss som lever på kun min lønn) og at vi hadde ødelagt kvelden deres igår for de skulle ut og spise.
    Og siden det er litt andre småskader og sår i lakken så syns de ikke at dette var noe særlig annet enn å rubbe over og polere og glemme saken. Og lakken på bilen min var såpass falmet og stygg fra før også mente han, greit at bilen min er møkkete nå og lakken har ikke helt den samme fargen som den hadde for 12år siden så er (ehh var den) den stort sett hel og fin. Han tilbød meg 1000,- også skulle vi være ferdig med saken.
    Jeg hadde tenkt å prøve å få fikset skaden og utifra hvor dyrt det blir så fikk jeg se etterhvert hva det blir til med penger, jeg ville aldri latt de betale fullpris fordi de har vært såpass generøse og lånt oss leiligheten deres og på den måten gjort oppussingen vår til en langt lettere jobb.
    Det frister jo egentlig ikke å være så kul tilbake etter samtalen vår idag, jeg forklarte at jeg overhodet ikke er ute etter å melke dem for penger eller tjene på dette på noen måte. Jeg avslo tilbudet om 1000,- fordi jeg ikke har lyst til å gjøre noe som helst før skaden er blitt vurdert av noen som kan dette.

Etter hva jeg skjønner så kan slike skader koste alt fra 2 til 6 tusen å fikse, faren til naboen jobber som lakkerer og oppretter og hadde ikke det vært sinnsvakt langt unna så kunne han fikset dette for dem men det koster mer i bensin dit enn skaden utgjør.
    Jeg lurer litt på hva dere tenker om dette? Jeg er helt satt ut av samtalen vi hadde idag, og jeg er litt overrasket over at bilen min ble omtalt så nedlatende, det er ikke snakk om en 12år gammel 850 til 30-40tusen akkurat

Hva burde jeg gjøre? Vi har hatt veldig godt forhold til naboen så lenge de har bodd her og det er jo kjipt å ødelegge et godt naboskap pga slike ting, men jeg føler at det er noen grenser som er tråkket over her.
    Snakket såvidt om dette med en av de andre naboene istad og første reaksjonen hennes var at man lager ikke en så stor bulk med dørkanten uten å merke det, det samme sa svigers når de fikk høre om det også. De sier jo at de ikke har merket noenting noe jeg i utgangspunktet trodde på fordi det er veldig utypisk de å prøve lure seg unna noe sånt, og de hadde jo ikke fjernet lakkrestene fra sin dørkant heller.

Hva tenker dere? Har aldri vært i en slik situasjon før...

A

Pay up sucker sier jeg. Det kan ha vært en av ungene dems som har gjort dette med bakdøra uten at foreldrene var klar over det. Men uansett bil og tilstand så har du krav på å få utbedret skaden til en slik stand bilen var før uhellet. Om det da blir vanskelig å lakkere bare døra pga fargeforskjell, så er ikke det ditt problem at baksjermen også må lakkes.

Få dette taksert hos et autorisert verksted, fremlegg takst for naboen og ta saken derfra.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Det er en skikkelig kjip situasjon du har havnet i, men det er jo ikke din skyld!
      Jeg sier som Pål her; få en takst på det og ta det derfra.
      Naboen din har ikke noe med å mene noe som helst om brukstilstanden på bilen din, han skal bare stå økonomisk ansvarlig for det han eller barna hans gjør.

Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Barna hans er så små at de umulig kan åpne en dør, dessuten sitter begge ungene på den andre siden av bilen deres. Jeg får bare ringe et verksted og få taksert skaden så fort som mulig. Noen anbefalinger på verksteder i Oslo-området?

A

Comment

Huff, kjip situasjon, men det er merkelig hvordan folk endrer seg så fort man får penger inn i regnestykket dessverre :/
          Mvh
          Rolf Try Nygård

Comment

Det der hørtes ikke så artig ut nei.
            Du kan jo fåreslå en skademelding ? Mulig at naboene dine kommer billigere unda da (med tanke på kr) men i det lange løp så er det jo en uting det og...
            VW Corrado - Prosjekt bil
            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
            I´m BANKRUPT - A G60 owner

Comment

Utrolig kjipe saker.
              Det du i hvertfall i utgangspunktet har vært heldig med er at vedkommende har erkjent skyld.
              På den annen side er du uheldig da du har et såpass godt forhold til naboen din. Kinkig situasjon - uten tvil.

Hva han synes om bilen din er så irrelevant i denne saken som det kan få blitt. Det er det også greit å gjøre naboen din klar over. Du trenger kanskje ikke akkurat å dra ut en triade i det vide og det brede, men han må så absolutt være inneforstått med at hva han synes, mener eller tror om bilen din ikke er en faktor her i det hele tatt. Jeg ville ikke gitt slipp på nøyaktig det punktet, og handlet videre, før han innser at dette.

Igjen, så er du jo egentlig i en slik heldig situasjon at naboen din er interessert i å gjøre opp for seg. Dog etter at du først fulgte bevisene og tok kontakt med ham.. Men det får så være.
              Og slik det høres ut så er ikke din kjære nabo et "bil-menneske" som forstår kosnadene rundt dette med bil.. Det jeg hadde spilt på da var jo å få ham til å høre med sin far, ettersom jeg forstod det slik at han var biloppretter, så kanskje farens hans kunne forklart litt hva slike skader koster. Når naboen din antageligvis da forstår at slikt koster penger så kanskje han klarer å se på saken med litt andre øyne.

Ellers er det jo som nevnt over her; første bud er så klart å få tatt en takst av skaden. Du kan jo så klart også foreslå for naboen din at han kan høre med forsikringsselskapet sitt hvor dyrt det vil bli å få dem til å dekke skaden. Men dette vil neppe lønne seg for ham..

Det er uten tvil svært hyggelig av dem å låne vekk leiligheten sin i tre uker - jeg hadde aldri i helvete gjort noe liknende - men det er fortsatt ikke slik at du står i evig gjeld til dem. Du har tross alt ikke solgt sjela di.
              Noe annet som slår meg er også at ettersom dere er et par gode naboer burde ikke denne saken være et problem.. Så klart er det kjipt det som har skjedd, men skjedd er skjedd, og nå må det ordnes opp!

I værste fall er det jo bare å fylle ut en skademelding uten å blande inn naboen din, også får han seg en ubehagelig overraskelse når han henter posten en dag.. Men det vil jo være svært lite hyggelig gjort, men igjen, hardt mot hardt.

Jeg har litt vanskelig for å se at naboen din har problemer med å godta forholdene.. Situasjonen faller for meg som absurd..

Det du sier om at du er villig til å dekke noe av kostnadene selv, litt som en takk for låne for leiligheten i sommer, og litt som en fredsbevaring av naboforholdet deres, er jo svært pent tenkt. Jeg ville kanskje lagt frem dette under samtalen dere må ha etter en takst av skaden.

Så igjen er det jo litt opp til deg hvor du vil ta taksten, noe som så klart er en faktor for hvor kostbart det vil bli.. Noen er dyrere enn andre etc. Jeg ville dog ikke degradert meg til en bakgårdsjobb bare for å få presset ned prisen til noe som du kan få naboen din med på..

En siste tanke er at dersom naboen din er så ute å kjøre at han ikke ser sitt ansvar i denne saken så er han dog ikke mye til god nabo......

Hva med å få ham til å undertegne et skriv hvor han skriftelig påtar seg skyld i skaden, slik at han ikke plutselig gjør helomvending...

Uansett skal du ha lykke til! Slike situasjoner er alltid kjedelige.
              [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Hei,

Er dette ordnet opp i?

Greit at man skal ha respekt for andres ting. Og at man skal gjøre opp for seg.

Som du skriver så er det ikke store skaden. Er forholdet dere i mellom så bra som du skriver så ville jeg gitt faen i det så lenge naboen har dårlig råd.
                Men nå er kanskje jeg en av de personene som også tenker at ting bare er ting.
                Jeg kjørte en veldig pen og strøken 406 Coupe for noen år siden. Lånte bort bilen flere ganger og en gang i blant så kom den tilbake med diverse feil. Blandt annet en gang måtte jeg komme dit bilen hadde stoppet. Det hele viste seg og være på grunn av uvettig kjøring over fartsdumper/is dumper. Hadde slått løs bensinfilteret. Annen gang hadde noen slått løs eksos anlegget osv osv... Hver gang dette skjedde så var det veldig gode og unge venner av meg som i utgangspunktet ville slitt med å gjøre opp for seg.

Jeg har da bare gitt faen og heller ordnet det selv. Men det kan hende det er jeg som er dum.

Min mening er iallefall gi faen. Hvis du skal fikse det så ligger det en bra bil lakkerer nede på volla ved lillestrøm. Husker ikke hva dem heter

Comment

Idag fikk jeg et brev fra naboens forsikringsselskap hvor de erkjenner skyld utifra hendelsesforløpet.
                  Han har jo nektet å skrive under på skademelding og vært generelt vanskelig å ha med å gjøre siden jeg sa fra om bulken. Så han har definitivt snudd når det gjelder å erkjenne skyld.

Det som gjør meg mest forbanna med hele dette opplegget er at absolutt alle jeg har snakket med dette om sier at man lager ikke en sånn bulk i en annen bil uten å merke at man gjør det, men han kunne ikke huske at han var borti bilen engang når jeg sa fra om dette...
                  Men nå skal det takseres og fikses, utrolig bra...

Må nevne at jeg la med bilder av skaden på min bil og lakken som hang igjen på hans dør, og en forklaring på hele hendelsesforløpet samt en liten beskrivelse av hvordan han har oppført seg.
                  Han visste ikke at jeg tok bilder før jeg sa fra om bulken

A

Comment

Det var godt å høre! Alltid fint når ting ordner seg!
                    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Bilen var ferdig opprettet og lakkert på torsdag, det ble selvfølgelig litt glansforskjell på den døra. Men nå er det ihvertfall reparert så godt det lar seg gjøre.
                      Regningen kom på 6200,-
                      Ganske stor kontrast til de 1000,- som ble tilbudt, og det er jeg sikker på at naboen var helt klar over også

A

Comment

Working...
                      X