Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til oppgave

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til oppgave

    Har en liten innleveringsoppgave til i morgen innen montering og reparasjonsteknikk som jeg håpet noen her kunne hjelpe meg litt med

    Først en regel jeg lurer på... Står i hefte vi har

    Noen som kan forklare denne utregningen litt bedre ? ops:
    Er det 4 pga fasthetsklasse 4.8? Er 100 standard ? Er 10 og 8 også standard tall? :?
    Sto liksom bare dette...

    Et par kjappe:
    Beskriv konstruksjon og virkemåte for en variator fra din egen arbeidsplass eller som du kjenner.
    Hva er en variator ?

    Hvilke særlige krav stilles det til en overføringsaksel (drivaksel, torsjonsaksel) i forhold til en bæreaksel?

    Håper noen med litt mer peiling enn meg kan hjelpe meg her

  • #2
    En variator er vel en stillbar/trinnløs frekvenstransformator..... men ikke sitèr meg på det!
    EDIT: mest kjente bruken er vel batteridriller, det er den "pipelyden" man hører når man gir bare litt gass på drillen. ....tror jeg!

    SVEIN!!????

    Mvh
    Dag Johansen
    Last edited by Dag Johansen; 13-11-2008, 19:40.
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Scootere har variator.. Men hva oppgaven dens er aner jeg ikke :P
      VW Corrado - Prosjekt bil
      Mitsubushi Lancer - Bruksbil
      It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
      I´m BANKRUPT - A G60 owner

      Comment


      • #4
        Variator i scooter mene jeg er girkassa for å si det sånn.. at den kan skifte utveksling trinnløst istedetfor i faste trinn som en vanlig automat..
        Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
        Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
        Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
        -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

        Comment


        • #5
          Originally posted by Crazytaxi View Post
          Variator i scooter mene jeg er girkassa for å si det sånn.. at den kan skifte utveksling trinnløst istedetfor i faste trinn som en vanlig automat..
          Ja der sier du no !

          Da kan vi ta en konklusjon på at variator = trinnløs utveksling av kraft ?
          Stemmer jo overens om vi tar med det Dag sier.. Men du sa frekvens da. hmmm..
          Håper detta hjalp noe, sredving
          VW Corrado - Prosjekt bil
          Mitsubushi Lancer - Bruksbil
          It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
          I´m BANKRUPT - A G60 owner

          Comment


          • #6
            Ja, hjalp da litt
            Fikk hjelp på et annet forum også, fikk tilogmed en animasjon der
            http://www.justgottascoot.com/images...ranimation.gif

            Comment


            • #7
              Hehe,kjenner igjen slike oppgaver fra da jeg gikk mekken. Du går vel grunnkurs eller vk1 mekanisk? heter vel ikke det lengre nå kanskje?

              Den skrue skalan din,Viser hvor mye en bolt med fasthetsklasse 4.8 kan settes til med maks moment.Før den går av.På de fleste verksted har man tabeller over hvor mye de forskjellige boltene tåler.Eller man kan regne det ut,som i ditt tilfelle.Du bruker den formelen der,så plotter du inn nødvendige tall.Tallene kommer av den bolten der og er ikke standard tall på f.eks en bolt med fasthetsklasse 8.8. Du har vel brukt en momentnøkkel? Du setter til med denne og vil da få rett moment.Moment er som regel regnet ut av produsenten av f.eks en maskin.Slik at det ved en reperasjon av maskinen blir satt til med samme bolter og moment som det er orginalt.Forøverig er 4.8 den bolten som tåler minst og er egentlig en drittbolt

              En variator har den enkle oppgave at når turtall eller antall omdreidninger øker.Strammer reimhjulet på den drivende akslingen seg.Denne er fjærbelastet.Når den strammer seg vil reimen gå lengre opp i reimskivene.Det kan egentlig sammelignes med at du setter på et større tannhjul for å få mere fart.Du må ha et visst turtall for at den skal koble inn og blii med rundt.når turtall avtar,skyver fjæren reimskivene i retur og driften kobles etterhvert ut,når turtallet kommer ned på et visst nivå.En variator finnes på som nevnt over på scootere og en haug av produksjonsmaskiner osv..

              En overføringsaksel skal tåle kraften den blir påført og antall rpm den blir utsatt for.Derfor stilles det store krav til ståltype og oppbyggning av denne.Den må dimmensjoners etter hvor fort den skal gå og antall nm den ska påføres.Samtidig må den dimensjoneres etter hvor lang den skal være.For å unngå kast i den,om det er langt mellom den drivende kilden til det som blir drevet av den.En bæreaksel skal tåle kraften den blir utsatt for.Altså kraften av det den bærer.Den største forskjellen er vel at overføringsakselen blir utsatt for flere påkjenninger enn en bæreaksel.

              En stund siden jeg gikk skole nå,men mener at det ble nogen lunde riktig det her.Ikke skyt meg om jeg tar feil
              Ble sikkert vanskelig og meget dårlig forklart dette.Men lykke til med innleveringen i morgen da
              Er vel det som er den store forskjellen på teori og praksis.Teori glemmer man mye av.Praksis sitter mye bedre i hodet

              Comment


              • #8
                DAG: det er variator i bryterene på batterimaskiner i form at transistor og diode

                Men i denne sammenhengen er det nok som på snøscootere og7eller mopeder Klemskivesystem som driver ei reim osv

                Hva er det du skal opp i da?? Ikke fulgt med i timene? fyfy.. hehe

                Comment


                • #9
                  Vinje: Går VG2 Teknikk og industriell produksjon som det så fint heter! Gammle elektro-mekaniske elns?
                  Hehe... Du skulle kommet med svaret litt tidligere Oppgaven ble levert i går kveld klokken 21:00!
                  Var en oppgave som ble levert med et kanskje litt dårlige svar Må bli litt skjerpings når neste oppgave kommer.
                  men, skjønner litt mer hva en variator og forskjellen på en overføringaksel å bæreaksel nå da

                  Ikke fulgt med så alt for mye på dette nei, har en lærer som er til å sovne av når han åpner kjeften:P

                  Comment


                  • #10
                    hadde en liknede lærer i "komsign" (kommunikasjon og signal) og pls styring

                    han ble bare kalt "smiley", alltid med et bredt smil og søtaktig "hass" lukt

                    Comment


                    • #11
                      Hehe :P
                      Er greit så lenge han holder seg unna faglig prat, da går det stort sett i øl-prat og damer. men så fort han kommer inn på noe faglig er det umulig å følge med

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by sredving View Post
                        Vinje: Går VG2 Teknikk og industriell produksjon som det så fint heter! Gammle elektro-mekaniske elns?
                        Hehe... Du skulle kommet med svaret litt tidligere Oppgaven ble levert i går kveld klokken 21:00!
                        Var en oppgave som ble levert med et kanskje litt dårlige svar Må bli litt skjerpings når neste oppgave kommer.
                        men, skjønner litt mer hva en variator og forskjellen på en overføringaksel å bæreaksel nå da

                        Ikke fulgt med så alt for mye på dette nei, har en lærer som er til å sovne av når han åpner kjeften:P
                        Akkurat ja Om det er det samme som elektromekaniske fag,går du det samme som jeg gjorde.Syns jeg hadde vært bort slike oppgaver før ja

                        Hehe,jeg skulle gjort det.Det ante meg at jeg svarte litt sent.Men bedre sent enn aldri tenkte jeg
                        Hehe,kan lønne seg å følge med i timene ja.At det er tamt,jo det skal jeg også skrive under på.Blir ikke så mye mere givende med en tørr lærer.

                        Toppers,da har du lært litt mere enn du kunne før Oppdrag utført
                        Du får be læreren ta flere timer om øl og damer.så dere ikke sovner alle mann

                        Comment

                        Working...
                        X