Nå må du huske på at det er andre deler i en TV, også i en forsterker, en IC'er hele veien.
Nå er jeg ingen TV-reparatør så det kan jeg ikke si noe på. Har ei heller hørt den påstanden du kommer med der.
Jeg synes du kan komme med en saklig begrunnelse på hva som gjør at en varm forsterker tåler mer "juling" enn en kald en.
Jeg må inrømme at jeg ikke har noe "bevis" eller skriv som forteller at det er farlig/risikerer å ødelegge noe hvis en gir full guffe på kald forsterker. MEN i sin tid var det et blad som het BILSTEREO SPESIAL,og når de testa bl.a forsterkere ble de slått på og varmet en tid før testing. Dette var vel for at lyden skulle bli mykere osv. Men allerede da anbefalte de å varme forsterkere for å minske faren for at levetiden ble forkortet... Hadde hele blad-serien men mista de i en brann(faen også....)
Så jeg velger å tro at det ikke er bra å røyne et stereoanlegg når det ikke har fått opp drifts-temperatur.....
Men som sagt: Jeg er ute etter en sånn Rockford-forsterker,så da tror jeg vi avlutter denne diskusjonen om hva som er bra og ikke bra i hver våres mening om hva som kan skje og ikke skje. Jeg respekterer at du Typhon har en anna mening enn den jeg har..... Hvem som har rett eller galt i sine påstander vet jeg ikke,men jeg respekterer din.....
Ha en fin Kveld/Natt Typhon
Hvis du har holdt på med stereo fra tilbake på 80 tallet så burde du da vite at det eneste som forlenger levetiden på bilstereo utstyr er å ikke spille så høyt at høyttalere lager ulyder (kaldt eller varmt) og selvfølgelig instalasjon. Sitter ting fast så er det mindre sjans for at ledninger hopper av, at noe faller ned på forsterkere eller høyttalere. Festing av ledninger er også viktig da det er mindre sjans for annen bevegelse enn forsterker så ledningene ikke "gnager" seg løs fra forsterkeren/høyttaleren. Miste Jord til forsterkeren er vel den feilen som går igjen mest. Jord velger da å gå i signal kablen og brenne av jordbanen i spiller. Så vanlig at pioneer faktisk har satt sikring på jordbanen.
At elektronisk komponenter trenger varme er og blir tull.. kan jeg da spørre hvorfor man kan overklokke en pc som er nedkjølt til -30grader mange ganger mer enn en som ligger på vanlig tempratur? Jo kjøligere en pc er jo mer stabil er den.
Noen vil vel si at en temperert forsterker vil spille bedre enn en kald en og dette er jeg helt enig i, dette er fordi forsterkeren oppfører seg bittelitt mer stabilt da den faktisk har nådd arbeidstempratur. Gjenstår å se om noen faktisk hører forskjell på dette da. (i bil)
Kan ligge noe i som du selv nevner at metallet i komponenter utvider seg ved varme og skaper et større tversnitt, men dette er minimalt og har ikke noe å si at man "bråvarmer" metaller. Det er når det blir for varmt det er fare for å ødelegge noe. Samme om man når "for varm" på kort eller lang tid.
Jeg kan gå med på at det mekaniske i en høyttaler ikke trenger å ha godt av å spille på full guffe når den er iskald, men her er det snakk om å kjøpe en forsterker. Da er vel høyttalerne den har spilt på uinteresante. Men skal du varme opp høyttalere så bør de få passiv varme, skal like å se du varmer opp en diskant med å spille på den i -30
Du nevner vi ikke for lov å spille på anlegget ditt, litt synd det da.. men du for ikke lov å spytte på mitt heller
Og du virker jo så jævla voksen med den skrivemåten...
Du som er Admin her burde i værtfall vite bedre enn dette. har aldri sagt jeg er så utrolig voksen her.
Men du som er admin Burde jo gå forran som ett godt exempel her????
Du som er Admin her burde i værtfall vite bedre enn dette. har aldri sagt jeg er så utrolig voksen her.
Men du som er admin Burde jo gå forran som ett godt exempel her????
Fordi jeg gidderke å se på at en person ber folk vokse opp, også trøkker du det ut på denne måten:
HALLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HAN FYREN HER SKAL KJØPE NOE! HVORFOR F***
Han har sine måter å gjøre ting på. Kan ikek alle respektere dette? sikker på att alle å en vær her inne har sin egen måte å gjøre tingene sine på. men ser ikke att noen kverulerer på det???
HAN HAR SIN MENING. DERE HAR DERES MENING: VOKS OPP FOR F***
Jeg kan gå med på at det mekaniske i en høyttaler ikke trenger å ha godt av å spille på full guffe når den er iskald, men her er det snakk om å kjøpe en forsterker. Da er vel høyttalerne den har spilt på uinteresante.
Hvis en kortslutter utgangen mange nok ganger går den istykker: Det er akkurat som å tøye en strikk... Den ryker til slutt.
Den påstanden fikk jeg fra en person som solgte meg bilstereo,og som er en erfaren konkurransemann. Så har forsterkeren blitt utsatt for noen/endel ødelagte elementer er den ikke i den stand den var når den var ny!!! Men det er ingen måte å måle/teste seg fram til hvor mye levetid en forsterker har igjen..... Og det er som sagt ikke hørbart.....
Comment