Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krangletråd om varme forsterkere, og annen usaklighet.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Krangletråd om varme forsterkere, og annen usaklighet.

Originally posted by Bassoflove
    Må være i god stand og ikke brukt på flatt jærn m en gang anlegget har blitt slått på......(seriøst.....en varmer anlegget før en drar på).
    Ehm... hva slags påstand er det?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Originally posted by Typhon View Post
    Ehm... hva slags påstand er det?
    Jeg mener at en hver seriøs person ikke gir max volume på anlegget før en har varmet det litt opp... På lik linje med at en gir ikke 6000 rmp på en kald bilmotor(spesielt Opel og BMW).
    Og derfor vil jeg ha en forsterker som en seriøs bilstereo-entusiast har hatt.... Correckt me if i´m wrong...
    No Windows-crap,just Mac Power

Comment

En bilmotor er mekanisk og en forsterker er elektriske komponenter. Hvor er sammenlignings grunnlaget?
      Må vel innrømme at jeg ikke gir fult volum på anlegget hvis det er kaldt, men dette er pga høyttalerne kan låte litt hardt ut når de er kalde. Samme hvis de har stått lenge uten å vært brukt.

En forsterker spiller vel mer stabilt når den har fått varme, men at den blir ødelagt/mer slitt av å spille høyt når den er kaldt er tull.

Og hvordan ville du sjekket det hvis jeg hadde en slik forsterker å selge deg. Jeg har brukt den kun på full guffe, men påstår den bare har spilt "pent"?
      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Jeg påsto ikke at noe blir ødelagt hvis en ga fullt volume når det var kaldt.... Men jeg påstår at det er u-seriøst å gi flatt jærn på ting som er kaldt.... Og defor hadde håpet å finne en som kunne selge meg en forsterker han visste med god samvittighet ble tatt vare på. 14 lapper er til dels MYE penger for enkelte,og en slik R/F forsterker er ikke akkurat daglidags å se baki kofferten på en bil....

Jeg har nå spilt med en power bd 1500 og en pioneer ts-w 383F i godt over 6 år,og den har holdt. Men det tror jeg har med pen innspilling og at jeg varmer anlegget før jeg drar på...

Håper jeg ikke setter noe på "kok" for mine uttalelser,for dette er KUN AV EGEN ERFARING og jeg er ikke en veldig erfaren bilstereomann.(kansje jeg heller skulle holde kjeft,å la de som vet bedre flire av mine påstander)
        Men jeg vet hva jeg vil ha....

Comment

jo kaldere det er jo mindre motstand har du, så er vel helst elementa som får det.
          Correckt me if i´m wrong!!

Comment

Good luck med å sjekke det iallefall
            Mvh
            Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by Bassoflove View Post
              Jeg påsto ikke at noe blir ødelagt hvis en ga fullt volume når det var kaldt.... Men jeg påstår at det er u-seriøst å gi flatt jærn på ting som er kaldt.... Og defor hadde håpet å finne en som kunne selge meg en forsterker han visste med god samvittighet ble tatt vare på. 14 lapper er til dels MYE penger for enkelte,og en slik R/F forsterker er ikke akkurat daglidags å se baki kofferten på en bil....

Jeg har nå spilt med en power bd 1500 og en pioneer ts-w 383F i godt over 6 år,og den har holdt. Men det tror jeg har med pen innspilling og at jeg varmer anlegget før jeg drar på...

Håper jeg ikke setter noe på "kok" for mine uttalelser,for dette er KUN AV EGEN ERFARING og jeg er ikke en veldig erfaren bilstereomann.(kansje jeg heller skulle holde kjeft,å la de som vet bedre flire av mine påstander)
              Men jeg vet hva jeg vil ha....
              Skavvi seee....

Du mener det er useriøst å skru opp volumet med en gang? Du mener anlegget har holdt i 6 år på grunn av at du har gjort det du beskriver der?

Tullball!

Så ikke tenk på det en gang. Har du noen teorier om HVA som kan bli ødelagt om man guffer på?
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

Comment

Skal ikke begynne å lage stor diskusjom om hva jeg kan og ikke kan.... Jeg er kun en som ikke har kjempemye jeg skulle ha sagt i forhold til andre erfarene,bare min oppfattelse at JEG mener at det er useriøst å dra på når anlegget er kaldt.....
                Det som blir sagt om min sammenligning med en bilmotor kontra en forsterker(og resten av anlegget for den sags skyld) er at det er elektronikk kontra mekaniske komponenter. Hva er inni en la oss no si IC(chip)? er det flytende eller er det metall? Og når metall er kaldt,hva er det da? Jo"mindre" enn når det er varmt. Så da vil jo forsterker etterhvert bli varm og metallet i IC´er bli utvidet.
                Så det som blir påstått at det ikke spiller noen rolle om det blir belastet når anlegget er kaldt vil jeg si er likså mye tull.
                Hva som kan bli skada? Godt spørsmål..... Sikkert ingenting. Men brå temperatur-svigninger er vel garantert ikke bra inni en IC,eller? Så det er jo en grunn at det finnes verksteder for forsterkere/bilstereo og at de må på rep.... Kunne jo vært morsomt å høre hva de som jobber med slik får inn til rep. og hva årsaken til en "forsterkerhavari" som regel er.(ser bort fra alle de som kobler pluss og minus feil dah....)

Og det med at jeg har fått min Pioneer 15 tommer til å vare er ikke for jeg har behandlet det med omhu,men flax eller skjebnen????? Eller kansje jeg ikke har spilt høyt nok? Jeg har spilt til det LUKTA svidd(pioneer har d m å lukte...) og magneten har vært så varm at en kunne høre det fresa hvis en spytta på den. Fremdeles ingen ulyder fra den..... Det eneste er jo at den ikke er like stiv i opphenget som da den var ny....

Men som sagt,jeg er kun mannen i gata med interesse for bilstereo. Dere som svarer meg har vel mere erfaring,så da bøyer jeg meg i støvet og BEKLAGER MINE UTTALELSER hvis noen skulle føle seg støtt.

Ska nå gå ut i -18 grader å vri flatt jærn på anlegget..... Tar sikkert ikke skade....

Men ønsker fortsatt en PENT BEHANDLET bd 40001........

Comment

Du kan IKKE sammenligne bilmotor og transistorer as.
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by Bassoflove View Post
                    magneten har vært så varm at en kunne høre det fresa hvis en spytta på den.
                    Unnskyld meg, men har du drevet spyttet på anlegget ditt... hmm..
                    Terje Lie
                    99 53 66 00
                    terje_lie@yahoo.no

Comment

litt synd på dem som har kjøpt den bassen^^ hehe!

Comment

kan ikke denne mannen få lov til å ha sine meninger uten att vi må drive å rakke ned på hans meninger?hvir han vil ha en amp som er behandlet slik så skal han vel da få lov til det?

Men sammenligne transistorer og en mekanisk motor. den er litt drøy da. hehe.

Å du må ha lykke til med å finne en slik amp brukt som er behandlet slik. mitt råd: KJØP EN NY EN!
                        MTX Stinger Alpine

MTX VW Golf 3 1998 STV.

Comment

Å du må ha lykke til med å finne en slik amp brukt som er behandlet slik. mitt råd: KJØP EN NY EN!
                          Heh, problemet er at du ikke finner en brukt en... Fordi de dør jo hele gjengen...
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

Comment

hehe så pass ja. har aldri att noe forhold til RF hehe. er di dårlige?
                            MTX Stinger Alpine

MTX VW Golf 3 1998 STV.

Comment

Originally posted by neptyr View Post
                              Heh, problemet er at du ikke finner en brukt en... Fordi de dør jo hele gjengen...
                              Det er første gangen jeg hører at de går istykker. Bare hørt no greier at Første modellene hadde noe dårlige lodde-pungter
                              Hvor har du slik info ifra? Sånn at jeg heller får gå for en bd 30001 hvis bd 40001 er så dårlig.....

Comment

Working...
                              X