Announcement

Collapse
No announcement yet.

Privatbil på jobb.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    joda, greit nok, men det er 3.5 pr km som staten har satt som sats, alt over må skattes som vanlig inntekt som pål har satt opp i oversikten..

    Du bør se i arbeidskontrakten din før du gjør noe drastisk ihvertfall, kan være det står der at du skal disponere egen bil mot godtgjørelse iflg statens satser.......

    Måtte selv bruke privatbil en stund i læretiden, verktøy og hvitevaredeler alle veier, og ute på jobb alene, så du er ikke alene om å bli "brukt" og ikke "lært"

    Comment


    • #17
      Hm..
      Pål forklarte jo saker og ting her etter boka. Så da er jo det på det rene. Godt.
      Og som det nevnes; 3,50 (statens sats) er hva du får for å bruke privatbil i jobben. Og han fakturerer jo ikke kunden for din kjøregodtgjørelse. Hvis du tror det har du misforstått en del..
      Du (som ansatt) koster kunden penger (basicly) fra du går ut døra på jobb, og helt til du er tilbake.. Si at det tar deg et kvarter hver vei å kjøre, samt at jobben tar deg 30 minutter - så fakturerer sjefen (i dette eksempelet) én time. Dette er hva du har kostet. Ser du forskjellen..? Så.. Joda, på en måte kan man jo misforstå og påstå at sjefen tjener fett på at du kjører din egen bil og får kilometergodtgjørelse. Men det er jo å warpe virkeligheten ut av en annen verden.. Sjefen din hadde fakturert én time (jfr. eksempelet over) enten du kjører din egen bil, eller har en firmabil til disposisjon.
      Måtte bare få si akkurat det... Virka ikke som at du viste helt hva du var misfornøyd med.. Flaut å komme til sjefen og være grinete på han med den simple grunnløse påstanden om at han tjener penger på at du bruker din egen bil..

      Sånn ellers, som et tillegg til andres kommentarer, spesielt Svein hadde en fin kommentar synes jeg, så vil jeg si at å bruke privatbil som fremkomstmiddel i jobben ikke bør sees på som en belastning hvis du får kilometergodtgjørelse. Sånn i utgangspunktet. Det må i og for seg være opp til hver enkelt. Det som er værre er om du pga yrke og oppdrag er "tvunget" (jfr. pokkanødt) til å frakte ustyr og materialer med egen bil. Det er vel der de fleste ville sagt stopp. Så akkurat det synes jeg du gjør klokt i å fighte for. Selv om jeg ikke helt forstår hvorfor du gidder å fighte på det selv, når du har en caddy som du sier er helt OK å bruke til frakt av utstyr og materialer..
      Det er litt sånn.. Choose your battles.. (La de andre fighte for seg..)

      Og en siste ting.. Det bør vel helst være rett og se riktig ut - eller...?
      [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

      Comment


      • #18
        Kan da legge til at håndtverkere ofte har en egen post på fakturaen til kunden, som heter transport/kjøring. Den skal nok dekke inn bompenger, bensin og det generelle bilholdet. De fakturerer også for den tiden de sitter i bilen. Så litt dobelt opp blir det. Men sånn er det bare.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #19
          Slik er har fårstått det (firmabil) så blir kunde fakturert for 7,- pr km kjøring.
          ergo, sjefen tjener 3.5,- pr km kjøring på min bil.. (om faktureringa er den samme for privatbil). ka eg bruker i antall timer til kunde driter eg jo i, for det får jo eg betalt uansett.. (til den grad ei lærlinglønn er og kalle og få betalt :P )
          Nå har eg ikkje fått tatt skikkeli research på dette for det er visst et tema han ikkje vil snakke om.
          OG! bruker eg et kvarter til/fra, + halvtime arbeid, så skriver eg 1.5t for det er jo papirarbeid også. materiell føring og timeliste. osv..

          Nå figher eg og litt på vegne av dei andre i firmaet som har fin 5 seter til 100.000,-.
          og eg figher litt på at han løken av en sjef skal behandle lærlingane bedre.. kjeme så jævli piss ut av han innimellom at halvparten er nok.
          - du er kun lærling, så du skal kun lære, og det er eg som bestemmer.. men alikvel får vi ansvaret til en montør. (uten lønna for det.)
          blitt stormannsgalen heile fyren.
          og eg har full kontroll på ka eg er missfornøgd med i firmaet. og eg er ikkje sjenert på det.
          Tor Even -
          Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
          Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
          The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

          Comment


          • #20
            Jeg skal ikke legge meg opp i pengediskusjonen, men hadde du jobbet hos meg hadde du nok måttet pakke sakene og funnet deg en annen jobb.
            Alt du skriver her blir stående for all offentlighet, og det å bruke nedsettende kallenavn på sjefen din er svært ulurt i mine øyne.
            Mitt tips er at du forholder deg saklig og dropper de nedsettende ordene om sjefen din.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #21
              Nå skal det seinast at det er en veldig bra plass og jobbe på... kjempe miljø, og dritbra firmafeste..
              men.... føler at regler ovenfor lærlinger, og lønn. osv ikkje blir overjoldt... overtidbetalinga første halvåret/9mnd var jo feil.. så det er det MYKJE penga vi ikkje har fått...
              slikt blir eg jo irritert av.
              Tor Even -
              Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
              Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
              The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

              Comment


              • #22
                Penger er ikke alt, men ganske mye når man ikke har dem. Som lærling kan man ikke jobben like godt som en arbeidstaker som er motivert, har respekt og ydmykhet i faget.Derav ordet lærling. Om du blir benyttet som en ressurs i form av å tjene hard cash til bedriften,er dette feil utgangspunkt både fra deg og bedriften. Som lærling skal du ikke bare opparbeide deg kunnskap om hvilken vei strømmen går,sage beint eller whatever. Man skal også vite hvordan man ter seg overfor kunder og andre samarbeidsparter.
                Etter mitt skjønn er det å kunne ha respekt og ydmykhet overfor kunder og andre en vel så viktig del av læringen som den rent praktiske. Å føre timer med gaffel/ annen kreativ omgang med timelister etc. fører til at du ikke har opparbeidet deg den nødvendige ydmykhet og respekt for den som betaler lønna di, nemlig den stakkars jævelen som må betale 650 kr timen for å få besøk av,( i mange tilfeller) en slask som kun tenker på lønna si, som forøvrig alltid er for lita. Dette gjør igjen at du blir ineffektiv på jobb. Kanskje gir dette seg utslag i at kunden har betalt 6000 kr for å få montert 2 stikkkontakter og 5 meter ledning.
                Slikt blir det bestandig krangel av. Jeg har selv vært lærling i 4 år ( gammel ordning) og der inngikk jeg selv avtale med arbeidsgiver om lønn etter hvert som jeg kunne vise til bedre kunnskaper etc. Mulig jeg hadde en mere medgjørlig arbeidsgiver. Men alt foregikk med gjensidig respekt.
                Pr. i dag sitter jeg selv på andre siden av bordet og driver firma. Det som følger meg på arbeidsplassen er respekt og ydmykhet overfor de man omgås, samtidlig som man kan utvise nødvendig myndighet der dette er påkrevd.
                For å avrunde det hele vil jeg si meg enig med Dag Johansen, hadde du vært i min arbeidstokk med disse holdningene, tror jeg vi hadde vært nødt til å ta en prat.



                Mvh Raymond Pedersen
                Raymond Pedersen

                Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                Tar det som det kommer, og løser det som det går.

                Comment


                • #23
                  Hadde jeg kjørt en caddy, hadde jeg ikke giddet og krangle om firmabil som lærling. Hadde jeg måtte brukt en person bil, da hadde jeg spurt om jeg kunne få firmabil. Hadde ikke gått inn guns blazing, men bare spurt siden jeg ikke vil ødelegge personbilen. Hadde de fortsatt sagt nei, hadde jeg kjøpt et vrak av en bil som ser ut til å holde seg i live ut lærlingstiden.
                  [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                  Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Defus View Post
                    Hadde jeg kjørt en caddy, hadde jeg ikke giddet og krangle om firmabil som lærling. Hadde jeg måtte brukt en person bil, da hadde jeg spurt om jeg kunne få firmabil. Hadde ikke gått inn guns blazing, men bare spurt siden jeg ikke vil ødelegge personbilen. Hadde de fortsatt sagt nei, hadde jeg kjøpt et vrak av en bil som ser ut til å holde seg i live ut lærlingstiden.
                    Som om en lærling har pengene til å holde to biler..
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by neptyr View Post
                      Som om en lærling har pengene til å holde to biler..
                      Nei, det har du 100% rett i. Så da hadde jeg ikke brukt min private bil til jobben, tatt buss eller lignende til jobb så de fikk ordne opp i det.
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment


                      • #26
                        Kunne parkert 100m unna og SAGT du tok bussen da. Men det er kanskje ikke helt poenget her. Eller hiv noe ræl inni og si du ikke har plass eller noe sånt.
                        98' Audi A4
                        Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                        Comment


                        • #27
                          fyll med bilstereo
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                          Comment

                          Working...
                          X