Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som kan anbefale et kurrant multimeter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noen som kan anbefale et kurrant multimeter?

Er på utkikk etter et helt enkelt og greit multimeter.
    Er litt usikkert på hvor penger jeg skal legge i et slikt og hvilke funskjoner jeg burde ha.

Skal brukes til helt enkel feilsøkning i bil,båt,hjemme osv..

www.biltema.no har mye fint vett...
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

vil anbefale en eller annen modell fra fluke. bruker det på jobb, ingen problemer!!
      Mvh Morten
      - Subaru Impreza '10 -Prosjekttråd
      Lyd på Hjul - Focal, Alpine F#1, TSW, H&R, Dynamat
      Bad Sound Kills Good Music!

Comment

Originally posted by Typhon View Post
        www.biltema.no har mye fint vett...
        biltema....grøss!! men engang fagmann, alltid fagmann må ha verktøyet i orden
        Mvh Morten
        - Subaru Impreza '10 -Prosjekttråd
        Lyd på Hjul - Focal, Alpine F#1, TSW, H&R, Dynamat
        Bad Sound Kills Good Music!

Comment

Fluke er absolutt en favoritt, men de fleste her inne kan sikkert klare seg med noe billigere. Biltema? Not so much
          Roar Sørlie
          Tlf 90127075
          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Biltema er HELT kurrant.

Det å handle fluke for å hobbymåle litt er som å handle ett romskip for å dra på butikken..
            Mvh
            Rolf Try Nygård

Comment

Dette er mere enn nøyaktig nok til bil/båt bruk, koster jo "ikkeno" heller.. http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=81483
              Men om du ønsker å bruke mere kr så er jo ikke det noe problem, de til 399,- er også greie, men dette til 109,- er ett røverkjøp!
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Originally posted by Joakim View Post
                Dette er mere enn nøyaktig nok til bil/båt bruk, koster jo "ikkeno" heller.. http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=81483
                Men om du ønsker å bruke mere kr så er jo ikke det noe problem, de til 399,- er også greie, men dette til 109,- er ett røverkjøp!
                Spørs hvor nøyaktig man skal måle.
                Biltema apparatet er ikke bra på å måle motstand, og veldig dårlig når vi snakker høye spenninger. Men til spenninger under 100v er det helt ålreit.
                Jeg har nevnte biltemaapparat, og et fluke multimeter. For å si det slik, skulle jeg brukt biltema apparatet til å stille inn bias spenning på rørforsterkeren, hadde det blitt mange ødelagte rør fremover.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

For å si det slik, skulle jeg brukt biltema apparatet til å stille inn bias spenning på rørforsterkeren, hadde det blitt mange ødelagte rør fremover.
                  Men da er vi godt over hobbybruk..

Jeg hadde og foretrukket ett fluke over biltema, men så har jeg ikke ett "hobbybehov" sånn sett.
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by neptyr View Post
                    Men da er vi godt over hobbybruk..

Jeg hadde og foretrukket ett fluke over biltema, men så har jeg ikke ett "hobbybehov" sånn sett.
                    Ja, spørs på behovet.
                    Jeg har målt avvik på rundt 30% med biltema apparatet. Noe jeg anser som ganske betraktelig.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Originally posted by Legatia View Post
                      Ja, spørs på behovet.
                      Jeg har målt avvik på rundt 30% med biltema apparatet. Noe jeg anser som ganske betraktelig.
                      Da tror jeg du har vært ganske uheldig, det nyere apparatet jeg testa mot en fluke var ikke SÅ på bærtur.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

Comment

Hvis man svarer Fluke til spørsmålet om hva som er et enkelt og greit måleintrument, hva faan svarer man til hva som er et supert proffbruk instrument. Jeg har begge deler og vil ikke annbefale noen å svi av tusenlapper på Fluke, medmindre de virkelig trenger den nøyaktigheten og kan bruke utstyret helt riktig. I 9 av 10 tilfellet napper jeg med meg biltema og feilprosenten er ikke betydelig til vanlig måling av spenning og ohm.

Comment

Nemlig. Fluke er absolutt bra, men så koster de deretter også. Det er selvsagt comfy og stilig med en Weller WD 2000M på bordet, men "bortkastede" penger om man bare skal lodde en kabelsko i ny og ne...

Biltema har dyrere modeller også. Har selv erfaring med en litt eldre versjon (?) av dette, og synes det er helt kurant. I den betydning at det alltid har fungert og jeg ikke har funnet noe stort eller lite å irritere meg over. Nøyaktigheten har jeg aldri satt på prøve, men så har jeg heller ikke brukt det til noe som krever pinlig nøyaktighet.

Comment

Har en Weller 50 jeg, holder det

Mvh
                            Rolf Try Nygård

Comment

Hah, artig. Jeg har et Weller 50, en fluke og et biltemamultimeter.

For alt du gjør, styr unna biltema sin loddebolt! Men multimeteret gir bra bang for the buck!
                              Bare husk at det ikke slår seg av av seg selv, det glemmer jeg hele tiden.. har et lass med batterier i backup.

Fluke-meteret er jo en drøm å bruke, men det er litt stort og tungt, ikke noe vits i om du skal se om du har 12v eller ikkenoe liksom.
                              98' Audi A4
                              Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

Comment

Working...
                              X