Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Audi problem

    Hei

    Lurer på om det er noen her med litt peiling på vag sin 1.8 turbo motor.
    Har en Audi A4 1.8 turbo 1997 modell stasjonsvogn. Km stand 303000.

    Jeg plages med at vis jeg gir for fort, så begynner den å hakke, og rykke imot. Det er justerbart turbotrykk på den, og det er skrudd helt ned. Så den lader 0,5 bar. Men gir jeg gass for fort, så lader den plutselig 0,9 bar, og motoren bare hakker imot. Den hakker så mye at det er ubehagelig å sitte på, men motoren stopper ikke. Føles som om det er noen som trykker hardt på bremsen fort mange ganger når jeg gir gass. Men mellom hakkingene, så akser den igjen.

    Jeg har netopp byttet luftmengdemåler, og da var den grei i 3 dager. Men rett etterpå var den like gal, om ikke værre. Turboen begynner å bli sliten, og brenner en god del olje, så den ryker godt.

    Så lurer på om det er noen som har hadd samme problem, eller vet hva det kan være?
    Frykter at det kan være turboen, men vil høre litt med dere før jeg bytter noe.

  • #2
    303000km.. på tide å skifte turbo, eller ta en overhaling dersom dette ikke er gjort på lenge..
    Mvh.
    Roy
    Mob: 40 30 99 06

    Comment


    • #3
      Er vel bare å handle ny turbo Hør med www.estuning.no om pris på ny turbo.De har god kjennskap til vag.

      Comment


      • #4
        Om du er vacn-medlem så ville jeg sett der. En k03 kinasnurre er vel grei på en så gammel bil.
        98' Audi A4
        Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

        Comment


        • #5
          Kinasnurre? Du får da k04 til 3500kr med frakt og moms på ebay! Fabrikkny BorgWarner!
          Roar Sørlie
          Tlf 90127075
          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

          Comment


          • #6
            Får vell prøve meg med ny snurre ifra ebay, også skal jeg bytte bensinfilter med det samme.
            Hadde diagnose på bilen hos et verksted, men de kunne ikke finne noe feil.

            Comment


            • #7
              Du bør også fjerne det der regulerbare turbotrykk-tullet ditt. Det bare føkker med ECU'n i bilen. Plugg inn N75 igjen og få deg en skikkelig chip som funker.
              Roar Sørlie
              Tlf 90127075
              Strandgata 26; mitt andre hjem :P

              Comment


              • #8
                Chip bilen, så forsvinner nok problemet om ingen sensorer er ødelagt.

                Prøv en gang til med "ny" lmm. Lån en luftmengdemåler fra en bekjent eller noe og prøv. Funket den greit i tre dager med ny lmm, har kanskje den nye tatt kvelden?

                Hvilket luftfilter har du? Om du har et såkalt "våttfilter", altså et filter med en oljefilm på for å hindre støv og slikt kan dette være problemet. våttfiltre ødelegger Z32 luftmengdemåleren på 200sx-er. Og gjør kanskje det samme med din LMM

                At den flyr opp på 0.9 bar når du gasser fort tyder på at trykket peaker. Dette kan skje hvis aktuator/wastegate er tullete, og vil ofte kunne forårsake fusk.

                Når du skrur trykket nedover skal ikke dette tulle med ECU i utgangspunktet. Jeg tror heller fusken kommer fra gåen LMM eller at trykket ditt peaker.
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Filter med olje er fyfy på vag ja.Tåler ingenting,før luftmengdemåleren tar kvelden.Brukte et slikt filter på min gamle passat og det endte med at jeg mått kjøpe ny luftmengdemåler kort tid etterpå.

                  Comment


                  • #10
                    er faktisk ikke olja i filterene som ødelegger lmm. en skal være jævlig god for å få trekt olja fra filteret og inn i innsuget å over lmm.

                    er faktisk silikonguffa som kretskortet ligger i som smelter og renner over thermistorene i LMM i de fleste tilfeller.


                    men om turboen er gåen så ligger det i kortene at den bør skiftes. ellers så er coilene skrøplige på disse bilene, foruten det vanligste med defekt lambda.
                    VW Golf IV GTI : Pioneer ODR - Audison - TangBand - Scan-Speak - Hertz - Connection -

                    Comment


                    • #11
                      Hmm, jeg har ikke hørt så mye om dårlige coiler og lambda på disse..

                      Men kinasnurre funker fett til en så gammal bil.. har ikke mange årene igjen uansett. Sier jeg som har brukt 15-20 000 på et par måneder på min gamle tralle.. haha.
                      98' Audi A4
                      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                      Comment


                      • #12
                        Men om bilen kutter når du har flat fjøl kan det å tyde på for lite bensin
                        1989 Volvo 740 GL

                        Comment


                        • #13
                          Om bensinfilteret er det som har stått i fra bilen var nytt, så er det ganske sannsynlig at det er flaskehalsen din.
                          Ville også bytta plugger om det er lenge siden. Og luftfilter. Ikke nødvendigvis turboen din som har tatt kvelden, og de nevnte delene koster ikke mange slantene heller.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Bensinfiltret er nok lenge siden har blitt byttet, så skal gjør det.
                            Luftfiltret er en vanlig sopp uten noe våtfilter.

                            Men hvordan er det å chipe en bil som har gått så langt ?
                            Og er det ikke normalt å tro at det er turboen som begyner å bli litt sliten når den ryker så mye, og det lukter brent olje?

                            Turbotrykkreguleringa var på bilen når jeg kjøpte den, men skal prøve å skaffe meg orginaldelene igjen. Noen som har, eller kjenner noen som har ? N75 var det vell.

                            Comment


                            • #15
                              n75 bør sitte plugga i bilen fortsatt, for ellers hadde bilen gått i nødprogram
                              VW Golf IV GTI : Pioneer ODR - Audison - TangBand - Scan-Speak - Hertz - Connection -

                              Comment

                              Working...
                              X