I en annen tråd ble det diskutert hvor sikkert postoppkrav er for kjøper. Følgende ble sagt:
Jeg sendte en forspørsel til Posten om hvordan de stiller seg til et slikt utsagn, og her er svaret jeg fikk:
Så den eneste sikkerheten man har ved å åpne pakken på utleveringsstedet, er at man har et vitne som ser hva som er i pakken. Postoppkrav i seg selv sikrer kun at man får noe utlevert når man betaler.
Frode
Hvis det viser seg at pakken ikke inneholder det som skal være der,tar postfunksjonæren pakken tilbake og omgjør innbetalingen og pakken går i retur. Men hvor grensa gå hva som angår innholdet i pakken vet jeg ikke... Som regel vet en hva som ska ligge i pakken. Dette har jeg gjordt flere ganger og fått postfunksjonæren til å bivåne når pakken åpnes,før jeg sier det er greit og pengene overføres til selger. Har stått å sett på at pengene IKKE GÅR TIL SELGERS KONTO før jeg får sett hva som er i pakken(eller hvordan pengene overføres). De holder postfunksjonæren i hånda faktisk
Hei , og takk for din henvendelse !
Dette er svært beklagelig og høre, da det selvfølgelig ikke er anledning til å behandle postoppkravssendinger på denne måten. Dersom det hadde blitt forelagt oss konkrete tilfeller av dette, ville saken selvfølgelig bli tatt grundig og alvorlig opp med de av våre salgssteder som hadde operert på en slik måte.
Med vennlig hilsen
Dette er svært beklagelig og høre, da det selvfølgelig ikke er anledning til å behandle postoppkravssendinger på denne måten. Dersom det hadde blitt forelagt oss konkrete tilfeller av dette, ville saken selvfølgelig bli tatt grundig og alvorlig opp med de av våre salgssteder som hadde operert på en slik måte.
Med vennlig hilsen
Frode
Comment