Announcement

Collapse
No announcement yet.

koffor ikje mer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Draugen View Post
    3000watt på hver bass burde jo holde i haugevis da.
    Hva er det de skal tåle nå igjen...5-600 watt?
    De får ikke mer enn maks 12-1300 W hver... Det tåler de fint.
    Siden impedansen er 5-6 Ohm i stedet for 2. Over 4 Ohm over hele det brukbare frekvensområdet.
    Linke forsterkerne og koble subbene i "1 Ohm" hjelper kanskje

    Comment


    • #17
      di er 22mm spon front er i mdf 22mm, porten er vell like høy som kassa - 22mm oppe å 22mm nede i innvendige mål ,men di andre måla er utvendige vist du forstår men det står at det skal være max 2ohm belastnig på linket modus jeg har koblet elemenene slikt +te + å -til- å så ut te kvar forsterker blir ikje det 2 ohm da på kvar subb
      øl å høna kan du sjøna- fitta å dramm er mitt program

      Comment


      • #18
        Da skal tuningen være ca 43 Hz.
        Eneste du bør endre med den er å runde kantene utvendig og innvendig.
        Jeg ville i hvert fall ha prøvd å parallellkoble alt sammen på linkede forsterkere.
        Teoretisk vil du få 2,35 Ohm da ved 46 Hz med den kassen. I realiteten sikkert enda litt høyere med en del pådrag.
        Men da bør du være litt forsiktig og passe på at det ikke begynner å lukte altfor mye av elementene...
        Og vær forsiktig med å spille musikk på full guff, da elementene vil rives i stykker om de slår for langt! Skal gå fint så lenge du holder deg over 40 Hz.

        Comment


        • #19
          okay takker for svar
          øl å høna kan du sjøna- fitta å dramm er mitt program

          Comment


          • #20
            prøvde å forstå måla dine..å fikk tegna det opp..men hvor langt er det fra enden på porten inne i kassa til bakveggen...?

            edit :
            alt etter avstand fra portenden til bakvegg og port design, vil du få effektiv portlengde som er like mye lengre som 50% av bredden på port pga veggene blir en del av porten... og med en 13cm port er det opptil 6,5cm lenger port enn beregnet, noe som gir lavere tuning...ikke alltid like ønsket..
            er det for kort avstand kan det bli en liten restriktor...heller ikke ønsket..
            spes når det er snakk om 0.6db mer man vil ha ut av det

            men dette visste du vel
            Last edited by sfh; 19-11-2007, 18:38.

            Comment


            • #21
              nesten 145 i en stv er bra ja...
              Sjøl hadde jeg vel ca 143 i en astra stv med 800w amp.. og 2x10

              Så prøv litt forskjellig plasseringer av kassa, og evt bygge nye kasser som du kan prøve

              Comment


              • #22
                leste på dd sine sider ang di kassene der ,da stod det at enden på porten -til vegg skal være den samme som bredden på porten fremme men det er sikker feil IGJEN hehehe
                øl å høna kan du sjøna- fitta å dramm er mitt program

                Comment


                • #23
                  du kan jo prøve å kutte ned porten til du får mer åpning sjøl om tuninga vil forandre seg..ganske så minimalt..?
                  men vil tro at pga porten er midt på kassa, kan du tenke porten i to deler, en til hver side, da har du faktisk nok avstand til vegg..slik jeg ser det.. som feks dele porten med en 19mm mdf..?
                  og skal man vere litt kritisk så vil kansje dørken bli en del av port... om den ligger nær dørken hehe...

                  et eksempel på å få litt bedre flow.. ofte hjelper det, og sikkert like ofte ingen hjelp..hehe..
                  i alle hjørner/sider for å minimere virvel, og foran port åpning for å guide lufta inn/ut... (stiplede linjer for å finne senter..glem de..og kassa er tegna utfra mål du ga..men jeg tegna uheldigvis med 19mm)


                  men uansett hva man gjør av forandringer, så bør man vel måle etterhvert og se hva som hjelper.

                  Comment

                  Working...
                  X