Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utregning av basskasse på 260 liter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Haakon O View Post
    Han skriver at porten er 39x16cm og 47cm lang, det er vel ikke akkurat en rund port det er snakk om da?
    Haha

    Godt observert av deg, eller utrolig klønete av meg hehe Var nok sikkert litt for rask til å lese igjennom


    Bortsett fra det så kan det nevnes at jeg selv har hatt Dynabel 9815, og hadde ingen problemer å få disse til å spille kvalmende dypt. Men har opplevd at forskjellige forsterkere kan gi ganske merkbare forskjeller på frekvenskurver selv om de er stilt inn likt (altså ingen subsonic filter, lik delefrekvens).

    Husker første anlegget mitt med 2stk JL Audio i portet kasse som ble drevet av en Blaupunkt monoblokk på 500W RMS. Og det spilte skikkelig høyt og bra, men ikke særlig dypt.

    Men så gikk denne Blaupunkten i stykker etterhvert. Koblet deretter på en kinaforsterker uten merke men som hadde store kondensatorer og en tung trafo så jeg antok at den var litt kraftigere kanskje. Uansett, så spilte det MYE dypere med denne kinaforsterkeren. Uten at jeg hadde noen forklaring. Men det spilte bare kanonbra i forhold til blaupunkten. Kunne kanskje være mulig at siden jeg hadde muligheten for subsonic på den så filtrerte den kanskje bort litt lave frekvenser uansett om den var satt til 15hz eller hva det var. Er mulig noe av det samme som skjer med din kanskje???

    MEN, ta det jeg sier med en klype salt, jeg aner ikke hva jeg prater om akkurat nå, deler kun en erfaring. Du kan hvertfall prøve med en annen forsterker og se kanskje?
    Last edited by DD-Henrik; 02-05-2012, 08:36.
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #17
      såppas dypt tuna ja!

      har laga ny port , 2stk 6" aeroporter som er ca 45cm lange! hva vil denne tuningen bli på?

      og hvor lange porter må jeg ha for å få ca 30-35 hz?

      takker for mange gode svar her folkens
      bilstereo pensjonist!

      golf 3 med 2x 18" btl i vegg og AB VFL1100.1 - 153,7 db!

      Comment


      • #18
        Skjønner ikke helt hva du holder på med, du bygger først, og så inn på forum for å sjekke om noen kan regne ut hva du holder på med?
        Det blir jo helt bakvendt, det blir jo som å skjære et hull i kassa i random størrelse og så se hvilken sub som passer i hullet etterpå.

        Men uansett, 45cm lange porter gir tuning på ca 26-27hz i 260l kasse, 25cm lange gir tuning på ca 33hz.

        Last ned dette programmet og sett deg inn i hvordan det virker: http://www.stevemeadedesigns.com/boa...ng-calculator/
        Her taster du inn dimensjoner på kassa, og porter du vil bruke, så finner det ut volum og portlengde i forhold til tuning.
        Last edited by Haakon O; 03-05-2012, 21:17.
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

        Comment


        • #19
          Originally posted by Haakon O View Post
          Skjønner ikke helt hva du holder på med, du bygger først, og så inn på forum for å sjekke om noen kan regne ut hva du holder på med?
          Det blir jo helt bakvendt, det blir jo som å skjære et hull i kassa i random størrelse og så se hvilken sub som passer i hullet etterpå.

          Men uansett, 45cm lange porter gir tuning på ca 26-27hz i 260l kasse, 25cm lange gir tuning på ca 33hz.

          Last ned dette programmet og sett deg inn i hvordan det virker: http://www.stevemeadedesigns.com/boa...ng-calculator/
          Her taster du inn dimensjoner på kassa, og porter du vil bruke, så finner det ut volum og portlengde i forhold til tuning.
          haha, skjønner ikke helt jeg heller bare bygger og prøver meg fram..

          hmm.. det var jo satans lav tuning da

          takk for hjelpen, haakon O setter pris på det!

          men satser på å få korta inn porter litt og få inn et odyssey pc2150 batteri til og en atomic 5kw bør bli litt bedre trøkk ved litt lavere frekvenser !
          bilstereo pensjonist!

          golf 3 med 2x 18" btl i vegg og AB VFL1100.1 - 153,7 db!

          Comment


          • #20
            Originally posted by rfboy View Post
            haha, skjønner ikke helt jeg heller bare bygger og prøver meg fram..

            hmm.. det var jo satans lav tuning da

            takk for hjelpen, haakon O setter pris på det!

            men satser på å få korta inn porter litt og få inn et odyssey pc2150 batteri til og en atomic 5kw bør bli litt bedre trøkk ved litt lavere frekvenser !
            Syns du kan oppdatere prosjekt-tråden din igjen jeg

            Kjempemorro og se de gamle prosjektene du hadde..! skikkelig rått

            Comment

            Working...
            X