Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppgradere fra 12"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Oppgradere fra 12"

Heisann

Jeg har en 12" Mutant subwoofer i bilen min idag, den dunker bra, men vil gjerne ha noe litt bedre. Når jeg sier bedre mener jeg ikke bare mer trøkk, men gjerne litt kvalitet og. Kjøpte den jeg har fordi det var en pakke som var greit priset og enkelt å ordne. Er denne http://www.eikeraudio.no/produkter/d...basspakke/83/1 den dunker greit, men er lissom litt for lite nyanser (?) om jeg kan kalle det det. Er stort sett det samme drønnet hele tiden i tillegg mener jeg at forsterkeren som følger med er for liten så er litt redd for å ødelegge den om jeg spiller for høyt. Vurderer derfor å bytte den ut med enten en 15" eller to 12" samt en ordentlig forsterker. Men er litt usikker hva å velge, vil helst ikke betale en drøss med penger. Lurer derfor på om noen her har noen anbefalinger til hva å gå for, er brukt noe å vurdere?

Nå kjenner jeg ikke til subben du har, men vil påstå nesten helt sikkert at problemet du har med "det samme drønnet" skyldes en kasse som ikke passer til elementet. Sannsynligvis alt for høy tuning. Selv om kassa er orginal til subben, så er det nok mange fabrikanter som gjerne legger tuningen for høyt for å få litt ekstra lydtrykk (da dette gjerne selger bedre enn lydkvalitet)

Ville prøvd å simulere elemntet først, og prøve en annen kasse, godt mulig du blir fornøyd av det dersom du ikke vil koste på for mye penger. Husk at selv ett element til 10.000kr spiller elendig i feil kasse.

Edit: om du ikke gidder å bygge ny kasse så kan det være verdt å bare teste en lengre port på kassa du har for å senke tuninga litt
    Last edited by trustno1; 17-08-2012, 22:15.

Comment

Har kikket litt rundt nå og fant en butikk kalt "LIB" som har noen helt rå priser, bla http://lydibilen.no/subwoofer-15/lib...-fra-lib-p-119 for 2600 og et element på hele 18" http://lydibilen.no/subwoofer-18/lib...-fra-lib-p-117 til kun 2900 kr. Er dette bare dritt eller er det faktisk noe å vurdere? Hadde vært rått med en sub på 18". Noe som derimot uroliger meg litt er å finne en passende forsterker. Ville denne http://lydibilen.no/forsterkere/lib-...k-fra-lib-p-85 passet til subben på 18"? Kasse regner jeg med ikke er noe stort problem å bygge selv, kan vel nesten si det er en fordel?
      PS: Om jeg drømmer litt for stort her så ville jeg satt pris på om noen sa ifra, har en tendens til å bli litt revet med.

Comment

Har ingen erfaringer med LIB selv, men av det jeg har lest rundt på nettet så er det stort sett positive erfaringer.

Hvorvidt du setter målet for høyt eller ikke kommer annpå plassen du har tilgjengelig. Jo større element, jo større kasse trenger du for at det skal splle bra. Hjelper ikke med aldri så gromt utstyr, og kraftige forsterkere om ikke kassa er riktig. Så først og fremst ville jeg målt i bilen hvor stor plass du har tilgjengelig, deretter funnet ett element som passer til de målene som passer. Husk at du også må trekke i fra volum på port, og materialtykkelse på kassa. Skal du ha en kasse på 200liter så trenger du fort vekk nærmere 300 liter plass i bagasjen.

Personlig så ville jeg også vurdert frontsettet inn i budsjettet. Hva er poenget med masse bass om du ikke har ett frontsett som henger med

Comment

Har en golf 4 så har nok plass i bagasjen, men regner med det ikke er så farlig om kassen er endel bredere enn høy? Og har ett nytt frontsett Focal 165 IS på en JL Audi forsterker 360/2. Har slitt litt med dette med kassen, men har funnet disse kara http://store.soundsolutionsaudio.com...re-design.html men lurer litt på hva som anbefales av tuning freq og om ported eller lukket er å foretrekke samt hva menes med bracing er det feste?. Og baffeld forstår jeg til å bety antall kammere?
          PS: Takk for at noen tar seg litt tid til å hjelpe, har ikke lyst til å bruke 5000 kr for også måtte selge alt igjen fordi noe er feil.
          Last edited by simen57; 18-08-2012, 19:44.

Comment

Porta kasser gir en mer effektiv kasse. Dvs du får mer lydtrykk ut av mindre effekt. Ikke alle elemener er egnet for porta kasse, men de fleste elementer så fungerer det bra.

Hvilken tuning du skal ha avhenger av elementet samt hva du foretrekker, men veldig forenklet kan man vel si at lavere tuning = mer SQ, høyere tuning = mer lydtrykk. Saken er den at du vil få mer lydtrykk på enkelte frekvenser om du tuner høyt, men ulempen er at frekvenser under tuningfrekvensen mister du mer og mer av jo dypere frekvens det er i musikken.

Bracing betyr avstiving inni kassa. Har du mye avstiving så kan du slippe unna med å bruke tynnere plater. (for å spare vekt/plass)

Baffel er den veggen i kassa der elementene er festet. Det er ofte vanlig å bruke dobbel vegg her for å få den ekstra stiv da denne veggen vil få den største belastningen i fra elementene.

Comment

Da har jeg valgt å gå for en LIB subwooferen på 18" samt en en forsterker LIB-1200.1D så får jeg håpe at det leverer. Har bare lest positivt om det.

Comment

Lykke til! du får gi tilbakemelding om resultatet

Anbefaler iallefall gjøre litt research før du bygger kassa så du får det riktig på første forsk.
                Om du ikke har bygget kasse før så er stikkord:
                - Bruk stor nok port, ellers får du blåselyder, rund av endene både innvendig og utvendig. Mye bilder å finne på nett her.
                - Pass på at den blir helt tett, ellers mister du effekt og får ulyder
                - stiv av tilstrekkelig slik at den ikke flekser. Dette mister du effekt av
                - Bruk kraftige nok plater (mdf), mange anbefaler dobbel 19mm på store kasser. Selv er jeg litt i tvil på om det egentlig er nødvendig, men om bare kjører enkel plate, gå for 22mm og godt med avstiving.
                - anbefaler å borre hull og bruke islagsmuttere slik at du kan bolte fast elementet med maskinskruer. Islagsmuttere har en tendens til å løsne når du setter i boltene, så ett tips her er å bruke en liten treskrue og skru intill mutteren på baksiden slik at den henger fast. Dette er enklere å gjøre før du skrur sammen kassa.

Comment

Har mottatt subben og forstrkeren nå, så skal begynne å bygge kasse idag. Men er litt usiker på dette med bassport. Kunne tenke meg en tuning på 35-40 hertz, er virkelig ikke så nøye. Hvordan port skal jeg bruke da?
                  Kassen blir på ca 150 liter, tror kassen blir som dette:

Box Parts (Square Prism)
                  1 Top, 1 Bottom: 466 x 794 x 22, (thick) mm
                  1 Front: 500 x 750 x 44, (thick) mm
                  1 Back: 500 x 750 x 22, (thick) mm
                  2 Sides: 500 x 466 x 22, (thick) mm

Ifølge Bassbox 6 skal alt stemme?

Comment

Jeg bygde også ei kasse på 150 liter, til en DD9515 sub, med en port på 400 cm2 og 50 cm lang. Anbefaling fra selveste Dag. Litt usikker på tuninga, men vil tippe den ligger rett rundt 35 hz (?)

Jeg får dette til å bli ett innvendig volum på 137 liter, minus port og element.

Kassa jeg bygde selv var på disse målene: 45 cm høy, 80 cm bred, 43 cm dyp i toppen og 63 cm dyp i bunnen, som gir et volum på akkurat 150 liter innvendig minus port og element
                    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

Comment

Høres veldig bra ut, målene ser ut til å stemme ganske bra med de jeg selv har. Men når jeg kikker på bassporter står alt i tommer og finner ingen som er så lange. Har du en link til den du har? Går det evt å bygge sin egen port eller er dette bare dust?
                      Last edited by simen57; 24-08-2012, 17:37.

Comment

Bygg din egen slisse port, 400 cm2, f.eks 10 x 40 cm, eller andre muligheter, med en lengde på 50 cm. Jeg ser at uansett om du setter porten i topp eller i front må du vinkle porten. Da er det bare å kjøre på med en 90 graders vinkel, og bygge så langt ut du behøver så porten blir 50 cm lang.
                        Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

Comment

Hadde planer om å sette porten på siden jeg, da er det jo nok plass, eller burde porten "starte" rett under elementet? Eller mener du en stor port som brukes i en bassrefleks kasse?
                          Last edited by simen57; 24-08-2012, 18:02.

Comment

Da bygger du porten på siden

Dette er hvordan jeg valgte å bygge kassa, element fram, port opp

Dette er et bilde når den er helt ferdig

Comment

Den kassa var jo utrolig smooth, håper min blir sånn Kanskje en sånn port hadde vært noe... Blir jo på mange måter det samme? Eller blir det bare tull? Hadde satt stor pris på om noen her kunne hjulpet med litt med å finne et bassrør. Ser at det finnes ulike dimensjoner, men skjønner ikke hva de ulike gjør.

Comment

Working...
                              X