Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portstr. til DD3518

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Portstr. til DD3518

Hei !

har nå endelig fått tak i strøm osv til bila, så skal etter sigende snart ha anlegget mitt opp å gå igjen

har bygd ei kasse av 22 mm MDf med mål 70*36*90 til en DD 3518, for å få maks ut av bagasjerommet. Eneste jeg mangler på kassa, er ca hvor lang 6" port jeg trenger for å få tuning rundt midt på 30-tallet.. noen som har mulighet til å gi meg en cirkalengde ?

Mvh Erling Nilssen
    Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
    | Gladen 75c6 - DD m4a |
    | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

En port blir litt lite. Bruk 2 stk som er 46 cm lange Får du en tuning på 35hz
    Ole Petter Holelien
    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Bilder ellers er du kjip!!
      never enough!

Comment

to stk 6" i ei så lita kasse ? : o såpass ja

Johann: skal laste opp noen imårra, er på jobb nå skjønner du
        | Gladen 75c6 - DD m4a |

Comment

Den er da ikke så liten. tipper vi snakker rundt 160l nettovolum. Du bør nok ha 2stk ja for å få nok areal ja. Helst med avrunding/aeroport. Gleder meg til bilder. Lykke til!
          never enough!

Comment

Ja men var akkurat derfor jeg la ut tråden tusen takk for svar judy og Johann !!!
            | Gladen 75c6 - DD m4a |

Comment

Jeg fikk blant annet tips fra dynabel om å bygge en kasse på rundt 130-40 liter, og bruke 3 stk 4" i full lengde på min 3518. Har ikke fått laget kassen enda pga "lek" med tapetkniv og 6 sting i håndflata, så jeg kan dessverre ikke si noe om hvordan den fungerer i praksis..
              Last edited by Ricecooker; 14-03-2013, 12:51.

Comment

det hørtes lite ut...
                Ole Petter Holelien

Comment

ja, kassa skulle nok vært enda litt større, men det trengs nesten to mann til å få den neddi så får bli sånn )

ska handle to porta fortest mulig for å få ferdig det her no !! giraaa
                  | Gladen 75c6 - DD m4a |

Comment

tenkte på 130-140l jeg.... tror kassa de blir fin den
                    Ole Petter Holelien

Comment

Ja, jeg er enig i at forslaget (som faktisk var 120-30 liter) hørtes overraskende lite ut, da DD selv anbefaler 168 liter.
                      Jeg hadde planlagt å bygge en kasse på rundt 150 liter netto, og det var egentlig portstørrelsen jeg lurte på.

Fikk da følgende svar;

Det utgjør ikke store forskjellen mellom 168 og 150 liter. Volumforskjellen alene gir ikke mer enn 6% endring i portfrekvensen dersom du beholder tverrsnitt og lengde på porten. Bassresponsen er også avhengig av volumet på kupéen i bilen, og hvor du plasserer subwooferen. Lengde på bassrør, tverrsnitt på bassrør, antall bassrør, formen på bassrør/hylleport, og mengde dempemateriale er også med på å avgjøre bassresponsen. F.eks gir ett stort rundt bassrør kraftigere bassrespons innenfor et smalt frekvensområde, der en smal og bred hylleport har lavere Q med lavere respons over et bredere frekvensområde. Flere små rør gir som en smal hylleport også lavere Q (pga. høyere luftmotstand). Mer dempemateriale reduserer kassens Q med dypere respons, og noe bredere frekvensområde ved tuningfrekvensen. Forskjellen kommer i stor grad av fasedreiningen mellom portens resonanssystem og utsvinget på basselementet. Der porten får mindre virkning, resulterer det i mindre fasedreining, og større utsving og mer dominerende respons fra selve basselementet, og derfor blir frekvensområdet bredere med lavere nivå ved portfrekvensen.

Ble litt avansert for min del, men det hørtes veeeeldig fornuftig ut...

Comment

okei.. da har jeg endelig etter litt bøying av stål fått kassa i bilen, og det som skjer etter 10 min med spilling er ofc av ene aeroporten deler seg i festet... så før jeg orker å tenke nå mere på basskassa, må noen gi meg et gulltips på hvordan jeg skal få disse tre delene til å ikke dette fra hverandre igjen... på forhånd takk : ))
                        | Gladen 75c6 - DD m4a |

Comment

Noen runder med elektrikertape over skjøtene, så har du det
                          It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                          Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

noen dråper lynlim i skjøten og litt sølvteip i skjøten på utsiden så sitter det som støpt
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Okei, takker for tips )
                              | Gladen 75c6 - DD m4a |

Comment

Working...
                              X