så 110dB med en 18" er mer enn 110dB med en 8"?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Portstøy...?
Collapse
X
-
Hvis du vil komme noen som helst vei med problemet så bør du prøve å feilsøke litt, kommer uansett ingen vei med denne tråden slik den er nå.Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
[B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1
Comment
-
For å oppnå 110dB ved f.eks 30hz så kreves det samme energi uansett element Og lydtrykk er luft i bevegelse.
Virker som du mener at takplatene vil vibrere mer ved bruk av 18" enn en 8" ved samme frekvens og samme lydtrykk, noe som ikke er tilfelle
Prøver ikke å være vanskelig her på noen måte, vil bare poengtere at en 8" kan gi samme lyden som en 18" til et visst lydnivå.
Men med tanke på problemet ditt, har du mulighet til å filme subben når lyden forekommer? Og får du direkte blåselyder fra portene?
Prøv også å snu på kassen slik at subben spiller oppover og portene bakover om det er mulig.Jonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Comment
-
Originally posted by ugn View PostHvis du vil komme noen som helst vei med problemet så bør du prøve å feilsøke litt, kommer uansett ingen vei med denne tråden slik den er nå.
Comment
-
Originally posted by Hifonic View PostFor å oppnå 110dB ved f.eks 30hz så kreves det samme energi uansett element Og lydtrykk er luft i bevegelse.
Virker som du mener at takplatene vil vibrere mer ved bruk av 18" enn en 8" ved samme frekvens og samme lydtrykk, noe som ikke er tilfelle
Prøver ikke å være vanskelig her på noen måte, vil bare poengtere at en 8" kan gi samme lyden som en 18" til et visst lydnivå.
Men med tanke på problemet ditt, har du mulighet til å filme subben når lyden forekommer? Og får du direkte blåselyder fra portene?
Prøv også å snu på kassen slik at subben spiller oppover og portene bakover om det er mulig.
Og hvis vi snur det på hodet kan det se ut til at du mener at jeg bare kan bytte 18" i en 8", og få taket til å gnisse like mye. Blir vel ikke helt det samme
Men tilbake til problemet, kan prøve å filme, men tviler sterkt på mikrofonen på verken videokamera eller mobil takler det særlig godt.
Det er jo store mengder luft som passerer portene, mye mer enn jeg trodde faktisk. Det er kanskje ikke så rart at det blir litt uggen lyd ved høyt volum. Prøvde litt igjen isted, og det er som jeg prøvde å forklare tidligere.
Hvis man holder øret foran porten i hvilken som helst subkasse på lavt volum, er det jo en helt annen lyd der enn et stykke unna.
Hos meg virker det på en måte som om jeg flytter hodet nærmere og nærmere porten jo høyere jeg spiller. Det er jo ikke ulyd, som skrangling, vibrasjon eller noe sånn, så det er ikke noe mekanisk, men låter likevel ikke slik jeg hadde forventet.
Skal absolutt prøve å legge ned kassen i morgen, portene bakover.
Comment
-
Originally posted by chin View PostHar du mulighet til å ta kassa ut fra der den står nå, bare for å høre om du får samme resultatet med kassa en helt annen plass? For å starte en eventuell eliminasjonsmetode.
Har googlet litt og sett at det er ganske vanlig å ha kassen temmelig langt bak i van´er og SUV´er, hvertfall borti "junaiten blæs". Ødelegger jo lastekapasiteten totalt da, men jeg må nesten prøve likevel.
Comment
-
Den viktigste årsaken er at lyden fra en kasse vil gå både fremover og bakover i bilen. Dermed vil en kasse som står midt i bilen sende lyd bakober som reflekteres fra bakluka og fram igjen. Disse lydbølgene vil som regel kansellere en del va lydbølgene som går direkte fremover.Jonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Comment
Comment