Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av 15 eller 18

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Valg av 15 eller 18

Nå er det ikke mange dagene siden jeg har klaget over mine kicker L7 elementer, og etter å ha lest her litt så frister det mye mer å bygge egen kasse med nye elementer.

Har lest litt her å leitet, men finner ikke noe tips til elementer som kanskje passer til min smak, derfor prøver jeg å spørre

Jeg er ute etter SPL, helst så øra flagrer men vil ikke bygge vegg i civicen (enda..)
    Er en civic HB så har ikke store plassen bak. Derfor ser jeg etter en 15", eventuelt en 18".
    Med riktig kasse/volum portet(slisseport, fordi jeg liker det best), ønsker jeg høyest mulig dB, har 1500rms til rådighet liggende.

Har nå sett litt på LIB-1551, DD 25-og opp, SPL dynamics, men klarer ikke å bestemme meg. Har heller ikke hørt så veldig mange forskjellige elementer spille, så har 0 peiling utenom å sett på youtube.
    Jeg er jo en av de nybegynnerene som ser blindt på watt å størelse på opphenget(jeg liker kast)

Så ja, håper på noen svar. Pris opptil 3500, eller så billig som mulig

Hertz SPL show er også et alternativ. Har ikke hørt den enda, men holder på å installere en slik i bilen om dagen.

Comment

Kjør på med DD2515 du, spiller mer enn nok for en liten civic

Comment

hehe, er ikke ute etter mer enn nok, er ute etter for mye men hvem er ikke det?

Comment

Hvordan lyden blir kommer ann på kassa og bilen, ikke så mye elementene. Hvis du har subelementer fra før, hvorfor ikke lage ny kasse?

"Finner ikke elementer som passer min smak" - hvordan argumenterer du for denne påstanden? Hvordan skal elementer "passe smak"?

Hvis du er ute etter mest mulig dB får du en kasse som ikke er egnet til å spille musikk, håper du er klar over det.

Hvis du er en av de som ser deg blind på watt, kanskje du skal rette blikket mot kasse og hvor stor betydning det har?

Tipper det meste av 15" i din prisklasse spiller ca. likt, og at det bare er å velge og vrake.
          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Henger meg på hva Jørgen sier her. Kassa er alfa-omega.

Mest mulig db betyr somregel en kasse som er tunet i mot peakfrekvensen i bilen din. Dette vil gjøre at du spiller ekstremt høyt på frekvensene rundt peak, og vesentlig lavere på andre frekvenser. Eneste grunnen jeg kan se til man vil ønske ett slikt oppsett er for å konkurere i dbdrag.

Ønsker du derimot noe som spiller overall bra på musikk så tuner man mye dypere.

L7 er forresten elementer som kan spille rimelig høyt, så om du har disse fra før og ett begrenset budsjett ville jeg mye heller brukt pengene på å bygge ny kasse, og enda ha penger til overs for andre oppgraderinger.

Hvilke størrelse er forresten L7'ne dine, og hvor mange har du?

Comment

Takker for svar Jørgen og trustno1
              Tar til meg all kritikk.
              Vet at kasse har omtrent alt å si, det er jeg helt klar over.

Trustno1: Har 2 stykk 12", fikk de i orginalkasse for en uke siden nå. Den er jo på 90-100L, men det er jo ca hva hvert element burde ha selv. Målte litt nå for å se hvor mye plass jeg har i bagasjen, om jeg ikke får nok L så vurderer jeg å støpe kassa helt ned i hjulbunnen for å få med mest mulig. Skal se over dette først å se om jeg heller bygger ny kasse til de, med en grei slisseport.
              Du har helt rett, sparer mer på å bruke de elementene så

Mvh

Comment

Hvis du bygger ny kasse, vær snill og del det med oss. Hva du har tenkt + bilder osv. Er bare å spørre forumet underveis for å få best mulig resultat. Originalkassa til Kicker er ofte ganske dårlig.

Skal du bygge kasse med port får man jo en ting ekstra å tenke på, porten. Porten krever en del utforming osv for å få et godt resultat. Kan være lurt å lese litt rundt for å finne ut hvordan du skal forme porten.
                Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

TAkker for enda ett svar Jørgen. Har lekt litt med tanken siden igår å lage ny kasse, Har regnet ut at jeg kommer frem til en 164L kasse, med en 20.25L port med de målene jeg kan få ut av bilen. Det vil si at hvert element får ca 82L om jeg lager porten på utsiden med slisseport så jeg ikke gir elementene 72L pr. De skal ha ca 92L for SPL, hvertfall det Kicker mener på siden sin.

Jeg er sånn av å på hele tiden når jeg hører på musikk i bilen nå med den kassa som er der nå, om jeg skal beholde eller ikke. Mange sanger spiller de RÆVA på, går ikke dypt og har ikke den punchen, men så kommer det en sang innimellom som får bilen til å riste godt.. Lurer litt på om det kan være forsterkeren som kutter ved 50hz og nedover pga sub.filteret som sitter der? Er ikke noe Lavpass filter, kun 50-200hz, så vil ikke det si at når jeg setter den på minimum som er 50, så kutter den alt under 50Hz?

Om det blir nytt bygg så blir det å lage en tråd ja Sittet å sett på en del bygg på forumet nå, kan ikke si jeg blir mindre gira på å bygge selv!

Comment

Hvilken forsterker bruker du? Det høres ut som om du beskriver et justerbart høypassfilter. Hvis mulig skal du skru dette AV! Ta bilde eller post link. Ang hvordan det låter forskjellig mellom sanger så er jo det naturlig når bass-sporet i musikken er forskjellig. Hva hører du mest på?
                    never enough!

Comment

Jeg tipper tuninga på kassa ligger alt for høyt. Da vil det ikke spille høyt på dype frekvenser. Det du derimot vil få er veldig mye SPL akkurat i overkant av tuningfrekvensen.

Vet du hvor tuninga på kassa di ligger?

Comment

Aner ikke hva den ligger på, er en sånn her en kasse:

Har en ZX1500.1 forsterker. Når jeg kjører en 50hz tone så spiller det så speilet flytter på seg. Samme med noen få sanger, men ellers syntes jeg nesten 2x10" kicker cvr spilte bedre på mange sanger!
                        Hører på alt egentlig. Rap, trance, pop, dubstep osv. Sanger med generelt mye bass i. Finner jo sanger jeg hørte på før å tenker: FAen, skru opp for her er det bass!!! Også skjer det jo nada! så legger hele dritten ut på salg idag tenker jeg...

Comment

Kan ta bilde av forsterkeren utpå dagen idag når jeg våkner å fungerer. Jobbet natt så nå er det kvelden her gitt

Comment

Originally posted by steffuz View Post
                            Aner ikke hva den ligger på, er en sånn her en kasse:

Har en ZX1500.1 forsterker. Når jeg kjører en 50hz tone så spiller det så speilet flytter på seg. Samme med noen få sanger, men ellers syntes jeg nesten 2x10" kicker cvr spilte bedre på mange sanger!
                            Hører på alt egentlig. Rap, trance, pop, dubstep osv. Sanger med generelt mye bass i. Finner jo sanger jeg hørte på før å tenker: FAen, skru opp for her er det bass!!! Også skjer det jo nada! så legger hele dritten ut på salg idag tenker jeg...
                            De kassene der er drit, skikkelig drit. Teste de i flere biler og det låter like drit overalt. Alt for høyt tunet og portplasseringen ødelegger helt for kassa.

Ta elementene ut av kassa og lag ny, da kan du virkelig vekke elementene til livet.

Comment

Var det jeg også tenkte, å bygge ny kasse. men de trenger en ca 184L og det blir i overkant av stor kasse i bilen.
                              Kassa låter best i 50HZ området, alt under å 70hz oppover låter dårlig! Men 50hz er helt rått å høre på!

Ser at SPL Dynamics har en vanvittig pakkepris nå, med 2x15" og 4000rms monoblokk som jeg skal prøve å få has på. Den trenger opptil 120L, det passer meg bedre ettersom jeg kun har en 170L å gå på. Blir mange kg for lille civicen men ..

Comment

Working...
                              X