Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge kasse eller vegg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Haakon O View Post
    Herregud, snakk om å putte ord, setninger og hele holdninger i munnen på andre! Eneste som er sagt her er "god dypbass", og fra dette klarer du å dra fram både det ene og det andre om preferanser og fordommer.

    Fei for din egen dør først, hele posten er jo ikke annet enn å trø dine egne meninger om andre i trynet på de. Min gode mann.
    Jeg lar feiekosten stå trygt i garasjen.
    Det med orgelmusikken var et språklig virkemiddel for å overdrive poenget mitt på en morsom måte. Beklager at du ikke ser humoren det jeg skrev om avstand fra lytteposisjon til baffel er vel ikke en mening, ei heller en mening om andre, det er vel fakta (?).
    - dette er et diskusjonsforum. Da må man få lov til å være både enige og uenige. Uansett holdninger og mening om musikk, lyttevolum, hvilken-kasse-synes-jeg-er-best, osv så fortjener diskusjonen at saken belyses fra flere sider.

    Originally posted by Haakon O View Post
    Sånn tilbake til tema så kan det være et problem å få 4x18" + port som er stor nok i en vegg i en normal stasjonsvogn. Selv om den har mye plass bakover i litervolum.
    Her tror jeg du tar opp det viktigste poenget for planleggingen faktisk. 4 x18" i en flat vegg høres veldig optimistisk ut i en stasjonsvogn.
    never enough!

    Comment


    • #17
      Om du tror volumet i lyttepossisjonen er irrelevant for lydkvalitet så tør jeg påstå at du tar ganske feil.

      Elementet vil oppføre seg anderledes om du begrenser volumet forran elementet kraftig. Hele bilen vil oppføre seg som en kasse og du vil øke impedansen.

      Lengdene betyr også mye pga refleksjoner.
      Om man ser på figurene i denne linken så forstår man også hvorfor.

      Jeg lar være å kommentere ordlyden, Haakon traff vel spikeren der. En ting er flisespikkeri på nyanser i orgelmusikken som du sier, en annen ting er å ha noe som låter godt.

      Personlig mener jeg ett anlegg som er bygget for å låte både bra og brutalt er vesentlig råere å høre på enn ett "one note wonder" anlegg som er ment for å spille en peak-frekvens i 160db på konkuranse.
      Last edited by trustno1; 07-07-2013, 21:56.

      Comment


      • #18
        Nå synes jeg du burde lese hva jeg skriver mer ordentlig. Det andre temaet du akkurat tok opp er eksakt det mente i min første post kl 1443. Vi er helt enige der!
        ...og selvfølgelig synes jeg det er det kulere med noe som spiller musikk kontra én frekvens. Trådstarter har jo overhodet ikke sagt at han er ute etter å jage tall eller rekorder.

        Jeg er enig i at hele bilen vil oppføre seg som en kasse, og ja strengt tatt har nok volumet utafor kassa betydning, det utsagnet inrømmer jeg at var altfor bastant.

        Men hvor stor forskjell vil det utgjøre om han bygger 1000l med vegg eller 1000l med kasse som spiller rett oppunder taket? Volumet som subtraheres fra bilens kupevolum er jo det samme. Jeg tør påstå at det er flere ulemper med å ha elementer som spiller for nært oppunder taket kontra vegg. Sett bort i fra utfordringene med å bygge veggen naturligvis.
        never enough!

        Comment


        • #19
          Så bra, da er vi jo stort sett enig

          Jeg forsto at vi var enig ang. bølgelengde, var derfor jeg endret posten min litt. Tenkte det uansett var greit for trådstarter og eventuelle andre som orker å lese igjennom den fargerike ordbruken om hvorfor det er slik.

          Det står mye bra forklart på den siden, som iallefall ga meg litt aha-opplevelser første gang jeg leste den. Det forklarer endel "fenomener" innen lyd når man forstår hvordan frekvenser og bølgelengder spiller inn.

          Comment


          • #20
            Takker for gode svar og flott lesestoff som er fint å ha i bakhodet når man skal til med et sånt prosjekt

            Det å få 4x18 i flat vegg skal vell i teorien gå ann å få til. Fra baksetet til tak har vi en 92 cm (i en kompis' A4 stasjonsvogn), og bredden ligger på 140 cm. Når jeg da får bort baksetene, regner jeg med å få en økning på nesten 10 cm i høyden, og 2x18 i bredden bygger vell i underkant av 100 (96-97 cm) i høyden, og det samme i bredden. Da ser jeg for meg at det passer inn med enten to stk porter i hver side av veggen, eller en større i midten av alle 4 subwooferne.

            Jeg så for meg å bygge den fram til B-stolpene for å få litt plass til å "showe" litt med forsterkere i bakenden av bilen, men det er mulig jeg skal revurdere det valget.

            Har tenkt til å bygge veggen i 2x25mm MDF, med endel 24/30mm gjengestenger som avstivere.

            Og å få bygget en 1000 liters kasse tror jeg ikke er noe spesielt vanskelig i størrelse, da det er plass til 1600 liters kasse (innvendige mål)(igjen, i teorien ved målene jeg har tatt).
            Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

            Comment


            • #21
              http://www.stevemeadedesigns.com/boa...dpass-6-order/

              Her har du et rått bygg (6.ordens) en ganske liten bil, ikke stasjonsvogn da. Tror at dersom du skal oppnå noe i nærheten av 1600liter netto så ender du opp med en del vinklede kanter på kassa di. Noe disse gutta har fått til bra. Jeg har en stor bil med vegg på c-stolpene, og har omkring 700-750liter netto hvis jeg husker rett. Om du klarer over det dobbelte netto i stasjonsvogn, og fortsatt har plass til batteribanken og forsterkere så: 1. Blir det kult. 2. Du er veldig dyktig.

              never enough!

              Comment


              • #22
                True dat, ikke det at jeg tror jeg får til å få inn 1600 liters netto kasse i bilen, men sånn teoretisk sett, burde det gå ann
                Har ett spørsmål:
                Om man lager mange vinkler og gjerne noen "utstikkere" som ned i reservehjulbrønnen og ned med fotplasseringen ved baksetene, vil det ha en dårlig innvirkning på lyden/trykket fra subbene?
                Rask tegning i paint, hvor venstre side er mot forsetene i bilen, og høyre er bak mot bagasjerommet. Der ser du at på venstre side er det en "utstikker" ned til fotplasseringen for baksetene, og til høyre er hjulbrønnen også tatt med.

                EDIT: Glemte å poste bildet o.O
                Link her: http://bildr.no/view/NTZ6ZUhH
                Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                Comment


                • #23
                  Det har ingen innvirkning. Forutsatt at du klarer å lage det solid, stivt og dødt. Noe som jeg frykter er litt vanskeligere. Og ja, det er riktig måte å gjøre det på for å oppnå størst mulig volum, les utnytte all plassen.
                  never enough!

                  Comment

                  Working...
                  X