Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvor stor kasse trenger jeg?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hvor stor kasse trenger jeg?

Vurderer å bygge ny kasse i bilen, men lurer på hvor stor jeg egentli trenger.
    Elementene er 3x Hertz HX300D. (skal drives av en B2 Mono mkII)
    Vil ha en kasse som spille både dypt og høyt om det er mulig.
    Så da er vel en portet kasse det beste.

Skal stå i en passat stasjonsvogn 1998 modell.

http://www.hertzaudiovideo.com/doc/pdf_hx300d.pdf

Ifølge dette datasheet skal du ha 35l netto pr element og ett bassrefleksrør L22cm, diameter 8cm(?). Dette gir dyp bass og høy følsomhet på kassa di.
    Det skulle bli 105l netto med tre 12", husk at det er innvendige mål etter at elementenes volum og portene er trukket fra.
    Du kan finne flere gode bassrefleksrør på dynabel sin nettbutikk under selvbygg.
    Evt kan du lage slotport/slisseport. Men jeg mangler datamaskin til å regne på data til det for deg.

En slik kasse har du fint plass til i bagasjerommet. Om den blir 105 eller 120liter er ikke så fryktelig nøye. Anbefaler elementer opp, port bak.
    never enough!

Comment

Takk for svar.
      har tenkt litt på hvordan jeg vil ha kassen og har kommet med 2 ideer.

nr1
      Slisseport og elementene bakover.
      nr2
      Bassrefleksrør/slisseport bakover og elementene opp. men med topp bygd av glassfiber for å få elementene vinklet litt inn og bakover.

Noen som har tanker om hvordan dette kan bli?
      Hva burde jeg gå for når jeg vil ha en dyp og fin bass som likevell spille høyt.
      Vil også at det skal passe inn i bagasjerommet, så det ikke ser ut som at kassen er slengt inn.

Comment

Vinklingen av subelementet har minimalt å si for lydens del, men mulig du kun tenkte for finnish?

For å få best mulig lyd ville jeg enten laget kasser langs siden av bagasjerommet og fått plassert elementene så langt bak som mulig, eller bygget det ned i hjulbrønnen. Det er uansett en fordel å få plassert de så nærme bakluka som mulig.

Comment

vinklingen tenkte jeg for utseendes skyld.
          når det er snakk om 3x12" tror jeg det kan bli litt vanskelig å få det ned i hjulbrønnen.

tenkte på noe slikt som topp. så en større kasse under med port. men vet ikke om hva som blir best av slisseport og bassrør.
          Click image for larger version

Name:	2155850299_large.jpg
Views:	2
Size:	52.1 KB
ID:	297627

men tror kanskje dette blir mye arbeid til å være første gang jeg skal bygge kasse.
          så tror kanskje at jeg bygger en "firkantet" kasse først.
          Det blir mest sannsynlig enten med elementene opp og porten bak, eller både port og elementer bak

Om noen kunne hjulpet meg og lage en skisse som vil spille dypt og høyt, hadde det vært toppers.
          Last edited by aiversen; 17-07-2013, 21:09.

Comment

Working...
          X