Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kobling av 8 stk subwoofere

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kobling av 8 stk subwoofere

Kan noen bekrefte for meg at jeg har regnet riktig på følgende:

8 stk 6.5" subwoofere som hver har dobble 4 ohm's spoler.

Parallell: 0.25 ohm
    Serie/Parallell: 1 ohm
    Parallell/Serie: 4 ohm

Monoblokk forsterkeren har to par med høyttaler utganger som er koblet sammen inni forsterkeren.
    Så er det da greiest og koble sammen 4 og 4 stk subwoofere i serie/parallell som da blir 2 ohm på hver sin utgang som da igjen blir til at forsterkeren ser 1 ohm totalt. Rett meg om jeg tar feil

Eller er det like greit og koble sammen alle 8 subwooferene?

På forhånd takk for hjelpen
    Last edited by Finnmarken; 03-09-2013, 16:21.
    Pioneer DEX-P99RS - Gladen SQL 165 Dual - Mosconi Gladen Zero 3 - SPL Dynamics SPL-460D - SPL Dynamics D-10S

Dette er riktig utregnet.
    Like greit og koble sammen 4 stk i serie/parallell på hver sin utgang. Gjør du det vil forsterkeren være i 1 ohm.
    Mvh
    Ole Heen

Link til kjøp og salg feedback tråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15926

Comment

Er nok ganske mange måterå koble dette på, og havne ut på 1 ohm.

Enkleste måten å forklare vil jeg kanskje si er å seriekoble spolene, slik at elementene blir 8ohm. Da kan du bare paralellkoble alle subbene, så er du på 1 ohm.

Er du usikker på om du har fått det riktig, så er ett godt tips å teste med multimeteret før du kobler det på forsterkeren
      Last edited by trustno1; 03-09-2013, 16:57.

Comment

Ikke meningen og kapre tråden din Finnmarken. Men er inne på det samme området og surrer litt. Spør likegodt her i stedet for og lage enda en tråd om samme emnet. Håper det går bra

Skal installere 6 stk DVC 4 ohm. Blir dette 1.34 ohm i serie/parallell totalt på forsterker da? Tenkte og koble 3 og 3 sammen som blir 2.67 ohm på hver sin utgang på forsterker om jeg har skjønt riktig da. Er snakk om en monoblokk med 2 stk høyttaler utganger dette også.

Takk på forhånd
        Pioneer - McIntosh - Brax - StP - XS Power - LIB

Comment

Originally posted by Audun View Post
          Ikke meningen og kapre tråden din Finnmarken. Men er inne på det samme området og surrer litt. Spør likegodt her i stedet for og lage enda en tråd om samme emnet. Håper det går bra

Skal installere 6 stk DVC 4 ohm. Blir dette 1.34 ohm i serie/parallell totalt på forsterker da? Tenkte og koble 3 og 3 sammen som blir 2.67 ohm på hver sin utgang på forsterker om jeg har skjønt riktig da. Er snakk om en monoblokk med 2 stk høyttaler utganger dette også.

Takk på forhånd
          Ja, stemmer det
          mail

Comment

Originally posted by Lopas1 View Post
            Ja, stemmer det
            Okay, tusen takk for hjelpen
            Pioneer - McIntosh - Brax - StP - XS Power - LIB

Comment

Originally posted by Heen Audio View Post
              Dette er riktig utregnet.
              Like greit og koble sammen 4 stk i serie/parallell på hver sin utgang. Gjør du det vil forsterkeren være i 1 ohm.
              Originally posted by trustno1 View Post
              Er nok ganske mange måterå koble dette på, og havne ut på 1 ohm.

Enkleste måten å forklare vil jeg kanskje si er å seriekoble spolene, slik at elementene blir 8ohm. Da kan du bare paralellkoble alle subbene, så er du på 1 ohm.

Er du usikker på om du har fått det riktig, så er ett godt tips å teste med multimeteret før du kobler det på forsterkeren
              Takker så mye dere

Originally posted by Audun View Post
              Det går veldig bra du
              Pioneer DEX-P99RS - Gladen SQL 165 Dual - Mosconi Gladen Zero 3 - SPL Dynamics SPL-460D - SPL Dynamics D-10S

Comment

Working...
              X