Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt spørsmål om strøm og dynamo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Haha

    Comment


    • #17
      Sikrng i hver ende er vel ikke nødvendig dersom man bare har batteri i den ene enden? Eller mener du at den skal sikres i fra dynamo også?

      Uansett så må jeg ha himla store sikringer om den ikke skal ryke ved oppstart da..

      Comment


      • #18
        hvem snakker om start kabelen?

        Det du skal bytte ut kablene over og den du bør bruke to sikringer på i hver ende er på den 3. kabelen: plussen på dynamoen til plussen på batteripolen.

        Og du trenger en sikring som er litt større enn det dynamoen lader med. Lader den med 200A, bruk sikring på 250A osv.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #19
          Originally posted by Dammed View Post
          hvem snakker om start kabelen?

          Det du skal bytte ut kablene over og den du bør bruke to sikringer på i hver ende er på den 3. kabelen: plussen på dynamoen til plussen på batteripolen.

          Og du trenger en sikring som er litt større enn det dynamoen lader med. Lader den med 200A, bruk sikring på 250A osv.
          Dealen er jo at batteriet mitt er forran, dynamoen bak. Kablen som går orginalt i mellom som jeg har tenkt å bytte ut har ingen sikringer. Start og ladekablen er jo en og samme kabel.

          Men du tenkte kanskje at jeg skulle legge en kabel i tilegg, ikke erstatte den orginale?

          Comment


          • #20
            ja du skal kun legge til kabler ikke erstatte.

            Er du helt sikker på at den kabelen ikke er sikret? Syns det er utrolig rart at den kabelen ikke er sikret, hvis den kortslutter så kan det ta fyr. Og i en Mr2, så er det jo 3-4m mellom batteriet, veldig mange steder det kan kortslutte da.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #21
              Originally posted by Dammed View Post
              ja du skal kun legge til kabler ikke erstatte.

              Er du helt sikker på at den kabelen ikke er sikret? Syns det er utrolig rart at den kabelen ikke er sikret, hvis den kortslutter så kan det ta fyr. Og i en Mr2, så er det jo 3-4m mellom batteriet, veldig mange steder det kan kortslutte da.
              Vel, sjelden lengden på kablen øker så mye risikoen for kortsluttning. Kablen er dobbelisolert hele veien. Faren er somregel endene om de skulle løsne fra kabelsko etc.

              Er forholdsvis sikker på det ikke er sikring orginalt da den forsvinner rett inn i kablen. Har riktig nok ikke åpnet dobbelisoleringa, men tviler sterkt på at det er sikring der.

              Comment


              • #22
                Vil tro den i tilfelle er sikret i sikringsboksen, men jeg tviler litt på akkurat det. Jeg stussa litt når du sa man skal sikre the big three, dammed.. For jeg har lest om endel folk som har gjort det, men ingen plass har jeg lest at de kablene skal sikres på noe vis..
                Sture Vedal

                Comment


                • #23
                  Er det ikke litt overdrevet å sikre kabelen fra dynamo til batteri?
                  Hvis man f.eks har motor foran (som de fleste har) og skal ha batteri bak, legger da en 50mm2 kabel som dobbelisoleres ved å legge den i rør. Denne blir så lagt mellom støydempet gulv i bilen og teppet over. Skal bli ganske liten sjanse for kortslutning da?

                  Comment


                  • #24
                    syns ikke det, utrolig kjiipt hvis f.eks. et skrujern hadde falt ned og kortsluttet mellom dynamo pluss polen og karosseriet. Utrolig ussansynlig, men du taper ikke noe på å ha en sikring bortsett fra penger da. Men har du råd til det så hadde jeg lagt sikringer.

                    De fleste pleier å legge en sikring ved batteriet mellom dynamo og batteri, mens noen få legger sikringer i begge ender.

                    Kabelen mellom batteri foran og evt batteri bak så legger alle sikringer i begge ender.

                    Altså dere kan drite i sikringer, men utrolig surt hvis noe skjer. Jeg bruker heller 500kr ekstra og sikrer alt. Dette blir litt som å drite i foringer når du bygger drifte bil. Hva betyr 500kr hvis du har brukt flere tusen kroner på bilstereo?
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • #25
                      Skulle vell nesten tro viklingene og ledingene inni dynamoen tok kvelden før en strøm kabel blir så varm..
                      Men detter er bare noe eg tror da..
                      Audi A6.
                      Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                      Comment


                      • #26
                        sikringer er der for å beskytte batteriet og dynamoen, ikke kabelen. Som sagt tidligere, bruk en sikring på litt over det dynamoen skal klare å gi ut.
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Dammed View Post
                          sikringer er der for å beskytte batteriet og dynamoen, ikke kabelen. Som sagt tidligere, bruk en sikring på litt over det dynamoen skal klare å gi ut.
                          Og dette er du HELT sikker på, dammed?

                          grunnet at dette har vært diskutert opp og imente, og man kommer _alltid_ med samme konklusjon. Man sikrer kabelen, ikke utstyret i enden.. Søk litt på forumet, så vil du se at den konklusjonen er dratt i tett på samtlige diskusjoner angående sikringer.
                          Sture Vedal

                          Comment


                          • #28
                            Nei det er moren din som er helt sikker, selvsagt er jeg helt sikker hvis jeg skriver det her. Så lenge man setter en sikring str som kabelen tåler så er det nettopp for å beskytte dynamoen mot en evt kortslutning. Jeg regner med at ingen vil bruke en større sikring enn det kabelen tåler.

                            Tror du at grunnen til at folk setter en sikring på en kabelen rett foran forsterkere som Soundstream XXX-6500D, Hifonics Colossus, Kicker ZX1500.1 for å beskytte kabelen eller forsterkeren?

                            Poenget med sikringen på dynamoen er jo selvsagt at den skal slå ut så fort det skjer en kortslutning. Derfor lavest mulig. Jeg skal selv bruke en 180A sikring på 50 kvadrats kabel selv om den tåler 300A fordi dynamoen min lader ikke med mer enn det.

                            Jeg har ingen anelse om dynamoen vil ta skade av en kortslutning, eller hva som vil skje. Men jeg regner med at den ikke har noe godt av det og det er at det er på ingen måte negativt å ha en sikring der. Derfor gidder jeg ikke å sjekke om hva som skjer om dynamoen kortslutter.

                            Hvis noen av dere ikke vil bruke en hundrings eller to på å sikre den kabelen, så er det bare å søke og se om det er trygt. Men for min del så setter jeg heller på en sikring for mye enn for lite.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #29
                              Man skal ikke ha sikring melom batteri og dynamo. Biler har jo ikke det originalt heller.
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment


                              • #30
                                Tror du at grunnen til at folk setter en sikring på en kabelen rett foran forsterkere som Soundstream XXX-6500D, Hifonics Colossus, Kicker ZX1500.1 for å beskytte kabelen eller forsterkeren?
                                Ja, jeg er rimelig sikker på at det er kabelen man sikrer. Jeg stiller ikke dine kunnskaper i tvil, men jeg lurer litt når du svømmer mot strømmen. Jeg har lest alt for mange debatter her inne, der folk sier følgende: Du sikrer kabelen, ikke utstyret. Sett 300A på en 50kv kabel, så er du berga. Og dette er ett ukritisk råd med tanke på hva som er i enden av denne kabelen.

                                Hvorfor har man sikringer i ett hus da? Pga hvis man overbelaster kursen, så skal ikke kabelen overopphetes og brennes, derfor går sikringen først. En forsterker går i protect på grunn av innebygde sikringsrutiner, eventuelt innebygde sikringer som går før den går i protect. Men om kabelen ikke er sikret, så vil det fortsatt gå strøm igjennom denne, som vil eventuelt resultere i varmgang, som eventuelt vil resultere i brann. Hvis man da ikke har sikring på kabelen, så vil den hetes opp og kanskje til slutt ta fyr.

                                Hvis du ser på dynamoen din så vil du se at kabel fra dynamo til batteri ikke er sikret originalt. Jeg har sett oppi ett par motorrom, og enda ikke sett en eneste sikring på denne kabelen.

                                Og argumentet du bruker om at hvis dere vil spare penger, bla bla, så er ikke det ett særlig godt argument. Det er omtrent det samme som å si Siden jeg gjør det på denne måten, så bør alle gjøre det på den måten.
                                Det er ikke snakk i å sprare noen hundrelapper, det er snakk om å redusere antall plasser der det eventuelt kan forekomme feil på anlegget.

                                Gitt eksempel: Du har sikret kabel fra starter til batteri, du har sikret kabel fra dynamo til batteri, du har sikret kabel fra batteri framme til batteri bake, alle disse er sikret to steder. Kun en av dem trengs å sikres i ene enden, og man ender opp med å måtte lete seg igjennom ett totalt antall av 6 sikringer, før man kan begynne å feilsøke på hvor problemet eventuelt ligger. Så, jeg vil ikke anbefale å sikre alt alltid. I allefall ikke på plasser der det originalt ikke er sikret.
                                Sture Vedal

                                Comment

                                Working...
                                X