Announcement

Collapse
No announcement yet.

Relee

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Relee

Skulla hatt kobla opp lysrør, kanskje dioder og muligens vifter i bagasjen. Og tenkte koble dem på remote'n på spillern. Har 2 stk forsterkere nå som er kobla uten relee, og det går fint. Så lurte jeg på om jeg trenger et relee til det når jeg skal koble på mere??

Har kjøpt et relee på biltema, et dobbelrelee som jeg tenkte bruke hvis jeg trenger, men så leste jeg litt på forumet her om at en måtte koble en diode på det, mellom bein 85 og 86, og er det virkelig nødvendig?? Spillern jeg har er en Kenwood DDX7029Y.

Burde man også ha sikring like ved spilleren hvis en skal bruke relee, eller hva er å anbefale??

Takknemlig for svar
    FOCAL- the spirit of sound!

Jeg hadde kobla opp lysrør og dioder for en stund siden, jeg kjørte dem bare på enten + og - på forsterkeren eller på + og - på høyttalerene om jeg ikke husker feil? Kobla dem vertfall rett på forsterkeren

Comment

Noen spillere har sikring på remote orginalt. Om ikke din har det så skader det nok ikke å sette det inn. Kortslutter remoten så risikerer du å skade spilleren.

Jeg ville ikke koblet vifter , lys og annet utstyr direkte på remote, da bør du nok bruke ett relee.

Skal ikke være skråsikker på dette, men jeg har ikke hørt om at man trenger å koble noe diode på ett relee iallefall. Ett enkelt relee fungerer i praksis som en bryter, men isteden for en knapp så slår den seg på om du setter spenning over to av pinnene (har desverre ikke noe tall på pinnene i hodet)

Husk også at kablen du kobler releet inn på må sikres (altså forsyningsstrømmen)

Comment

Originally posted by trustno1 View Post
        Noen spillere har sikring på remote orginalt. Om ikke din har det så skader det nok ikke å sette det inn. Kortslutter remoten så risikerer du å skade spilleren.

Jeg ville ikke koblet vifter , lys og annet utstyr direkte på remote, da bør du nok bruke ett relee.

Skal ikke være skråsikker på dette, men jeg har ikke hørt om at man trenger å koble noe diode på ett relee iallefall. Ett enkelt relee fungerer i praksis som en bryter, men isteden for en knapp så slår den seg på om du setter spenning over to av pinnene (har desverre ikke noe tall på pinnene i hodet)

Husk også at kablen du kobler releet inn på må sikres (altså forsyningsstrømmen)
        Ja det er nok veldig smart med relee, hvis en seinere også kanskje skal koble på enda mer
        Leste innpå innpå her såvidt at et relee består av en spole som kunne laga krøll for speller ved at det i enkelte tilfeller ble sendt høy spenning tilbake til spilleren som da ble et resultat av ødlagt remote utgang. Og da sto det der at en burde sette en diode mellom noen av bein 85 og 86 på relee. Var derfor jeg nevnte det i første post. Og det hadde ikke skada om jeg hadde fått et svar på om en virkelig burde det eller om det går bra uten ??

Så du mener at + kabelen skal ha sikring? Som jeg antagelig kommer til å ta fra fordelingsblokka.

Comment

Ok, jeg brukte relee tidligere, og hadde aldri noe problem med at spilleren tok skade av det, men kan jo tenkes at det er mulig at det kan skje. Tipper dioden er satt opp slik da at den eventuellt sender de pulser som måtte komme til jord.

Går ut fra at du har en ganske grov kabel til fordelingsblokka di med en kraftig sikring, og at du har tenkt å bruke en mindre kabel i fra blokka og til utstyret du skal koble til via rele. Denne kablen vil jo da kun være sikret via sikringen som sitter på den grove kablen og den sikringen er sannsynligvis alt for stor for den tynne kablen du skal bruke til vifter/lys etc. Får du en kortsluttning i releet eller annet tilkoblet utstyr risikerer du at denne kablen smelter og lager brann før sikringen ryker.
          Derfor skal du sett en sikring så nære fordelingsblokka di som mulig som er dimensjonert til den kablen du skal koble i mot releet og ekstrautstyret ditt.

Dersom fordelingsblokka di er av typen med sikring i, så kan du jo bare sette i en liten sikring her.

Comment

Ok, jeg brukte relee tidligere, og hadde aldri noe problem med at spilleren tok skade av det, men kan jo tenkes at det er mulig at det kan skje. Tipper dioden er satt opp slik da at den eventuellt sender de pulser som måtte komme til jord.

Går ut fra at du har en ganske grov kabel til fordelingsblokka di med en kraftig sikring, og at du har tenkt å bruke en mindre kabel i fra blokka og til utstyret du skal koble til via rele. Denne kablen vil jo da kun være sikret via sikringen som sitter på den grove kablen og den sikringen er sannsynligvis alt for stor for den tynne kablen du skal bruke til vifter/lys etc. Får du en kortsluttning i releet eller annet tilkoblet utstyr risikerer du at denne kablen smelter og lager brann før sikringen ryker.
            Derfor skal du sett en sikring så nære fordelingsblokka di som mulig som er dimensjonert til den kablen du skal koble i mot releet og ekstrautstyret ditt.

Dersom fordelingsblokka di er av typen med sikring i, så kan du jo bare sette i en liten sikring her.
            Ja da glømmer jeg den dioden og prøver uten
            Ja jeg tenkte jo på det å ha sikring like etter fordelingsblokka ja, enten så hadde det gått dritt vil jeg tru. hehe
            Men hvor stor sikring burde jeg ha der da??
            Og hvor stor sikring må jeg ha like etter spilleren,noen som har no formening om det så hadde det vært flott?

Comment

Originally posted by dessarun View Post
              Ja da glømmer jeg den dioden og prøver uten
              Ja jeg tenkte jo på det å ha sikring like etter fordelingsblokka ja, enten så hadde det gått dritt vil jeg tru. hehe
              Men hvor stor sikring burde jeg ha der da??
              Og hvor stor sikring må jeg ha like etter spilleren,noen som har no formening om det så hadde det vært flott?
              Ikke skyld på meg om det går dritt med spilleren :P Men tviler på det vil bli noe problem. Vet ikke helt hva remoten kan ta, men mener å huske at de spillerene jeg har hatt med remote sikring har vært på 300-500mA

Hva du skal ha etter fordelingsblokka kommer ann på tverrsnittet på kablen du skal bruke, som igjen kommer ann på hvor mye utstyr du har tenkt å koble på. For vifter og dioder holder det sikkert fint med en 2,5mm2 kabel, vil tippe rundt 15A sikring. Men dette bør du søke litt etter tabeller på nettet for å være sikker.

Comment

Ikke skyld på meg om det går dritt med spilleren :P Men tviler på det vil bli noe problem. Vet ikke helt hva remoten kan ta, men mener å huske at de spillerene jeg har hatt med remote sikring har vært på 300-500mA

Hva du skal ha etter fordelingsblokka kommer ann på tverrsnittet på kablen du skal bruke, som igjen kommer ann på hvor mye utstyr du har tenkt å koble på. For vifter og dioder holder det sikkert fint med en 2,5mm2 kabel, vil tippe rundt 15A sikring. Men dette bør du søke litt etter tabeller på nettet for å være sikker.
                Er nok du som ender opp med skylda da ja hehe
                Ja, vil det si 0,3-0,5A?
                Ja da får jeg prøve å se åssen det går, takker for svar

Comment

mange "gamle spørsmål" som dukker opp ofte... søk funksjon er veldig nyttig, da det er som sagt mye nyttig som allrede er blitt tatt opptil flere ganger

RELEE
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Originally posted by matador View Post
                    mange "gamle spørsmål" som dukker opp ofte... søk funksjon er veldig nyttig, da det er som sagt mye nyttig som allrede er blitt tatt opptil flere ganger

RELEE
                    I know Har lest alt som står innpå der, men det var litt forskjellige meninger om akkurat den dioden på relee som jeg lurte på om virkelig var nødvendig.
                    Men er 300mA-500mA, er det 0,3a-0,5A??

Comment

Men er 300mA-500mA, er det 0,3a-0,5A?? [/QUOTE]

Korrekt =)

Comment

Originally posted by Nils View Post
                        Men er 300mA-500mA, er det 0,3a-0,5A??
                        Korrekt =)[/QUOTE]

Takker

Comment