Announcement

Collapse
No announcement yet.

Firekanals forsterkere med utvidet delefilterjustering

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Firekanals forsterkere med utvidet delefilterjustering

Dersom noen vil sette sammen frontsett selv, og dele aktivt, f.eks. pga bruk av 8-ohms elementer eller at man bare ikke vil bruke passive delefiltre, så er det faktisk muligheter som ikke forutsetter å kjøpe headunits med muligheter for aktiv deling.

Nemlig forsterkere med justerbart HPF+LPF utover de "vanlige" =>80-500hz'ene.

2,5kHz kan holde i noen tilfeller, men 4-5kHz er mest gunstig for fleksibilitetens del.

Ved å dele aktivt med en slik forsterker, kan man spare en god del penger på å sette sammen et rått frontsett selv. Virkelig knallgode diskanter og midbasser trenger ikke koste mer enn 1-2000,- om man kjøper elementene separat!

Kriterier: Oversiktlig post med info om delefrekvenser på alle kanaler.

Mine bidrag til tråden foreløpig er:

JL Audio 300/4v2 eller 450/4v2: 50-5kHz HPF og LPF (50-500hz med X10-bryter til "frekvensmultiplikator" for å velge 500-5kHz).

Helix DB Four: 15-4KHz HPF, 40-4KHz LPF, 15-4KHz BPF. Knallkjøp til 2290,- veil.pris!

Også bare ha en enkel Alpine-spiller eller noe? Er jo faktisk en grei ide, men hva med tidskomp. og sånt?
    Alt annet du sier er spot on, sette sammen noe bra separat kan bli vel så bra som å kjøpe et helt sett...
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Soundstream Lil'Wonder LW4.480
      Høypass: 15-225/225-3800 hz
      Lavpass: 50-800/250-4000 hz

Mulig den har båndpass også, jeg måtte klippe og lime fra manualen som ikke inneholdt mer...

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
        Også bare ha en enkel Alpine-spiller eller noe? Er jo faktisk en grei ide, men hva med tidskomp. og sånt?
        Alt annet du sier er spot on, sette sammen noe bra separat kan bli vel så bra som å kjøpe et helt sett...
        Miniboom, shoot me if im wrong. Or not?

Men han gir tips til de som har spillere uten så mange fancy justeringsmuligheter.
        Eller at man kan legge mye penger i frontsett og forsterkere.
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Jeg syns man slipper fint unna tidskomp. om man har elementene montert så langt unna som mulig, dvs. innerst på dash/kickpaneler e.l.

Men man kan jo kjøpe "tidskomp på boks", var det dynaBel som solgte den lille boksen? Hvertfall en nettbutikk som solgte en justerbar forsinkelseskrets man kobler på RCA-kabelen.

Da kan man slippe unna med CD-spilleren man har, i teorien uansett type (dog er det anbefalt fra min side å ha en med litt eq-muligheter)

Se sånn på det:

Om du f.eks. vil beholde originalspilleren i bilen, men ha aktiv deling, tidskomp og EQ:

Kjøp en line level converter (gjør om signal fra høyttalerkabler til RCA), et par hundre spenn?
          Kjøp en grei separat EQ, ca 6-700,- inkl. frakt fra eBay?
          Kjøp evt. tidskomp-saken, ca. 600,- fra dynaBel (eh. tror jeg det var).

Vips, helt original look og potensiale for knall-lyd. Fint for de som har integrerte spillere e.l., uten å ha originalt premium-lydanlegg.

MEN IKKE GJØR TRÅDEN UOVERSIKTLIG MED DRITTPREIK!
          Last edited by Miniboom; 09-06-2010, 08:04.

Comment

Om man skal dele aktivt rett på forsterker er det vel en stor fordel å finne en forsterker med båndpass filter mulighet.

Og når det gjeller den "tidskomp på boks" fra audio system/mosconi som ganske riktig selges hos dynaBel er i allefall ikke det noen billig løsning da man ryker på nesten 1k pr kanal? da kan man vurdere å opgradere spiller i stede.
            Steffen Hammersgård
            Alpine - Mosconi
            Min prosjekt tråd

Comment

Originally posted by shammers View Post
              Om man skal dele aktivt rett på forsterker er det vel en stor fordel å finne en forsterker med båndpass filter mulighet.

Og når det gjeller den "tidskomp på boks" fra audio system/mosconi som ganske riktig selges hos dynaBel er i allefall ikke det noen billig løsning da man ryker på nesten 1k pr kanal? da kan man vurdere å opgradere spiller i stede.
              Ja, BPF er en fordel, men ikke et krav. Nettopp fordi man kan velge midbasselementer selv.

Trenger bare å forsinke den ene kanalen, så trenger kun én Mosconi-boks (bruker da ett sett RCA og 2ch-mode på firekanaleren).

Det er ikke alltid det er et alternativ å oppgradere spilleren. For oss som kjører gamle biler og ikke har noe imot å bygge om er det greit. Mens andre hverken kan eller vil bytte ut det som sitter originalt, men har lyst på godlyd likevel.

Dessuten - har man originalspilleren, trenger man bare upgrades for ca 1500,- utover egnet forsterker og høyttalere, for å få tidskomp, EQ og aktiv deling. For noen tipper jeg det vil være overkommelig, fremfor å svi av minst 2500,- på ny spiller + bygge om dash og evt. fikle med adapter for rattfjernkontroller o.l.

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                Ja, BPF er en fordel, men ikke et krav. Nettopp fordi man kan velge midbasselementer selv.

Trenger bare å forsinke den ene kanalen, så trenger kun én Mosconi-boks (bruker da ett sett RCA og 2ch-mode på firekanaleren).

Det er ikke alltid det er et alternativ å oppgradere spilleren. For oss som kjører gamle biler og ikke har noe imot å bygge om er det greit. Mens andre hverken kan eller vil bytte ut det som sitter originalt, men har lyst på godlyd likevel.

Dessuten - har man originalspilleren, trenger man bare upgrades for ca 1500,- utover egnet forsterker og høyttalere, for å få tidskomp, EQ og aktiv deling. For noen tipper jeg det vil være overkommelig, fremfor å svi av minst 2500,- på ny spiller + bygge om dash og evt. fikle med adapter for rattfjernkontroller o.l.
                skrev ikke at bpf er et must, men gir større valgfrihet når du skal velge høytallere.

hvordan du skal klare deg med å forsinke kun en kanal forstår jeg ikke helt, hva vil du forsinke da? venstere diskant??

Argumente med å beholde orginal spilleren kjøper jeg. Jeg er ikke helt uenig med deg, men prøver bare å komme med noen konstruktive inputs
                Steffen Hammersgård
                Alpine - Mosconi
                Min prosjekt tråd

Comment

Nei, man bruker jo bare ett sett RCA, og tidsforsinker da hele venstre kanal. Med litt omhu ved diskantplasseringen, trenger ikke avstandsforskjellen å være så stor mellom diskant->øre og midbass->øre på samme side i bilen.

Trenger da bare ett sett stereo-RCA-kabler med 2ch-mode på firekanaleren, dvs. at den bruker signalet fra det ene RCA-paret på både front og rear. Evt. kan man bruke Y-kopling på RCA.

Dette er bare et alternativ for enkelhet og lav kostnad, ikke som et fullgodt alternativ til en hardcore SQ-løsning. Ta det for det det er.

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                    Nei, man bruker jo bare ett sett RCA, og tidsforsinker da hele venstre kanal. Med litt omhu ved diskantplasseringen, trenger ikke avstandsforskjellen å være så stor mellom diskant->øre og midbass->øre på samme side i bilen.

Trenger da bare ett sett stereo-RCA-kabler med 2ch-mode på firekanaleren, dvs. at den bruker signalet fra det ene RCA-paret på både front og rear. Evt. kan man bruke Y-kopling på RCA.

Dette er bare et alternativ for enkelhet og lav kostnad, ikke som et fullgodt alternativ til en hardcore SQ-løsning. Ta det for det det er.
                    ok, da er jeg mer med på tankegangen, men....
                    Steffen Hammersgård
                    Alpine - Mosconi
                    Min prosjekt tråd

Comment

Ellers kan Quattro MKII jo også være en mulighet.
                      Har vel ok filter hvis du vil "kjøre" aktivt.

Mvh
                      J. Holm
                      www.b2audio.com
                      http://facebook.com/b2audio

Comment

Man kan også kjøpe en JBL MS-8 til $799 og koble denne mellom original headunit og en passende forsterker. EQ, tidskomp, aktivt delefilter og åtte linjeutganger (såvidt jeg vet).

Comment

Hehe. Ja, det var en rimelig løsning, Thomas.

Comment

Oops, litt carried away i "færre komponenter"-fokuset

Comment

DD S4 har opp til 5000hz

Comment

Working...
                              X