Jeg har 2 stk jbl 1200 gti og klarer ikke å få tak i den siste jeg trenger til min 3 x 12" front i kassa. Nå vurderer jeg å selge Gti og kjøpe Dynabel 18" istedet. Hva får jeg pr jbl 1200 gti her på forumet ? Først og fremst spør jeg i dette innlegget om hvem som har prøvd 18" og hva dommen er. ( Jeg syntes den ser stusselig ut, men Joakim sier den er grise bra og da er den vel bort imot det vil jeg tro). Hadde vært kjekt å hørt det fra flere kilder, gjerne noen som har hatt dyre sq subber før.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Dynabel 18", hvem har testet denne så langt ?
Collapse
X
-
Originally posted by melancool View PostHva får jeg pr jbl 1200 gti her på forumet ?[URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]
Comment
-
Originally posted by Haakon O View PostVW Performance på forumet her har 3stk 1200GTI liggende ute for 1000kr stk på et lokalt forum her jeg bor. Så prisen ligger vel rundt der? Og om du helst vil ha 3 slike kan du forresten kjøpe det siste du trenger av han
http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=8499
Comment
-
Er ikke du på jakt etter et gti 1200 element ?
Originally posted by pgoutlaw View Postdem er reconede med uoriginalt reconing kit tydeligvis. jeg hadde en tråd med en del spørsmål ang akkurat dette da jeg fikk tilbud å kjøpe 2 stk av en annen, men stod glatt over.
http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=8499
Comment
-
jeg kjører med 18" dynabel og kan ikke si annet enn at det spiller over all forventning. Og prisen på den er jo egentlig latterlig. Tidligere har jeg kjørt med 2 x seas 12", en stk audiosystem hx phase 12" og 2 x atomic quantum 10" for å nevne noe av det jeg har brukt de siste årene og alle disse oppsettene er i stand til å produsere (eller reprodusere blir vel mer riktig) god lyd i det laveste frekvens området. men så er di igjen mye dyrere men ikke nødvendigvis bedre, jeg angrer igrunn ikke på at jeg har bytta.
Det eneste du skal være klarover er at den 18" har sine begrensninger når det kommer til lyd trykk når du skal ha den til å spille dyp dyp bass. Til mitt bruk spiller den mer en høyt nok, men er jo noen som sikkert vil bli skuffet over at det ikke spiller høyere.
Men nå vet jo ikke jeg hvilke krav du har til akkurat det.
Comment
-
Hmm... syntes den ser litt sånn ut også.
Originally posted by shammers View Postjeg kjører med 18" dynabel og kan ikke si annet enn at det spiller over all forventning. Og prisen på den er jo egentlig latterlig. Tidligere har jeg kjørt med 2 x seas 12", en stk audiosystem hx phase 12" og 2 x atomic quantum 10" for å nevne noe av det jeg har brukt de siste årene og alle disse oppsettene er i stand til å produsere (eller reprodusere blir vel mer riktig) god lyd i det laveste frekvens området. men så er di igjen mye dyrere men ikke nødvendigvis bedre, jeg angrer igrunn ikke på at jeg har bytta.
Det eneste du skal være klarover er at den 18" har sine begrensninger når det kommer til lyd trykk når du skal ha den til å spille dyp dyp bass. Til mitt bruk spiller den mer en høyt nok, men er jo noen som sikkert vil bli skuffet over at det ikke spiller høyere.
Men nå vet jo ikke jeg hvilke krav du har til akkurat det.
Jeg har også akkuratt kvittet meg med 2 x seas lotus 12". Var igrunn ikke fornøyd med dem. Funket upåklagelig til vanlig musikk, men falt litt igjennom med thight syntetisk maskin musikk. prøvde i 22, 33, og 40 liter. Spilte egentlig bedre i refleks syntes jeg. Da begynnte det å bli litt morro før det ga seg. drev disse med en vrx 1.500.
Comment
-
Siden du også har erfaring med 2 stk seas 12" blir det litt lettere, synes du det trykker forlite av de 2 12" i 33L lukket på hver, tror jeg du ikke kommer noe nærmere målet med en dy1880.
Jeg har min i ca 100L lukket.
Comment
-
Originally posted by melancool View PostDet er derfor jeg spør , for jeg syntes det ser ut som et litt billig PA element og de spiller som regel bare bra til 50 hz og så låter det litt papp og lite mektig.
Det som gjør at dette elementet skiller seg ut er den lave resonansfrekvensen.
28Hz gjør at den fungerer bra i lukket kasse.
Til det aller meste av innspilt musikk gjør den jobben med å flytte mer enn nok luft, men har helt klart sine begrensninger.
Til prisen er den veldig god.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Originally posted by Dag Johansen View PostDet ER et billig PA element og er ikke stort mer heller!
Det som gjør at dette elementet skiller seg ut er den lave resonansfrekvensen.
28Hz gjør at den fungerer bra i lukket kasse.
Til det aller meste av innspilt musikk gjør den jobben med å flytte mer enn nok luft, men har helt klart sine begrensninger.
Til prisen er den veldig god.
Mvh
Dag Johansen
Comment
-
Hvis lyden du er ute etter er trykk langt ned, så er kanskje DD 3518 noe for deg. En eller to BF7501 og en 3518 i svæær kasse lager iallefall det trykket du måtte trenge eller mere enn du trenger..
PA1880 ER jo ett billig PA element, så der har du helt rett! Greia med det er at det har data som sier hifi og ikke bare pa som gir trykk høyere opp. Nei det spiller ikke dbdrag-høyt, så da velger du lett noe annet. Men da bør du samtidig få mere effekt enn 1.500'en din.
Ut fra det jeg har lest av innleggene dine rundt dette temaet, så er det igrunn ikke subbass du er på søken etter, men real midbass (40hz-150hz) og det skal du da ikke ha fra en sub uansett. Ett hot tips er å konse litt mere på skikkelig frontsystem med noe som gir midbass som tåler skikkelig juling og gir bra respons ved høye lydtrykk. Bassen derfra og ned er piece of shit å få til.[SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
[SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]
Comment
-
Originally posted by Joakim View PostHvis lyden du er ute etter er trykk langt ned, så er kanskje DD 3518 noe for deg. En eller to BF7501 og en 3518 i svæær kasse lager iallefall det trykket du måtte trenge eller mere enn du trenger..
PA1880 ER jo ett billig PA element, så der har du helt rett! Greia med det er at det har data som sier hifi og ikke bare pa som gir trykk høyere opp. Nei det spiller ikke dbdrag-høyt, så da velger du lett noe annet. Men da bør du samtidig få mere effekt enn 1.500'en din.
Ut fra det jeg har lest av innleggene dine rundt dette temaet, så er det igrunn ikke subbass du er på søken etter, men real midbass (40hz-150hz) og det skal du da ikke ha fra en sub uansett. Ett hot tips er å konse litt mere på skikkelig frontsystem med noe som gir midbass som tåler skikkelig juling og gir bra respons ved høye lydtrykk. Bassen derfra og ned er piece of shit å få til.
Det som plager meg nå er at jeg ikke forstår hvorfor en vrx 1.500 ikke skulle være nok effekt når 1-2kw på sub og 700w på mid er så mye at det ville være nok til et lite diskotek. Hvis jeg hadde funnet et element som tålte 500w i simulering så ville dette spillt 150db i bil. Problemet i simuleringer er jo at alt ser ut til å tåle 30-100w før x-max er brukt opp til de grader. Hva skjer ? har igrunn ikke følt det slik i virkeligheten. jeg har utallelige ganger tømmt 2 x 5-600w i 2 x 18" kasser uten at det har gått galt. men når jeg simulerer med lspcad eller bassbox så tåler ingen elementer mer enn 100w før x-max er 5-6 cm. Hvor reelt er simulering ? lspcad skal jo være det høytaler/element konstruktører bruker ! Noen som har peil og kan forklare litt.
Ok Joakim hva skal jeg gjøre for å få en front mid fra 40 til 120hz som slår som en slem planke i brystkassa. jeg har simulert på ca30 elementer i lukket 10-12 liters kasse og ingen elementer tåler mer enn 100 w, og nå sier du at jeg må ha større forsterkere !..? Og den lille kassa gjør jo at x-max blir mye mindre enn en normalt stor på 20-40 liter.
Jeg har ikke tenkt å bygge om dørene . Der sitter det lukkede kasser på 9 liter hver, med hver sin pioneer ts-c171 prs 6,5". spiller fint men tåler ikke noe særlig under 80hz. hvis det skal være skikkelig høyt. Kan jeg klare å få snappy mid med en frontsub på 12liter. ? Hvis jeg monterer sub ned mot gulvet så kan jeg ha en 12", normalt front montert så begrenser det seg til 10". (jeg har en vrx 2.400 til mid/sub.)
Comment
-
-
Originally posted by melancool View PostJeg er som sagt litt fersk når det gjelder lyd i bil. kan nok mer enn snittet om lyd (mener snittet, ikke enn Dag og joakim feks) ,men har relativ beskjeden erfaring med sq i bil.
Det som plager meg nå er at jeg ikke forstår hvorfor en vrx 1.500 ikke skulle være nok effekt når 1-2kw på sub og 700w på mid er så mye at det ville være nok til et lite diskotek. Hvis jeg hadde funnet et element som tålte 500w i simulering så ville dette spillt 150db i bil. Problemet i simuleringer er jo at alt ser ut til å tåle 30-100w før x-max er brukt opp til de grader. Hva skjer ? har igrunn ikke følt det slik i virkeligheten. jeg har utallelige ganger tømmt 2 x 5-600w i 2 x 18" kasser uten at det har gått galt. men når jeg simulerer med lspcad eller bassbox så tåler ingen elementer mer enn 100w før x-max er 5-6 cm. Hvor reelt er simulering ? lspcad skal jo være det høytaler/element konstruktører bruker ! Noen som har peil og kan forklare litt.
Ok Joakim hva skal jeg gjøre for å få en front mid fra 40 til 120hz som slår som en slem planke i brystkassa. jeg har simulert på ca30 elementer i lukket 10-12 liters kasse og ingen elementer tåler mer enn 100 w, og nå sier du at jeg må ha større forsterkere !..? Og den lille kassa gjør jo at x-max blir mye mindre enn en normalt stor på 20-40 liter.
Jeg har ikke tenkt å bygge om dørene . Der sitter det lukkede kasser på 9 liter hver, med hver sin pioneer ts-c171 prs 6,5". spiller fint men tåler ikke noe særlig under 80hz. hvis det skal være skikkelig høyt. Kan jeg klare å få snappy mid med en frontsub på 12liter. ? Hvis jeg monterer sub ned mot gulvet så kan jeg ha en 12", normalt front montert så begrenser det seg til 10". (jeg har en vrx 2.400 til mid/sub.)
Jeg vil bare tipse deg om å lese litt i min tråd "myter og missforståelser"!
Det er mange år siden jeg fant ut at simuleringer og virkelighet ikke stemmer overens.
Og mens de fleste skynder seg å skylde på simuleringene prøver heller jeg å forklare greia med "watt".
Dette er et så tøybart begrep at det kan være vanskelig for de aller aller fleste å forstå.
Musikk - selv komprimert popmusikk - er dynamisk, derfor MÅ man legge fra seg alt man tror og vet om RMS-WATT.... uttrykket er helt ubrukelig!
En annen ting er hvordan man utnytter elementet, i motsetning til de fleste EMMA-folkene her på forumet så mener jeg at det er enormt mye å hente på å forske på kasser.
Det er lett å si at man har for lite effekt når man bruker lukkede kasser, da har effekten man bruker mye å si.
Joakim sier en ting i flere tråder som jeg ikke kan få understreket nok, viktigheten av: Det er så mye bedre å flytte luft forsiktig med et stort areale enn å bruke mye effekt til å flytte luft voldsomt med lite membranareal.
Dette kan igjen overføres til kassekonstruksjon; det er bedre å få et element til å spille 85dB @ 30Hz enn 77dB @ 30Hz.
Eksemplet over er en sak jeg har simulert på nylig; god gammel Hertz HXS-300 i lukket kontra "spennende-kasse"!
BTW: ved 40Hz gainer spennende-kassa 14dB kontra lukket, sleng disse tallene inn i kalkulatoren og se hvor mye mer watt den lukkede kassa trenger for å spille like høyt!
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Har du noen linker til spennende kasser du har forsket litt på.
Har ikke foresten en vanlig rekleks kasse ca 14 db mer ved 40 hz hvis den er tunet til 40 hz, når man tar utgangs punkt i cone excursion max som rettesnor for beregningene ?
Comment
Comment