Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags old school-forsterker ville du tatt med fra USA?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ok, missforstod / leste litt fort da :P

Den Orion'en må jo være den som er mest undervurdert mtp watt :P
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Originally posted by matador View Post

men med litt off-topic så er det for det meste -for det meste og ikke alle- som måler effekten i en 4 kanaler med en kanal av gangen eller gjerne med noen få frekvenser. Det ses også i stereo forsterkere men det er mer unntaket enn regelen og dette baseres først og fremst fordi en 2 kanaler har større kjøle areal som kan faktisk hjelpe å holde temperaturen nede når power supply + 2 kanalers jobber maksimalt... De aller fleste 4 kanaler -og igjen: ikke alle- har mindre kjøle areal enn det som tilsvarer 2 stk 2 kanaler...

Ellers er min egen erfaring at 2 stk 2 kanaler gir like mange eller faktisk flere fordeler og muligheter enn en enkelt 4 kanaler. Den mest påfallende "ulempen" med en 4 kanaler er at om en kanal feiler/går i stykker/blir defekt -så dør helle sjuiten faktisk.... det blir som om reserve hjulet punkterer og dette forhindrer deg i å kjøre videre med de andre 4 hjula som bilen står på faktisk...
      Jeg hadde en RF 551X med en defekt kanal, de tre andre fungerte fint. Hadde det vært kortslutning, hadde den gått i protect og ingenting fungert, men det gjelder jo en tokanals forsterker også.

Ut ifra hva du har skrevet ser jeg fortsatt ingen grunner til å ikke anbefale en god 4-kanaler fremfor en god 2-kanaler. Eller på den annen side, en dårlig 4-kanaler vs. en tilsvarende 2-kanaler. Hehe... Er den ene dritt, så følger sikkert den andre samme mal...

Så, ON TOPIC, så kan jeg fortsatt anbefale flerkanals forsterkere med god samvittighet.

Om trådstarter får kloa i den ene Phoenix Gold MPH-6300 som ble laget, så er han god! Blir ikke sjeldnere enn dette. Kun 1 stk laget som sagt, og den kostet $99.000,-

Fra ampguts.com:

6 x 75W @ 4 ohms (14.4V)
      6 x 150W @ 2 ohms (14.4V)
      3 x 300W @ 4 ohms bridged (14.4V)
      Weight: 53kg (115 lb)

Only 1 ever made with the finest audiophile components available on earth.
      MSPR USD 99.000

Men for oss vanlige dødelige så holder jeg en knapp på:

(Trenger vel ingen forklaring)

("Sønnen" til den ovenfor)

Phoenix Gold Reactor (ZX450 + ZX500 i samme chassis, angivelig, selv om det også er ZX450 + ZX500 (annen modell?) i ZX950 - en annen fet sak).

Jeg liker veldig godt hvordan de putter to forsterkere i samme chassis. Eksklusivt, men enkelt. Driftssikkert og praktisk. Men ikke særlig plasseringsvennlig, da...

Comment

merkelig nok etter Concept serien at Orion sluttet å produsere slik kvalitet. Concept skulle være det beste som gikk ann å oppdrive fra Orion, fra det samme serie kom den berømte digital EQ med innebygde D/A og A/D.

Ja, den PG til 99K er vel i samme "pris leie" som PPI F1 ampen det var vel Neby som hadde det en gang her til lands

miniboom: mente en 4 kanaler mot 2 stk 2 kanaler -om en 2 kanaler slutter å finke så vil den andre 2 kanaler forsette å funke i 99% av tilfellene men når en av kanalene blir defekt i en 4 kanaler så vil i 99% av tilfellene slutte å funke de andre 3... men self det finnes unntak -har tros alt reparert den type elektronikk siden 80 tallet -så sansynligvis det er bare min egen erfaring. Men du har ikke kommentert størrelses prosent med kjøle areal per kanal...kankje vi kan forsette å diskutere det i vår egen "off-topic" før noen av modisene gir oss fingeren...

Men hvordan er om man har med en sånt amp i bagsjen: må betales noen avgifter eller skatt/moms uansett? eller åsen er det kontra bestille det her ifra? det er vel bare forsendelsen man sparer?
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Er litt forelska i Rockford PunchPower jeg da fra rundt 1995: 500m, 250x2, 250m, 50x2, 50m...type grå DSM chassis. Alle de der mener jeg er 0,5 ohm stabile...
          Ellers de tidligere Punch ampene fra rundt 80-90 talls skifte...finnes noe på ebay som frister i blandt...men helt himmelske priser da
          Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

Comment

Originally posted by Alpine306 View Post
            Er litt forelska i Rockford PunchPower jeg da fra rundt 1995: 500m, 250x2, 250m, 50x2, 50m...type grå DSM chassis. Alle de der mener jeg er 0,5 ohm stabile...
            Ellers de tidligere Punch ampene fra rundt 80-90 talls skifte...finnes noe på ebay som frister i blandt...men helt himmelske priser da
            Er helt enig der, driver å glaner etter noe gammelt til mine gamle pioneer fra 90-95
            ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
            Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

Comment

ikke for å være o.t men du kan sikkert finne deg en rimelig spesiell hovedenhet over there også, er oftere gullkorn der en på finn for å si det sånn
              Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

Comment

Ligger en morsom old school RF som ser fin ut til $99 på eBay nå? :P

Comment

Out Law aller Frank er vel noe av det jeg hadde dratt med meg hjem. Ellers er det PPI, Orion, eller kanskje noe skikkelig gammel HK eller Sansui.
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                    Out Law aller Frank er vel noe av det jeg hadde dratt med meg hjem. Ellers er det PPI, Orion, eller kanskje noe skikkelig gammel HK eller Sansui.
                    Den første bilforsterkeren min var en haug-gammel tokanals Sansui jeg kjøpte av onkelen min for 300,-, helt strøken. Men, jeg visste ikke at det var godsaker, og lot den følge førstebilen. Jeg hadde jo kjøpt en flott, ny JVC-forsterker, som hadde blått lys og greier.

Sansui hørtes jo bare ut som noe jall.

Comment

Ligger en PG Route66 på fleabay nå

Comment

http://cgi.ebay.com/Rare-old-school-...item4cf0430341

denne pakka her hadde lett forlatt eiers hender om jeg hadde økonomi til det i alle fall ble ikke link siden det blir no serverkødd på ebaylinker

Comment

Originally posted by epifant View Post
                          Jeg har fremdeles bildet av en sølvgrå BMW M5 tilhørende en engelsk kis. Alcantara i interiøret, separat D/A-konverter og tre enorme 2-kanals forsterkere (Image Dynamics?) i bagasjerommet... Uhyrlig pen layout med de avlange ampene som lå ved siden av hverandre på langs og strakte seg inn under basskassa ved bakseteryggen... Dette var vel tidlig på eller midten av 90-tallet tror jeg. Skulle gjerne gjort noe av det samme selv, bare med 4-kanalere så man hadde nok kanaler til aktiv deling, rearfill, kanskje senterkanal +++.

Men først må jeg få ut fingeren og faktisk få bestemt meg for komponenter...

Mitt valg ville nok vært PPIs 6-kanaler i PC-serien. Eller den største McIntosh 6-kanaleren... Eller...
                          Du mener vel Bob Hobson`s M5 tenker jeg
                          Han hadde da 3 stk PG MS 2250 som var modifisert, Image Dynamics: D/A konverter,Equalizer,aktiv delefilter og subber dette var da i 96.
                          Ronny Karlsen
                          02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                          96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                          Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

Comment

Bra innspill, alle sammen. Post gjerne flere linker til eBay!

Den Orion'en var midt i blinken, Haakon. Denne var heller ikke så dum, dette må jo være sjelden vare selv i statene?

http://cgi.ebay.com/ADCOM-GFA-5475-M...item2a08710a3b

SNakker du om Erling Neby, Matador? Drev/driver han med old school bilforsterkere?

Comment

Originally posted by omegadti View Post
                              http://cgi.ebay.com/Rare-old-school-...item4cf0430341

denne pakka her hadde lett forlatt eiers hender om jeg hadde økonomi til det i alle fall ble ikke link siden det blir no serverkødd på ebaylinker
                              Tenkte jeg skulle kjøpe den pakka jeg men:
                              "No negative feedback bidders allowed to place a bid

No zero feedback bidders allowed to place a bid

No less than 30 day bidders allowed to place a bid"

Amerikanere i et nøtteskall!

Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                                Tenkte jeg skulle kjøpe den pakka jeg men:
                                "No negative feedback bidders allowed to place a bid

No zero feedback bidders allowed to place a bid

No less than 30 day bidders allowed to place a bid"

Amerikanere i et nøtteskall!

Mvh
                                Dag Johansen
                                for ikke å snakke om at mesteparten ikke sender ut av usa heller.
                                digg pris for et skikkelig sett med amper da

Comment

Working...
                                X