Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til kassebygging i frontdør

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp til kassebygging i frontdør

Hei.

skal ha meg 6,5" Tang Band basser i frontdøren på min mercedes w124 230ce 92mod. å har ingen erfaring med bygging/støping av kasse, så tenkte kanskje det var noen i Stavanger område som som kunne utføre dette for en fin sum?

Kan prøve å gjøre det selv? Jeg kan alltids være behjelpelig med blandingsforhold samt gjennomgåing av hvordan det hele fungerer. Derimot har jeg ikke lyst og ta på en jobb jeg ikke er 100% sikker jeg klarer. Hvis ikke kan du alltids gå til Bilradiospes og spørre dem? Jeg tror ikke de bruker så mye glassfiber da men.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Her tenkt på dette selv faktisk, tenkte 2 stk 6.5" i hver dør og en stk 2" tang band fulltone oppe ved dash. Hadde vært kjekt å få vite litt om kassebygging i dør og om det er noen i stavanger som kan gjøre dette og kan det.
      - Opel Astra Turbo -
      - Jl audio 13w7 -

Comment

Originally posted by tmolberg View Post
        Kan prøve å gjøre det selv? Jeg kan alltids være behjelpelig med blandingsforhold samt gjennomgåing av hvordan det hele fungerer. Derimot har jeg ikke lyst og ta på en jobb jeg ikke er 100% sikker jeg klarer. Hvis ikke kan du alltids gå til Bilradiospes og spørre dem? Jeg tror ikke de bruker så mye glassfiber da men.
        kan vel kanskje prøve med litt god veiledning vist det ikke er noen som er intr i å gjøre jobben for meg.
        Skal ha 2 stk 6,5" i hver dør. Greit at du ikke er 100% sikker på at du klarer jobben, men jeg er ikke 30% sikker en gang.
        Var innom bilradiospes etter jobben og de skulle ha ca 3500kr for jobben (ink material). tenkte kanskje at noen her på forumet kunne klare det litt billigere og samtidig få et bra resultat.

Comment

Originally posted by JL Audio 13w7 View Post
          Her tenkt på dette selv faktisk, tenkte 2 stk 6.5" i hver dør og en stk 2" tang band fulltone oppe ved dash. Hadde vært kjekt å få vite litt om kassebygging i dør og om det er noen i stavanger som kan gjøre dette og kan det.
          Hvorfor skal du lage kasse i døra? Du får aldri nok volum ved å lage kasse på den måten. Da er det bedre å la elementene spille i hele døra og heller dempe skikkelig og lage kraftig innfesting av elementet.

Ville også satset på å ha noe litt større oppe på dashen enn den 2" om du skal ha 2x6" i hver dør. De fulltonene spiller knallbra, men kan ikke deles veldig lavt om du skal spille litt høyt. Det er vel iallefall plass til 3", om ikke du får inn 4". 6" bør ikke spille over 200hz og da er 3" eller 4" langt bedre til å ta over derfra!

En annen ting er at det holder lenge med 1stk i hver dør.

Sjekk ut www.dynaBel.no og se på dørpaneler. Vi har ferdige paneler til mange biler. Husker ikke om vi har til din bil, men de kan nok skaffes.
          Last edited by Joakim; 16-07-2010, 17:42.
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Jeg bygde om dørlommene på min 124, ganske fin jobb, eneste jeg syntes er vanskelig er trekkinga.

Bla litt nedover i denne linken så ser du bilder av ferdig resultat, er ganske detalierte byggebilde i tråden som kanskje kan være til god hjelp.
            http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=8588&page=5

Døra funker fint som kasse etter noen lag med demping.

Comment

Originally posted by Joakim View Post
              Hvorfor skal du lage kasse i døra? Du får aldri nok volum ved å lage kasse på den måten. Da er det bedre å la elementene spille i hele døra og heller dempe skikkelig og lage kraftig innfesting av elementet.

Ville også satset på å ha noe litt større oppe på dashen enn den 2" om du skal ha 2x6" i hver dør. De fulltonene spiller knallbra, men kan ikke deles veldig lavt om du skal spille litt høyt. Det er vel iallefall plass til 3", om ikke du får inn 4". 6" bør ikke spille over 200hz og da er 3" eller 4" langt bedre til å ta over derfra!

En annen ting er at det holder lenge med 1stk i hver dør.

Sjekk ut www.dynaBel.no og se på dørpaneler. Vi har ferdige paneler til mange biler. Husker ikke om vi har til din bil, men de kan nok skaffes.
              Det er meningen at jeg skal bruke hele døren til kasse, har bestilt 2" så kommer til og prøve med dem først og kanskje få 4" eller noe i tillegg etterhvert
              - Opel Astra Turbo -
              - Jl audio 13w7 -

Comment

Jeg kan bidra med litt erfaringer her. Jeg har prøvd ganske mange kombinasjoner med TB 6,5" i dørene. Jeg hadde en glassfiber støpt kasse på ca 12 liter med plass til to elementer. Jeg prøvde å sette inn begge elementene her og det spillte ikke spesiellt bra. Etter tips fra Joakim så prøvde jeg også en akustisk ventil og åpnet kassene ut i mot døra, følte heller ikke dette fungerte spesiellt bra.

Jeg prøvde så ett annet alternativ, det var å kun bruke ett element i porta kasse. Det spillte utrolig godt.
                Så det endte med at jeg bygde meg en porta kasse på ca 12 liter i kickpanel til det ene elementet og lot det andre stå i døra.

Etter ganske mye testing av forskjellige konfigurasjoner, så føler jeg meg forholdsvis trygg på at det er hva som funket best for elementene. Iallefall i min bil.

Angående 2" så er jeg nok enig med joakim at de blir i minste laget for å møte de 6,5" elementene. Jeg har ikke gjort veldig mye testing enda, men syntes mine TB 4" funka mye bedre sammen med 6,5" elementene

Comment

2" hadde funka greit det hvis 6,5" hadde ligget ved siden av 2" dasj, deler bare lpf på 6,5 noe høyere en hva mann hadde gjort hvis man hadde brukt den som ren midbass i døra, men det blir jo jævla upraktisk mtp storjobb med å bygge inn elementene.

Poenget var bare at det er ikke noen regler som sier at en 2" ikke kan imøtekomme en 6,5" eller en 8" for den saks skyld

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
                    Poenget var bare at det er ikke noen regler som sier at en 2" ikke kan imøtekomme en 6,5" eller en 8" for den saks skyld
                    Helt enig, Stian. Jeg skal prøve med 6.5" i dørene og 2" på dash nå snart - kan gi en liten rapport på hvordan det funker.
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

poenget er vel at dette TB 6,5" elementet er en sub, og spiller ikke spesiellt bra oppover i registeret. Derfor kan det være greit å dele mellomtonen noe lavt noe en 2" ikke er spesiellt glad i.

Comment

Originally posted by trustno1 View Post

Angående 2" så er jeg nok enig med joakim at de blir i minste laget for å møte de 6,5" elementene. Jeg har ikke gjort veldig mye testing enda, men syntes mine TB 4" funka mye bedre sammen med 6,5" elementene
                        merk dere at han skriver de 6,5", ikke hvilke som helst 6,5". I dette tilfelle er dette pgr. av at de aktuelle tb 6,5" ikke spiller særlig bra oppover i frekvens
                        Steffen Hammersgård
                        Alpine - Mosconi
                        Min prosjekt tråd

Comment

poenget er vel at dette TB 6,5" elementet er en sub, og spiller ikke spesiellt bra oppover i registeret. Derfor kan det være greit å dele mellomtonen noe lavt noe en 2" ikke er spesiellt glad i.
                          du var raskere enn meg på avtrekkeren der... hehe
                          Steffen Hammersgård
                          Alpine - Mosconi
                          Min prosjekt tråd

Comment

Jeg har ikke tenkt å bruke noe TB 6.5" element, har faktisk tenkt å bruke 2 stk magnat new edge 216 i hver dør. Har en fra før i hver dør men har ikke dempet døren noe som helst og ser jo på elementet og hører at det er mer og hente på demping værtfall. Tror 4 stk slike og 2 stk 2" TB holder i første omgang til man kommer litt mer inn i dette her. Skal prøve seg fram og lære....
                            - Opel Astra Turbo -
                            - Jl audio 13w7 -

Comment

Aha, tror jeg blandet din post litt med trådstarter Kjenner ikke elementet du har tenkt å bruke, men så lenge det er ett midbass/mellomtone element så funker det sikkert fint med TB 2" elementet.

Regnet med trådstarter skulle bruke 1139SI og det var dette elementet jeg er noe usikker på hvorvidt vil funke sammen med kun en 2". Jeg har ikke gjort så mange tester enda, men av det jeg gjorde så spillte det vesentlig bedre når jeg matchet med en TB 4" isteden.

Comment

Working...
                              X