Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plassering, Volum på 3-veis frontsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plassering, Volum på 3-veis frontsett.

    Hei Folkens.
    Har noen få spørsmål om ett Hertz oppsett som streifer tankene litt.

    Komponentene er som så:
    HV200 Midbass i dørene
    HV 100 Mellomtone
    HT 25 Diskant i nærheten av mellomtonen?

    Først og fremst plassering av mellomtonene. Har tenkt litt på A-Stolpen, hvis ikke blir det dashbordet. Hva blir den beste løsningen? dette kommer vel kansje litt ann på volumet som er mulig og få til da det ikke er så stort og skryte av i en astolpe? Dashbordet skal uansett bygges om, så da er det vel ganske like greit og ha dette ditt?

    Også kom vi til volum da.
    Er ute etter en god og presis lyd, med muligheter til og spille høyt.
    Hvor mange liter burde jeg mate Midbassen og Mellomtonene med? noen som har noen geniale forslag? dag?
    Midbassen skal ikke ta seg av all bassen, da det også skal 2 stk 18" like bak hugudet.

    Også holder jeg på og glemme en viktig del, noen som har noen tips om frekvens delingen på hvert av elementene?

    Stian
    Do-It-Yourself - DIY stash

  • #2
    diskant og mellomtone så nært hverandre som mulig, om den er i a-stolpen, dashbordet eller speilhuset er nok ikke superkritisk, men vinkle de gjerne litt bort fra vinduer som du ikke får mer refleksjoner en du må.

    volum ville jeg ikke tenkt så mye på, ikke lag noen kasse, bare pass på at volumet ikke blir for lite, og demp godt.

    delefrekvenser må testes, spesielt bratthet, men ca 5000hz mellom diskant og mellomtone og ca 150hz mellom midbass og mellomtone, og rundt 50hz på nedre midbass.

    følger du dette får du nok et greit utgangspunkt

    Comment


    • #3
      Om du likevel skal bygge om dashbordet, så ville jeg prøvd å fått de dit istedet for a-stolpen om du velger HV100.
      A-stolpen vil fort bli litt knotete for en 4" mellomtone, siden den er såpass stor fysisk, samtidig så kan du få litt problemer siden a-stolpen for oftest blir såpass tett bak elementet at det kan oppstå problemer volummessig.
      Du bør prøve deg frem med vinklingen. Lag en mdf ring og bruk et patentbånd for å teste

      Om du tar av "ørene" på HV100 så skal du greie å få plass i grillen til HL70 med litt småtilpassninger om du likevel vil bruke a-stolpene.

      HV200 bør ha størst mulig litervolum, så noen kasse til de ville jeg ikke tenkt på. Demp døra skikkelig og monter det solid og stødig...
      Jo stivere og solid døren er, jo bedre midbassgjengivelse vil du få, både i kvantitet og kvalitet.

      Ellers, så fikk Anders sagt det meste
      Honda Civic
      Audison Thesis

      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

      Comment


      • #4
        Originally posted by Auto-Bilstereo View Post
        Hei Folkens.
        Har noen få spørsmål om ett Hertz oppsett som streifer tankene litt.

        Komponentene er som så:
        HV200 Midbass i dørene
        HV 100 Mellomtone
        HT 25 Diskant i nærheten av mellomtonen?

        Først og fremst plassering av mellomtonene. Har tenkt litt på A-Stolpen, hvis ikke blir det dashbordet. Hva blir den beste løsningen? dette kommer vel kansje litt ann på volumet som er mulig og få til da det ikke er så stort og skryte av i en astolpe? Dashbordet skal uansett bygges om, så da er det vel ganske like greit og ha dette ditt?

        Også kom vi til volum da.
        Er ute etter en god og presis lyd, med muligheter til og spille høyt.
        Hvor mange liter burde jeg mate Midbassen og Mellomtonene med? noen som har noen geniale forslag? dag?
        Midbassen skal ikke ta seg av all bassen, da det også skal 2 stk 18" like bak hugudet.

        Også holder jeg på og glemme en viktig del, noen som har noen tips om frekvens delingen på hvert av elementene?

        Stian
        Er helt enig med Anders her, men mener at det ikke er noen ulempe å dele HV100 enda litt høyere, for da blir det litt mindre kritisk med volumet.
        Ved 150Hz bør du ha drøye 1-1,5liter bak elementet, ved feks 250Hz greier man seg fint med en halvliter.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Takk får gode svar.

          Har ett spørsmål til, ang delefilter, er det noen justerbare delefilter som passer dette oppsettet dær ute?
          Do-It-Yourself - DIY stash

          Comment


          • #6
            tror ikke det er allverden som har de mulighetene, annet en pioneer eller alpine sine litt mer avanserte systemer. men da må du litt opp i pris. men da har du iallefall gode muligheter for å få dette til å fungere,

            Comment


            • #7
              Hei!!
              Jeg har noen 3-veis Alpine filter liggende. Kan koble til 3 separate forsterkere på dem. Så er det justering for vinkling 0-45`og delefrekvenser++
              Har selv kjørt det på HV200 og HV100 + diskant med bra resultat.
              Er egentlig til et oppsett for 1stk 6.5og 1stk 5.25+diskant, men har vel ikke noe å si,eller?
              Med Hilsen Ronny Eide

              Alpine,jbl og andre godsaker...

              Comment


              • #8
                Okai. Takk for svar Anders
                Do-It-Yourself - DIY stash

                Comment

                Working...
                X